۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۰۸

در اولین نمایش جهانی؛

«زنان آفتاب: یک گاه نگاری درباره دیدن» به «هات داکس» می رود

 «زنان آفتاب: یک گاه نگاری درباره دیدن» به «هات داکس» می رود

مستند «زنان آفتاب: یک گاه نگاری درباره دیدن» برای حضور در جشنواره «هات داکس» کانادا می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم مستند «زنان آفتاب: یک گاه نگاری درباره دیدن» به کارگردانی حامد ذوالفقاری اولین نمایش جهانی خود را در بخش مسابقه فیلم های بلند جشنواره هات داکس، از جمله جشنواره فیلم های مستند قاره آمریکا، خواهد داشت. ۸ فیلم از کشورهای دیگر جهان نیز در این بخش رقابتی حضور دارند. برنده بهترین فیلم بلند در بخش بین الملل این جشنواره بطور مستقیم به رقابت اسکار فیلم های مستند ۲۰۲۱ معرفی می شود.

این مستند به شیوه مشارکتی ساخته شده است. فیلمسازی مشارکتی روشی برای توانمندسازی و خلق اثر سینمایی با صداهای مختلف است. در این فیلم ۶ زن خانه‌دار در روستای کویری شفیع‌آباد در شهداد کرمان، بعد از گذراندن دوره آموزش‌های اولیه فیلمسازی توسط کارگردان فیلم و گروهی از تسهیلگران اجتماعی، برای مشارکت در حل مشکلات روستا و ارتقای نقش زنان در جامعه، شروع به تولید و نمایش فیلم‌های کوتاه از فعالیت های خود در حسینیه روستا می‌کنند؛ فعالیت هایی که همزمان با مخالفت گروه های سنتی در روستا، سرآغاز تغییراتی در نگاه و باور این زنان به خود و توانمندی های آنها می شود.

این فیلم روایتی است مشترک از نگاه کارگردان و گروه مستندسازی زنان آفتاب (گوجینو). این فیلم به فرآیند تغییراتی که در ساختارهای تصمیم گیری سنتی جامعه با حضور فعال گروه زنان اتفاق می افتد می پردازد. فعالیتهای این گروه موجب پیوستن زنان دیگر درتمام منطقه تکاب در شهداد کرمان به این گروه و تشکل محلی آنها می شود.

«زنان آفتاب: یک گاه نگاری درباره دیدن» تولید مشترک کشورهای ایران و فرانسه است و تهیه کنندگی آن را حامد ذوالفقاری و نینا امین زاده که مدیریت این پروژه را بر عهده داشته است، انجام داده اند. همچنین شبکه تلویزیونی Arte  فرانسه سرمایه گذار بخش پس از تولید این فیلم مستند است و آن را دربخش La Lucarne که به نمایش سالانه تنها ۸ فیلم مستند بلند تجربه گرا از کارگردانانی صاحب سبک از سراسر جهان اختصاص دارد، به نمایش می گذارد.

«زنان آفتاب: یک گاه نگاری درباره دیدن» پیش از این در بخش های منتخب فیلم های مستند در حال ساخت در جشنواره های تسالونیکی یونان، بوسان کره جنوبی و همینطور بخش داک کرنر جشنواره کن فرانسه ارائه شده و جوایزی را به خود اختصاص داده است.

حامد ذوالفقاری پیش از این با ساخت مستندهای زارهای ابرام، فرش به روایت خاک و سیه بادهای روستای ابوالحسنی درتعدادی از جشنواره های داخلی و خارجی حضور داشته داشته است.

کد خبر 4901478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha