۱۶ خرداد ۱۳۸۶، ۱۲:۴۱

در پی اعتراض معلمان فیزیک و دانش آموزان ؛

سوالات فیزیک (3) با اصلاحیه جدید تصحیح می‌شود

سوالات فیزیک (3) با اصلاحیه جدید تصحیح می‌شود

خبرگزاری مهر - گروه اجتماعی : در پی اعتراض روز پنج شنبه تعدادی از دبیران فیزیک و دانش آموزان سال سوم رشته ریاضی و فیزیک نسبت به طرح سوالات دشوار امتحان نهایی فیزیک (3) مدیرکل سنجش و ارزشیابی تحصیلی وزارت آموزش و پرورش پاسخی مکتوب ارائه داد .

به گزارش خبرنگار مهر مدیرکل سنجش و ارزشیابی تحصیلی وزارت آموزش و پرورش ضمن ارسال نامه‌ای ، به سؤالات مهر درخصوص آزمون فیزیک (3) پاسخ داد.

در این نامه بهرام کریمی اعلام کرده است " با توجه به اعتراض تعدادی از دانش آموزان و دبیران به سوالات امتحان نهایی درس فیزیک (3) و آزمایشگاه رشته ریاضی فیزیک در شهرستانهای مختلف ، این اداره کل (اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی ) با بخش های مختلف تبادل نظرانجام داده است .

بر اساس گزارش رسیده ، دبیران مجرب ،مناطق مختلف شهرتهران ،سرگروه درس فیزیک دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درس و انجمن معلمان فیزیک شهرستان های استان تهران (در مجموع 21نفر ) به این نتیجه رسیده اند که هیچ گونه اشکال علمی و محتوایی برسوالات وارد نبوده و تمامی سوالات از کتاب درسی ومحتوای آن بوده است .

طبق این نامه ، گروه مذکوراعلام کرده اند : سوالات امتحانی بر اساس بارم بندی ارسالی دفتر برنامه ریزی کتب درسی طراحی شده و جهت رعایت حال دانش آموزان بارم  تعدادی از سوالات که به نظر اکثریت حاضر در جلسه از سطح یادگیری بالاتری برخوردارند ، کاهش و بین تعدادی از سوالات ساده سرشکن شد .

در این نامه آمده است ،راهنمای تصحیح جدید به استناد بند (3) تنظیم و به حوزه های تصحیح ارسال شد .

به گزارش خبرنگارمهر ، طبق تبصره ای که در این نامه ذکر شده اوراق امتحانی دانش آموزانی که به سوالات پاسخ کامل داده اند با راهنمای تصحیح اولیه نمره داده خواهد شد .

از سوی دیگر برخلاف نظر مسئولان وزارت آموزش و پرورش ، برخی از معلمان فیزیک ، درصد زیادی از این سوالات را غیر استاندارد می‌دانند.

آموزش های سالانه ناکافی به دانش آموزان

از سوی دیگر ناصرقجری ، مسئول امتحانات آموزش متوسطه سازمان آموزش و پرورش استان فارس گفت : دبیران مجرب اعتراف کرده اند که سوالات مذکور اشکال تخصصی نداشته است .

وی ادامه داد : آموزش به  دانش آموزان در طول سال تحصیلی ناکافی است وآثار  خوب بار نیامدن دانش آموزان ( از نظر علمی ) در امتحانات این چنینی ظهور می کند .

مسئول امتحانات آموزش متوسطه سازمان آموزش وپرورش استان فارس افزود : در این امتحان ( با 16سوال ) حدود 4 تا 5 سوال با بارمی بین 3 تا 4 نمره به شکل" فرادانش " و عمقی طراحی شده و دانش آموزان دارای سطح علمی بالا می توانسته اند از عهده پاسخگویی به آن برآیند .

وی اضافه کرد : دانش آموزان باید قبل از هر امتحانی آگاه باشند که حدود 25درصد سوالات امتحانی (معادل 4نمره ) در حد دانش آموزان باهوش طراحی می شود تا به این ترتیب خلاقیت و انگیزه این افراد نیزاز میان نرود .

قجری یاد آورشد : دانش آموزان استان فارس در این باره مشکل خاصی ندارند و امتحان طبق اصلاحیه وزارت آموزش و پرورش تصحیح خواهد شد .

دانش آموزان مناطق محروم معترض بوده اند

از طرف دیگرمحمد حسن جعفری زاده ،کارشناس مسئول سنجش و ارزشیابی سازمان آموزش وپرورش استان یزد در این باره به مهر گفت : نیمی از دانش آموزان یزدی نسبت به این سوالات اعتراض داشته اند و نیمی دیگر سوالات را استاندارد دانسته اند .

وی یاد آورشد : موافقان این امتحان دانش آموزان درس خوان مدارس دارای امکانات  و بیشتر مخالفان شامل دانش آموزان روستاهای دور افتاده اند .

به گزارش خبرنگار مهر ، این اتفاق و این اعتراض اولین باری نیست که درمیان جمعیت دانش آموزی کشور رخ می دهد .

اما با توجه به حذف کنکور و تاثیر امتحانات هماهنگ در تعیین سرنوشت دانش آموزان سوالات بی شماری خطاب به مدیر کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی طرح می شود که امید می رود به زودی پاسخ های آن دریافت شود .

از طرف دیگردکتر کورش فتحی ،  دانشیار برنامه ریزی درسی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی درخصوص این موضوع

و بسیاری از ضعف های تحصیلی دیگر به بیماری نظام آموزشی کشور اشاره کرد و گفت : شیوه طراحی سوالات امتحانی و سنجش دانش آموزان باید تحولی عظیم پیدا کند .

کد خبر 497598

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha