۲۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۴۷

مهر گزارش می دهد؛

داوطلبان دکتری به حدنصاب مصاحبه اعتراض کردند

داوطلبان دکتری به حدنصاب مصاحبه اعتراض کردند

برخی از داوطلبان دکتری ۹۹ به حدنصاب اعلام شده برای دعوت کردن به مصاحبه اعتراض کرده و یادآور شده‌اند دانشگاه‌ها مسئولیت تعیین حدنصاب را نمی پذیرند و آن را در اختیار سازمان سنجش می دانند.

به گزارش خبرنگار مهر، آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۳۹۹ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور پس از چند بار تعویق صبح پنجشنبه ۹ مردادماه ۹۹ در ۷ گروه آموزشی و ۲۴۵ کدرشته امتحانی در ۱۴۳ حوزه امتحانی در ۶۰ شهرستان مختلف کشور برگزار شد.

در این دوره از آزمون ورودی مقطع دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۹۹ تعداد ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب ثبت نام کرده بودند که ۷۰ درصد در جلسه آزمون حاضر بودند و ۳۰ درصد در این آزمون شرکت نکردند.

نتایج اولیه به همراه کارنامه داوطلبان اول شهریورماه اعلام شد و تعداد ۱۱۶ هزار و ۴۰ نفر بود مجاز به انتخاب رشته شدند و در نهایت از میان مجازین به انتخاب رشته آزمون دکتری تعداد ۸۷ هزار و ۴۴۵ نفر نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته خود اقدام کردند.

اسامی معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت برای شرکت در مرحله بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و سنجش عملی آزمون دکتری تخصصی سال ۹۹ نیز ۲۰ شهریورماه اعلام شد و از ۸۷ هزار و ۴۴۵ نفر انتخاب رشته کننده تعداد ۴۱ هزار و ۳۶۲ نفر برای فرآیند مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند.

ظرفیت پذیرش مقطع دکتری «Ph.D» نیمه متمرکز سال ۱۳۹۹ ۱۳ هزار و ۹۸۱ نفر است.

اعتراض به حد نصاب و کاهش ظرفیت

از زمان اعلام معرفی شدگان چند برابر ظرفیت، تعداد زیادی از داوطلبان آزمون دکتری به حدنصاب اعلام شده از سوی دانشگاه‌ها و کاهش ظرفیت پذیرش دانشجوی دوره دکتری در سال ۹۹ اعتراض کرده‌اند.

بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی گزینش نهایی متقاضیان در هر کدرشته محل بر اساس نمره کل نهایی حاصل از نمره علمی آزمون متمرکز (نمره کل اولیه- ۵۰ درصد در شیوه پذیرش آموزشی- پژوهشی و ۳۰ درصد در شیوه پذیرش پژوهش محور) و نمرات مراحل مختلف ارزیابی تخصصی (مطابق با دفترچه شماره ۱ آزمون) و با توجه به اولویت کدرشته محل‌هایی که برای مصاحبه معرفی شده‌اند، صورت خواهد گرفت.

داوطلبان معترض می‌گویند به دلیل تعداد کمی که در برخی از کدرشته ها معرفی شده‌اند، عملاً عدالت آموزشی زیر سئوال رفته است و وقتی برای تعداد پذیرش ۱۵ نفر در یک دانشکده در ۵ گرایش تنها تا نفر بیستم معرفی شده است چند برابر ظرفیت بی معنی شده است.

دانشگاه‌ها ظرفیت پذیرش را کاهش دادند

کاهش ظرفیت محسوس در پذیرش دکتری سال ۹۹ نسبت به سال گذشته از دیگر مواردی است که داوطلبان به آن اعتراض دارند. بسیاری از دانشگاه‌ها در رشته‌های متعدد ظرفیت پذیرش را کاهش داده‌اند و این موضوع با توجه به تکیه اصلی دوره دکتری به پژوهش به کاهش فرآیند پژوهش کشور می‌انجامد.

داوطلبان معترض دکتری معتقد هستند عدم اعلام حد نصاب پذیرش دکتری در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف یکی از مشکلات هر ساله داوطلبان است و این حق داوطلب است که بداند گروه آموزشی یک رشته چه حدنصاب و یا ترازی را برای پذیرش اعلام کرده است. در این دوره حدنصاب‌ها و ترازها به شکل عجیبی نسبت به سال گذشته بالاتر رفته است و این موضوع باعث شده که در عمل تعداد کمتری از داوطلبان واجد شرایط مصاحبه شناخته شوند.

همچنین در مواردی برخی از داوطلبان مطرح کرده‌اند که حدنصاب نمره تراز دوره‌های شبانه برخی دانشگاه‌ها نسبت به دوره روزانه بالاتر است و با توجه به اینکه رتبه‌های بالاتر عموماً دوره روزانه را ابتدا انتخاب می‌کنند، عدم پذیرش در دوره روزانه موجب از دست رفتن فرصت انتخاب دوره شبانه می‌شود.

داوطلبان معترض دکتری نکته جالب توجه دیگری را در این زمینه مطرح کرده‌اند و یادآور شده‌اند که دانشگاه‌ها نه حدنصاب و نمرات تراز را به صورت شفاف اعلام می‌کنند و نه مسئولیت این موضوع را می‌پذیرند و دانشگاه‌ها این موضوع را در اختیار سازمان سنجش آموزش کشور می‌دانند.

بسیاری از داوطلبان پس از پیگیری از دانشگاه‌های مربوطه و با ذکر مشکل نمره تراز و حدنصاب با این جملات مواجه شده‌اند که «حدنصاب دست ما نیست»، «سنجش برای ما تعیین می کند»، «حتی اگر ما هم در مصاحبه صفر دهیم سنجش کاری می‌کند که معادلات به هم بخورد و داوطلب پذیرفته شود».

رتبه‌های بالا به مصاحبه دعوت نشدند

در همین زمینه برخی از داوطلبان معترض دکتری به این موضوع اشاره کرده‌اند که بالا رفتن نمره تراز و اعمال تغییرات عجیب در حدنصاب‌ها موجب شده که افراد با رتبه‌های بالا حتی علیرغم دارا بودن سهمیه نیز به مرحله مصاحبه معرفی نشوند.

همچنین این داوطلبان تاکید می‌کنند در صورتی که گفته می‌شود ۴۰ هزار نفر برای مرحله مصاحبه معرفی شده‌اند و در نهایت حدود ۱۴ هزار نفر پذیرفته می‌شوند و بر روی کاغذ حدود ۳ برابر به این مرحله رسیده‌اند اما در عمل این اتفاق در برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها رخ نداده است و دانشگاه‌ها در عمل با کاهش ظرفیت و بالا بردن حدنصاب، موجب شده‌اند افراد کمتری به مرحله مصاحبه برسند.

کد خبر 5025395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • امیر IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      6 1
      همش پارتی بازیه بماند عده معدودی اونقدر شایسته هستن که نمی تونن حذفشون کنن وگرنه دکتری همش پارتی بازیه
    • فاطمه IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      6 0
      دقیقااا امسال تراز دانشگاه ها به شکل عجیبی افزایش یافته، رشته من در یکی از دانشگاه های سطح یک ۱۲ تا طرفیت پذیرش داره که فقط تا رتبه ۱۲ هم دعوت به مصاحبه شده و تراز شبانه نیز بالاتر روزانه هست
    • مهدی IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      7 0
      واقعا حق خوری و بی انصافیه. توی رشته ای مثل روانشناسی که 10 هزار شرکت کننده داره باید فقط رتبه زیر 20 بیاری تا دانشگاه های تهران و همینطور بعضی شهرستانا دعوت بشی. واقعا ظلمه.
      • به مهدی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
        0 2
        با سلام.اصلا هم ظلم نیست.ظلم اونیه که رتبه زیر 20 قبول نشه و رتبه 160 قبول بشه.شما اگر رزومه عالی دارید باید بتونید رتبه زیر 10 بیارید.اگر نتونید باید به اون رزومه شک کرد.موفق باشید
    • دانشجو IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      4 0
      امسال دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های شهر تهران تراز رو بسیار بالا بردن به طوری رتبه ۴۷ به هیچ کدام از دورهای شبانه و روزانه دانشگاه های شهر تهران دعوت به مصاحبه نشدند در حالی که سال پیش حتی تا
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      7 0
      باسلام، امسال تمامي دانشگاه هاي تهران تراز ها را به طرز غيرمنطقي و بي سابقه اي بالا اعلام كرده اند اين اصلا عادلانه نيست - لطفا این موضوع را از مقامات مسئول پیگیری بفرمایید .
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      1 5
      ظرفیت باید به یک چهارم کاهش پیدا کنه. این همه دکتر واسه چی؟!
    • بی عدالتی IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      6 0
      درتمامی سال هایی که کنکور دکتری تو کشور برگزار شده امسال برای اولین باره که تمامی دانشگاه های تهران تراز ها رو اینقدر غیرمنطقی و عجیب بالا اعلام کردن ، لطفا این موضوع رو از مسئولین پیگیری بفرمایید
    • f IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      2 0
      درتمامی سال هایی که کنکور دکتری تو کشور برگزار شده امسال برای اولین باره که تمامی دانشگاه های تهران تراز ها رو اینقدر غیرمنطقی و عجیب بالا اعلام کردن ، لطفا این موضوع رو از مسئولین پیگیری بفرمایید
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      3 2
      بابا بذار کم کنن. اینقدر بیکار سرازیر بازار نشه
    • محمدحسن IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      3 0
      دانشگاه تهران همین رویه رو داشته. در رشته من، دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران، 10 تاپذیرش داره اما من با رتبه 21 حتی به شبانه هم دعوت نشدم!درحالیکه پارسال با رتبه 35 با همین ظرفیت قبولی هم داشته!
    • رسول حاجی IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      4 6
      به نظر من مصاحبه دکتری بعد از قبولی در آزمون بی معنی است مگر آنهایی که عمل مصاحبه را از دانشجو انجام میدهند عقل کل هستند
    • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      1 0
      دانشگاه های تهران ظرفیت ها را بعضا تا 50% کم کردن. با توجه به اینکه خیلی هم روی دفاع به موقع و تاخیرنداشتن تأکید دارن چندان پذیرفتنی نیست علتش عدم فارغ التحصیلی دانشجوهای فعلی به دلیل شرایط کرونا باشه
    • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      1 0
      ترازهای تهران طوریه که دعوت به مصاحبه ی "چند برابر ظرفیت" تبدیل شده به "برابر و حتی کمتر از ظرفیت". بالاخره قراره کنکور حذف شه و پذیرش در اختیار دانشگاه ها باشه یا مصاحبه حذف شه و با کنکور پذیرش کنن؟!
    • مهدی IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      2 0
      طبق آییننامه پذیرش دکتری ۵۰% آزمون و ۵۰% مصاحبه. الان تعداد کمی به مصاحبه دعوت شدن، این یعنی نادیده گرفتن سهم‌ مصاحبه. افرادی که رزومه قوی دارند عملا فرصت کسب ۵۰ نمره رو ندارن و این رقابت ناسالمه.‌
    • نا شناس IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      2 0
      واقعا منطق اینکه تراز دانشگاه تهران در رشته برق-کنترل ، از 3800 پارسال ، امسال برای اولین بار ناگهان به 5800 افزایش پیدا کرده چیه؟ براساس چه استدلالی؟ آخه این چه عدالتیه؟چرا کسی پاسخگو نیست؟
      • فائزه IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
        1 0
        دقیقا ، کلا در رشته "برق- کنترل" ، تقریبا میشه گفت تمام دانشگاه های تهران ترازشونو 1000 تا 2000 تا بالاتر نسبت به هرسال اعلام کردن، مدرسم که کلا امثال پذیرش نداره . چرا واقعا؟
    • ناشناس IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      2 0
      از خبرگزاری مهر خواهشمندیم شما صدای ما باشید و اعتراض مارو از مسئولین ذی ربط پیگیری بفرمایید .
    • دکتری IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      2 0
      اگر قرار است تاثیر آزمون ومصاحبه 50/50 باشد پس حداقل هردانشگاهی باید بامنطقی اعلام کردن ترازها(نه مثل امسال)فرصت عادلانه ی شرکت درمصاحبه رابه داوطلبان بدهد، از ابتدا هم سیاست وزارت علوم براین مبنا بود
    • IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      2 0
      با سنجش تماس میگیریم میگن از وزارت علوم پیگیری کنید، از وزارت علوم پیگیری میکنیم هیچ کس پاسخ نمیده ، آخه بی اهمیتی به سرنوشت افرادی که یکسال از عمرشونو صرف درس خوندن کردن انصافه؟
    • A US ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      2 0
      کرونا، استرس، تعویق مکررررر کنکور،یکسال تلاش مستمر، خستگی و استرس مضاعف و بعد هم رشد حداقل بیش از هزار نمره تراز دانشگاههای تهران!! چرا واقعا؟!؟
    • فاطیما IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      1 0
      واقعا با این کارشون اندک اعتمادی که مونده بود به نظام آموزشی رو از دست دادیم. من خودم یک پرستارم و امسال دکترا شرکت کردم با اینهمه درگیری کرونا مگه چقدر وقت داشتم.نباید حدنصاب رو تغییر می دادند
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      1 0
      ظرفیت ها که نصف پارساله، خیلی از دانشگاه ها هم که اصلا امسال پذیرش ندارن، تراز ها رو هم که اینجوری اعلام کردن، واقعا به نظرتون یک سال از عمر و زحمت شبانه روزی داوطلبا اینقدر بی ارزشه؟؟؟؟
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      4 0
      اینکه وقتی در قسمت پاسخگویی سنجش اعتراض میکنیم شماره وزارت علوم رو میده یعنی چی؟ بالاخره چه شخص و ارگانی پاسخگوی حق از دست رفته ی ماست ؟ ما از خبرگزاری مهر درخواست داریم از مسئولین پاسخ بخواهند .
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      3 0
      اگر قرار بود امسال کنکور دکتری با این وضعیت برگزار بشه خداشاهده ما راضیتر بودیم اصلا برگزار نشه،چطور ممکنه آخه یکباره 2000 تا تراز دانشگاه ها افزایش پیدا کنه؟ اونم با ظرفیت پذیرشِ نصفِ پارسال!!!!!!!!!
    • محمد IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      4 0
      كسي مخالف كاهش ظرفيت دكتري نيست ولي اينكخ كادر علمي بزنن به تنبلي و تعداد مصاحبه هارا كم كنند خيلي زور داره، حق خيلي ها خورده شد 2000 تراز هارو بردن بالا،پارتي بازي بيداد ميكنه،خدايا ريشه اينا رو بكن
    • ؟؟؟ AE ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      2 0
      بدون برنامه و سلیقه ای عمل کردن حد و مرزش کجاست؟ تمام کسایی که برای کنکور دکترا شروع میکنن به خوندن براساس تراز های سالهای گذشته برای آیندشون برنامه ریزی میکنن که اونم امسال اینطوری بهم ریخت.
    • AE ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      2 0
      ظرفیت ها نسبت به پارسال نصف شده ، حداقل تراز ها رو ثابت نگه میداشتید تا کسانی که حقشونه بتونن تو جلسه ی مصاحبه خودشونو و توانایی هاشونو ثابت کنن . تغییر تراز ها تو این شرایط واقعا عادلانه نیست
    • AE ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      1 0
      مگه قانون این نیست که 3 برابر ظرفیت به مرحله ی مصاحبه دعوت بشن؟ امسال که بعضی دانشگاه ها نه حتی سر به سر بلکه کمتر از ظرفیتشون به مصاحبه دعوت کردن که !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • چرا؟ AE ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      1 0
      اگر دلیل اینکه ترازها رو تا این حد بالا اعلام کردن اینه که ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا امسال نسبت به پارسال کمتر شده ، خوب پس چرا هم ظرفیت ها نصف شده و هم ترازها بالا رفته ؟ بالاخره تکلیف چیه؟
    • آذین RO ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      1 0
      #کاهش_تراز_مصاحبه_دکتری
    • محمدرضا IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      1 0
      من امسال 298 شدم، پارسال رتبه 375 و 549 توی دانشگاه های قم و تبریز دکتری سازه قبول شده اند و من امسال با این رتبه حتی برای مصاحبه دعوت نشده ام در صورتی که ظرفیت ها تقریبا یکی است.
    • به خبرگزاری محترم مهر IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      2 1
      باسلام، ما داوطلبان تا جایی که دستمون می رسیده پیگیری کردیم، از سنجش، از وزارت علوم، از دانشگاه ها ، اما هیچ کس پاسخ درستی به ما نمیده ، از خبرگزاری مهر خواهشمندیم این موضوع را از مسئولین پیگیری کنند.
    • #کاهش_تراز_مصاحبه_دکتری IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      1 1
      #کاهش_تراز_مصاحبه_دکتری
    • پروین IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
      5 1
      اصل آزمون تستی برای دکتری ناعادلانه است، شما تست‌زنی رو می‌سنجید. ولی وقتی چارچوب غلط آزمون رو قبول کردید، به نتیجه پایبند باشید پایین آوردن تراز یعنی روی ستون یک بی‌عدالتی، بی‌عدالتی بدتری سوار کردن.
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      1 0
      دانشگاه شیراز و دانشگاه کرمان در رشته فیزیولوژی دامپزشکی جمعا 5 نفر دانشجو میگیره که کلا 6 نفر به مصاحبه دعوت شده اند! یعنی منی که رتبه م 10 شده و در جمع دو برابر ظرفیت دانشگاه باید میبودم نیستم!
    • جواد IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      0 0
      یه سوال دارم الان من برای چند جا مصاحبه دعوت شدم آیا رزومه من یکسان من هم که خودم هستم کسی دیگه هم جای من مصاحبه دکتری نمیده حالا چرا نمره های دانشگاهی با دانشگاه دیگه تفاووت میکنه بعدش تو امتحان دکتری سازمان سنجش سوالات زبان و تخصصی هم هست فقط نمره پژوهشی نیست .چرا این مشکلات رارفع نمیکنننننننننننن