آیت الله محمدی عراقی:

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باید خاستگاه اسلامی سازی علوم انسانی باشد

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باید خاستگاه اسلامی سازی علوم انسانی باشد

مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم مبدأ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را دفتر همکاری حوزه و دانشگاه دانست و گفت: ریشه غنی حوزوی پژوهشگاه می‌تواند در احیای علوم انسانی اسلامی موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله محمود محمدی عراقی مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم و از رؤسای اسبق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دیدار اخیر با مدیران و اساتید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن تمجید از دستاوردهای چشمگیر پژوهشگاه، دغدغه و راهکارهای اسلامی سازی علوم انسانی را تبیین کرد و ضرورت توجه بیشتر به نقش حوزوی پژوهشگاه را مورد تاکید قرار داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه حضور در پژوهشگاه خاطرات فعالیت و خدمت گزاری در این مکان را زنده کرده است گفت: در اوایل انقلاب اسلامی در سال ۶۰ تنها کسی که از طرح همکاری حوزه و دانشگاه مجدانه حمایت کرد حضرت آیت الله مصباح یزدی بود.

آیت الله محمدی عراقی گفت: در همان دوران امکان هم افزایی و هم اندیشی اساتید برجسته دانشگاهی با حوزویان را فراهم کردیم و دانش آموختگان زبده علوم انسانی دانشگاهی به ظرفیت‌ها و گستردگی و غنی بودن منویات حوزوی اعتراف کردند.

مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به تاریخچه شکل گیری و راه اندازی دفتر همکاری حوزه و دانشگاه که منجر به تأسیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شد ادامه داد: هدف از راه اندازی و ایجاد هم افزایی میان حوزه و دانشگاه اصلاح و ارتقای علوم انسانی مطابق با اهداف کلان و مهم انقلاب اسلامی بود.

آیت الله محمدی عراقی با تاکید بر جایگاه و خاستگاه مهم پژوهشگاه در توسعه ارزش‌های اسلامی در علوم انسانی گفت: معارف و ذخایر پژوهشی پژوهشگاه می‌تواند در ایجاد یک راهبرد اساسی برای توسعه معارف دینی در انقلاب اسلامی مهم باشد.

وی با تاکید بر برجسته سازی و توسعه بخش معارف حوزوی پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه باید منبع و محفل کسانی باشد که در زمینه علوم انسانی اسلامی نقد و نظر دارند.

رئیس اسبق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان با تاکید بر حمایت از برنامه‌ها و اهداف پژوهشگاه گفت: با توجه به اینکه دولت در زمینه اقتصادی دچار چالش شده باید به دنبال منابع پایدار و غیر دولتی برای تأمین هزینه‌های مراکز علمی و پژوهشی حوزه باشیم.

در بخش دیگری از این نشست که با حضور رؤسای پژوهشکده‌ها و مدیران گروه‌های علمی پژوهشگاه برگزار شد، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر علمی و پژوهشی گفت: خوشبختانه گروه‌های علمی و پژوهشی ما توانسته اند در ارتباط با سازمان‌ها و نهادهای مربوطه دستاوردهای پژوهشی خود را انتقال و ترویج دهند.

حجت الاسلام و المسلمین علی محمد حکیمیان با اشاره به محدودیت‌های بودجه و امکانات پژوهشگاه گفت: برای توسعه و تکمیل عمرانی پژوهشگاه نیازمند حداقل ۳.۵ میلیارد تومان هستیم.
وی با بیان اینکه متأسفانه دولت‌ها به علوم انسانی توجه کمی دارند گفت: این در حالی است که با توجه و سرمایه گذاری در علوم انسانی می‌توانیم کشور خود را در تمام زمینه‌ها قوی و بی نیاز کنیم.

کد خبر 5043920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha