۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۰۰

تقویم حرف‌هایی که روی کاغذ ماند

«کرورکرور»وعده به معشوره«اعتبار»نداد/کلنگ رئیس‌جمهور بر زمین ماند

«کرورکرور»وعده به معشوره«اعتبار»نداد/کلنگ رئیس‌جمهور بر زمین ماند

خرم‌آباد- از تصویب احداث «معشوره» بیشتر از ۱۴ سال می‌گذرد، اما همچنان آنچه برای این سد خرج می‌شود «کرورکرور» وعده است، وعده‌هایی که برای این پروژه بزرگ نان‌وآب نشد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب از لرستان خارج شده و به حوضه‌های آبریز کرخه و دز می‌ریزد. این میزان در حوضه کرخه ۴.۵ میلیارد مترمکعب و در حوضه دز ۸ میلیارد مترمکعب است. همچنین از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب حجم رواناب‌های کشور ۱۱ درصد آن در لرستان جاری می‌شود.

بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه و آب راه دائمی در لرستان وجود دارد و سالانه ۲ میلیارد و ۵۹۳ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی و زیرزمینی لرستان برداشت می‌شود.

وجود بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب در استان و عدم بهره‌مندی لرستان از این میزان آب موضوعی است که موردانتقاد مردم و رسانه‌ها بوده است تا جایی که عدم بهره‌مندی مردم استان از این ظرفیت در سخنان مسئولان لرستان و مطالبات مردم جای ثابتی پیداکرده است.

چهارم خردادماه سال ۹۲ بود که رئیس‌جمهور وقت برای کلنگ زنی پروژه سد معشوره به لرستان سفر کرد تا در روزهای پایانی دولتش روی دست استان لرستان یک کلنگ زنی بی‌نتیجه دیگر را بگذارد.

سد معشوره استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی حدود ۱۴ سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولت‌های مختلف به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده‌هایی که سال‌هاست بین‌النهرین لرستان را در میان دو رود کشکان و سیمره تشنه نگه‌داشته است.

جمیع همه مزایا از سد معشوره، پروژه‌ای حیاتی برای استان لرستان ساخته است، پروژه‌ای که به‌عنوان مطالبه‌ای جدی از سوی مردم بارها مطرح‌شده است.

در این مدت رایزنی‌های متعددی از سوی مسئولان و رسانه‌های استان برای رساندن صدای مردم به متولیان امر در وزارت نیرو صورت گرفته و این در حالی است که هنوز گوش شنوایی برای شنیدن این مطالبه مردم لرستان وجود ندارد.

هزار وعده وزارت نیرو یکی اثر نکرد!

این رضا اردکانیان وزیر نیرو بود که در سفر تیرماه سال گذشته خود به لرستان وعده داد «هر جا اقتضا کند طرح‌های جدید مهار آب در لرستان اجرا می‌شود». وی در سخنانی گفت: مسائل لرستان در وزارت نیرو به طور جدی پیگیری می‌شود چراکه اعتقاد داریم در پیگیری طرح‌ها عقب ماندگی‌هایی به دلایل مختلف وجود دارد.

اما از وعده وزیر نیرو بیش از یک سال است که می‌گذرد و همچنان این پروژه سدسازی «وعده» ذخیره می‌کند!

در این گزارش نگاهی به وعده‌های یکسال گذشته در مورد این پروژه داریم، طرحی که همچنان روی هواست.

تقویم وعده‌های مسئولان در مورد سد معشوره

وعده‌ها

نام مسئول

تاریخ

به دنبال افزایش تخصیص آب سد «معشوره» کوهدشت از ۱۳۰ میلیون متر مکعب به ۲۷۰ میلیون متر مکعب هستیم

استاندار لرستان

۱۰ شهریور ۱۳۹۹

میزان تخصیص آب برای سد «معشوره» هنوز هم نامعلوم است و کاملاً مشخص نیست

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی

۱۲ مرداد ۱۳۹۹

عزم جدی بین مجمع نمایندگان برای تخصیص حق آبه لرستان صورت گرفته و کارهای کارشناسی در حال انجام است، ما حتی تا پای استیضاح وزیر ایستاده‌ایم و تا حق‌مان را در قضیه آب نگیریم کوتاه نمی آییم و با طی شدن مراحل، شهرستان چگنی از حق آبه سد معشوره بهره‌مند خواهد شد

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی

۷ مرداد ۱۳۹۹

فعلاً این سد روی کاغذ ۱۳۰ میلیون متر مکعب تخصیص آب دارد، اما باید ریز تخصیص آب سد در حوزه‌های شرب، کشاورزی و صنعت را به وزارت نیرو ارائه دهیم و برای گرفتن این ریز تخصیص نیاز به محاسبات شهرستانی، میزان منابع، اراضی، صنعت و… است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان

۳۱ تیر ۱۳۹۹

اگر قرار باشد وزارت نیرو در سند آمایش استان‌ها این بند را «قابل برنامه ریزی» ذکر کند ما همچنان مشکل تخصیص آب برای احداث تأسیسات آبی تأثیر گذار مانند سد «معشوره» را خواهیم داشت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان

۸ تیر ۱۳۹۹

برای سد «معشوره» که در سال‌های گذشته عملیات اجرایی آن شروع شده بود، تونل‌های انحراف احداث شده بود، اما تعطیل شده بود بعد از بازنگری‌ها ۵۰ میلیون متر مکعب تخصیص آب گرفت، اما در تخصیص جدید، این ۵۰ میلیون متر مکعب به ۱۳۰ میلیون متر مکعب افزایش یافت

مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه‌ای لرستان

۳ دی ۱۳۹۸

سد تنگ معشوره در استان لرستان یکی از مهمترین سدهای غرب کشور است که با هدف کنترل سیلاب مورد بازنگری قرار می‌گیرد

معاون آب و آبفای وزارت نیرو

۸ مهر ۱۳۹۸

کد خبر 5013125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha