۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۵۹

مهر گزارش می‌دهد؛

فعالان میراث فرهنگی، مسجد تاریخی را از تخریب نجات دادند

فعالان میراث فرهنگی، مسجد تاریخی را از تخریب نجات دادند

اهالی روستایی در چابهار تصمیم گرفتند مسجدی تاریخی را تنها به‌این دلیل که خشتی و گلی است؛ تخریب کنند،اما فعالان میراثی با توجیه آنها برای حفظ مسجد، نظر اهالی را به مرمت این اثر تغییر دادند.

خبرگزاری مهر_ گروه فرهنگ: اهالی یک روستا در منطقه دشتیاری چابهار قصد داشتند «مسجد گزانی» را که می‌گفتند، سه نسل در آن نماز خوانده‌اند، تخریب کرده و به جای آن مسجد جدید بسازند. این مسجد از آنجا که سال‌ها پیش با مصالح قدیمی مانند خشت و گل ساخته شده، دیگر باب میل روستاییان نبود، آنها می‌خواستند مسجدی با بنایی از گچ و بلوک سیمانی داشته باشند.

اما برخی از اهالی روستا و فعالان میراث فرهنگی و گردشگری وقتی متوجه این موضوع شدند، پی بردند که این مسجد در عین زیبایی دارای قدمت است، قدمتی که به گفته اهالی روستای گزانی به بیش از ۲۵۰ سال پیش می‌رسد. مسئولان مربوطه نیز پیگیر این ماجرا نشده بودند، بنابراین دوستداران میراث فرهنگی با انتشار تصاویر مسجد گزانی در شبکه‌های اجتماعی قدمی برای جلوگیری از تخریب بنای مسجد برداشتند.

زاهد جدگال، فعال گردشگری و میراث فرهنگی دشتیاری که اکنون درحال شناسایی آثار تاریخی، باستانی و گردشگری دشتیاری است، دراین‌باره به خبرنگار مهر گفت: با اهالی روستا دراین‌باره صحبت کردیم تا این مسجد را که نشانه‌ای از میراث باستانی آنهاست، حفظ کنند، همچنین تصاویر مختلف آن را در شبکه‌ها پخش کردیم تا دیگران درباره اهمیت و زیبایی مسجد، اطلاع پیدا کنند. این اتفاقات باعث شد، مسئولان متوجه اهمیت مسجد شوند و ما هم بتوانیم مردم را توجیه کنیم. اکنون نیز مسئولان میراث فرهنگی در استان متوجه این موضوع شده و درصدد همکاری با ما هستند تا بتوانیم آن را مرمت کنیم.

آن‌طور که فعالان میراث فرهنگی می‌گویند قرار است پرونده ثبتی این اثر تاریخی تهیه شود. به هر صورت این اتفاق یعنی تصمیم به تخریب یک بنای تاریخی و گزارش‌های مردمی برای حفاظت از آن و در نهایت جلوگیری از تخریب، بار دیگر اهمیت حضور فعالانه دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری را حتی در شهرستان‌های دور از پایتخت نشان داد.

کد خبر 4917805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha