۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۲۹

در گفتگو با مهر عنوان شد:

ارادت اهل سنت سیستان و بلوچستان به امام حسین (ع) پایانی ندارد

ارادت اهل سنت سیستان و بلوچستان به امام حسین (ع) پایانی ندارد

زاهدان- اهل سنت سیستان وبلوچستان علاقه و ارادت خاصی به امام حسین (ع) و یاران باوفایش داشته و دارند که این امر را می توان از آداب و رسوم آن ها طی ایام محرم و همچنین اظهارات علما مشاهده کرد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، فرشته بامری: ‬ به راستی که محبت و دوستی پیامبر گرامی اسلام (ص) و فرزندان پاک ایشان مرز و نژاد و کیش و آئین نمی‌شناسد‬ و‬ هم میهنان اهل‌سنت ما نیز از ‏این قاعده مستثنا نیستند.

این روزها‬ و‬ در‬ ایام ماه‬ محرم ‬ در بسیاری از‬ مناطق‬ کشور که شیعیان و اهل‌سنت در کنار هم زندگی می‌کنند، نه تنها ‏اهل‌سنت به برگزاری مراسم‌های مذهبی اهل تشیع احترام می‌گذارد بلکه خود آنها نیز آداب و رسوم خاص خود برای بزرگداشت عزاداری سید الشهدا (ع) ‬ را‬ اجرا‬ می‌کنند.‏

این روزها همه آزادگان جهان هم عقیده اند که قیام امام حسین (ع) سرمشق و الگویی برای همه آزادی خواهان جهان است و در این میان علمای اهل سنت نیز همواره تاکید دارند که امام حسین (ع) تنها مختص به شیعیان نیست، بلکه متعلق به همه مسلمانان جهان اسلام است.

و همه این عرض ارادت‌ها نشان می‌دهد که واقعه عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ است، فرهنگی برخاسته از اسلام ناب که نقش حیاتی و مهم در استحکام ریشه‌ها و رویش شاخه‌ها ی آن دارد. عاشورا یکی از روزهای مهم در مذهب تسنن است.

در این روز اهل سنت سیستان و بلوچستان با خیرات و انفاق ارادت خود را به امام حسین (ع) و یارانش نشان می‌دهند. از برگزاری مراسم جشن و شادی خودداری می‌کنند. به تلاوت قرآن می‌پردازند و در مسجدها و خطبه‌ها حضور پیدا م ی‌کنند.

از همین رو تعدادی از علمای اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگاران مهر، با تاکید بر اینکه حفظ شعائر محرم و زنده نگه داشتن عزای امام حسین (ع) تأکید کردند که احیای دین اسلام با شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) صورت گرفته است.

سرباز امام حسین (ع) بودن یک افتخار بی نظیر است

از همین رو مولوی عبدالصمد ساداتی، امام جمعه اهل سنت سراوان: در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: من به شخصه افتخار می‌کنم که سرباز امام حسین (ع) باشم و در صف یاران وفادار ایشان قرار بگیرم.

وی با اشاره به اینکه ظلم به امام حسین (ع) بخشیدنی نیست، افزود: در حادثه کربلا و روز عاشورا ظلم‌های زیادی به امام حسین (ع) شد که واقعاً بخشیدنی نیست.

این عالم اهل سنت ادامه داد: وجدان هیچ انسانی قبول نمی‌کند ظلمی که دشمنان به امام حسین (ع) و یاران باوفایشان شد و به راستی که چه کسی می‌تواند یاران و خاندان پیامبر اکرم (ص) را اینگونه به شهادت برساند.

امام جمعه اهل سنت سراوان گفت: در آن دوره ظلم بیداد می‌کرد و ستیز با ستم و ستمگران به‌ویژه حاکمان ستم پیشه و برپایی عدل یکی از درس‌های مهم قیام امام حسین (ع) بود.

وی تصریح کرد: فداکاری‌های امام حسین (ع) پس از ۱۴۰۰ صد سال هنوز در صفحات تاریخ و زندگی بشر می‌درخشد و آن حضرت مریدان زیادی از پیروان ادیان و مذاهب مختلف دارد.

راه امام حسین (ع) یک راه حقیقی و راستین است

مولوی عبدالواحد بزرگزاده، امام جمعه موقت اهل سنت شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: راه امام حسین (ع) یک راه حقیقی و راستین است که همه انسان‌ها را به خدا متصل می‌کند و روش پیامبر اکرم (ص) را در جامعه نهادینه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه قیام امام حسین (ع) یک قیام واجب بود، افزود: امام حسین (ع) در شرایطی زندگی می‌کردند که قیام در آن شرایط را یک امر واجب می‌دانستند.

این عالم اهل سنت با اشاره به اینکه امام حسین (ع) به تاسی از سیره جد بزرگوار خود یعنی پیامبر اکرم (ص) قیام کردند، ادامه داد: اگر هر کدام از اهل سنت در زمان امام حسین بودند قطعاً بر علیه ستمگران آن زمان قیام می‌کردند و در صف فرزند پیامبر و یارانش قرار می‌گرفتند.

وی گفت: ماه محرم غم عمیقی را در دل‌ها زنده می‌کند و فاجعه کربلا را به ما یادآوری می‌کند تا از این واقعه درس گیریم.

امام جمعه موقت اهل سنت شهرستان چابهار تصریح کرد: اهل سنت نیز همه ساله بر سر عهد خود با امام حسین (ع) در روز عاشورا و تاسوعا روزه می‌گیرند.

ظلم به امام حسین (ع) و یارانش حاصل جهل و جهالت بود

مولوی عبدالخبیر صمدانی، امام جمعه اهل سنت شهرستان قصرقند در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: محرم از جمله ماه‌های ارزشمند سال است و به معنای محترم، در نزد خداوند چهار ماه با حرمت و عظمت هستند که خداوند متعال توصیه کرده در این چهار ماه به یکدیگر تعدی و ظلم نکنید و این چهار ماه ذیقعده ذیحجه محرم و رجب هستند.

وی افزود: ظلمی که به امام حسین (ع) و یارانش روا شد حاصل جهل و جهالت بود و هر اقدامی که با جهالت همراه باشد نتیجه اش ظلم به مظلومانی همچون اصحاب پیامبر (ص) است.

این عالم اهل سنت ادامه داد: در کربلا حتی به طفل شیرخواره‌ای که نه توان جنگ و نه دفاع از خود داشت هم رحم نکردند و این اوج حماقت دشمنان بود.

امام جمعه اهل سنت قصر قند گفت: قیام امام حسین (ع) در عاشورا بر مبنای معرفت و شناخت الهی بود و ایشان بهترین الگو برای انسان‌ها هستند.

وی تصریح کرد: اهل سنت ارادت قلبی فراوانی به امام حسین (ع) دارند و ما علما و روحانیون همیشه در خطبه‌های نماز جمعه از مظلومیت و از خودگذشتگی‌های امام حسین (ع) برای مردم این منطقه می‌گوئیم.

امام حسین (ع) به همه مسلمانان درس آزادگی دادند

مولوی مراد سلامی امام جمعه مسجد جامع «دزک» شهرستان سراوان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: امام حسین (ع) به همه مسلمانان درس آزادگی دادند و امروز هم اگر مشعل بیداری اسلامی در کشورها افروخته شده به برکت قیام امام حسین (ع) است.

وی افزود: مسلمان باید امام حسین (ع) را الگو قرار دهند و در مقابل هیچ دشمنی تن به ذلت و خواری ندهند زیرا ذلت و خواری با مسلمانی قابل جمع نیست.

وی تصریح کرد: هر یک از یاران امام حسین (ع) با ده‌ها تن از نیروهای دشمن به نبرد نابرابر و تن به تن پرداختند ولی هیچ گونه سستی و تردیدی در آنها هویدا نشد و این روحیه بالای رزمی و اعتقادی برای دشمن، سنگین و کمرشکن بود.

امام جمعه مسجد جامع «دزک» سراوان با اشاره به اینکه، در عاشورا ۷۲ تن از یاران امام حسین (ع) هم به شهادت رسیدند، تصریح کرد: این درحالی بود که در ماه محرم جنگ کردن و خون ریختن حرام است.

البته مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان سالهاست که ارادت و دلدادگی خود به مکتب اهل بیت (ع) را به خوبی نشان داده‌اند اما چندسالی است که به جمع خادمان زائرین اباعبدالله الحسین (ع) در اربعین حسینی نیز پیوسته‌اند اما این روزها با چشم‌های گریان نگران ایام اربعین هستند و امیدوارند تا بار دیگر افتخار میزبانی از زائران اربعین حسینی را داشته باشند.

این افتخار چند سالی است که در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری کربلای معلی نصیب مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان شده تا اینجا شرقی‌ترین موکب اباعبدالله شکل بگیرد زیرا زائرین پاکستانی برای رفتن به عراق باید از خاک جمهوری اسلامی ایران بگذرند و دروازه ورودی آن‌ها سیستان و بلوچستان و پایانه مرزی شهرستان «میر جاوه» است.

کد خبر 5011253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha