۱۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۳۸

با «مهر» گردش کنید؛

سفری مجازی به خانه تاریخی اختر چرخ ادب ایران

سفری مجازی به خانه تاریخی اختر چرخ ادب ایران

تبریز- خانه تاریخی پروین اعتصامی شاعر پرآوازه کشورمان که به «اختر چرخ ادب ایران» معروف است این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا به روی گردشگران و مسافران در تبریز بسته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در این روزها که به خاطر شیوع ویروس کرونا تمام اماکن گردشگری، تاریخی و تفریحی استان آذربایجان شرقی بسته شده است، سفری مجازی و چند دقیقه‌ای به خانه پروین اعتصامی در تبریز داریم.

شاید تا همین چند سال قبل با آمدن نام پروین اعتصامی دیده‌ها به سوی پایتخت و محله «سرشار» دوخته می‌شد ولی با شنیدن خبرهایی مبنی بر ویرانی این خانه در تهران، همگان برای شناختن آن شاعر روانه خانه پدری وی در محله ششگلان تبریز می‌شوند.

رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی متولد ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ در شهر اولین‌ها دیده به جهان گشود. پدر وی که از نامداران عرصه ادب و فرهنگ دوره قاجار بود، شاعری و نویسندگی را به فرزند خویش آموخت.

پروین با وجود عمر کوتاه خود توانست دنباله رو شاعران فاخر ایران زمین باشد. وی که از طرفداران مطلق صراحت گویی و گاه آکنده از لفظ پردازی‌های شاعرانه بود، توانست با الهام از شاعران بزرگ، دیوانی بالغ بر ۲۵۰۰ بیت بسراید که در محتوا کم نظیر و حاوی مضامین انتقادی، عرفانی، اخلاقی و تمثیلی است.

این خانه که از زمره آثار تاریخی شهر موزه‌ها «تبریز» یاد می‌شود، از بهترین مراکز گردشگری شعر دوستان سراسر کشور است. ساختمان ارزشمند پروین اعتصامی پس از مرمت و بازسازی همواره هدف گردشگران بوده است و این بنا با داشتن آثار به جا مانده از وی، مکان مناسبی برای تجلی دوران کودکی اوست.

خانه دو طبقه‌ای که با باغچه‌ها و حوض بزرگ در محوطه، فضای دل انگیزی را پیش روی مهمانان می‌گذارد و مجسمه پروین اعتصامی هم در ورودی ساختمان بازدید کنندگان را به دیدن کتیبه‌های تاریخی راهنمایی می‌کند.

این خانه (خانه پروین اعتصامی) دارای دو طبقه و نیز زیرزمین است که یکی از هشت ورودی آن به ساختمان است. فضای مجلل حیاط و نیز وجود سرد آب در زیر زمین از دیگر اقسام این بنای ارزشمند است.

وجود نمایشگاه‌های متعدد در این بنا، قرار گرفتن مجسمه‌های شهریار، واعظ شوشتری و خاقانی شروانی از دیگر جاذبه‌های این مکان است.

در طبقه نخست خانه، دو اتاق و یک سالن با دو ورودی شرقی و غربی قرار دارد. در طبقه بالا، سه اتاق که یکی از آنها به آب انبار قدیمی راه دارد مشاهده می‌شود و یک تنور پخت نان که اتفاقاً در جریان مرمت خانه در چند سال اخیر از دل خاک بیرون آمده است.

همان طور که در دیگر خانه‌های قدیمی با معماری زیبای و خاص تبریزی مشاهده می‌شود، زیر زمین خانه پروین اعتصامی دارای حوض خانه بوده سقفش کلیل آذری است و پنچ اتاق گهواره ای در آن قرار دارد.

خانه دارای حیاط وسیع و دلبازی در مساحتی به وسعت ۹۰۰ متر است که شاید همین فضای دلگشا و رمانتیک باشد که طبع شعر و ذوق هنری اختر چرخ ادب را به سر ذوق آورده است.

در بخش جنوبی حیاط، مجسمه‌ای سفید رنگ از پروین اعتصامی دیده می‌شود که در میان فضای سبز حیاط، دلربایی می‌کند.

در داخل خانه، بر دیوارها، اشعار و تصاویر از اختر چرخ ادب مشاهده می‌کنیم که نمونه اش را در قطعه شعری که به دست خط پروین برای سنگ مزارش انتخاب شده است، می‌بینیم.

در بخشی از دیوار خانه، متن نامه‌های قدیمی هم به چشم می‌خورد. در یکی از دیوارهای طبقه نخست خانه، قطعه شعری به دست خط مرحوم پروین اعتصامی برخورد می‌کنیم که برای از دست دادن پدرش سروده است.

این روزها که کشورمان درگیر ویروس کرونا است امکان بازدید از این خانه تاریخی و زیبا وجود ندارد تا سلامت گردشگران و مسافران به خطر نیفتد ولی بعد از اتمام کرونا خانه پروین در تبریز می‌تواند مقصد گردشگری بسیاری از دوستداران علم و ادب ایران زمین باشد.

کد خبر 4891250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha