۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۶

در گفت و گو با مهر مطرح شد:

«استاندارد» زبان بین المللی در مسیر توسعه پایدار است

«استاندارد» زبان بین المللی در مسیر توسعه پایدار است

شیراز- مدیرکل استاندارد فارس با اشاره به شعار امسال روز استاندارد که حفاظت از زمین است گفت : توجه به استاندارد به عنوان یک زبان جهانی راهگشای توسعه پایدار است.

به گزارش خبرنگار مهر، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، تنها سازمان ایرانی است که بر اساس قانون می‌تواند استاندارد رسمی فرآورده‌ها را تعیین و تدوین و اجرای آنها را با کسب موافقت شورای عالی استاندارد، اجباری اعلام کند.

این مؤسسه از اعضای سازمان بین المللی استاندارد است از این رو، در اجرای وظایف خود، هم از آخرین پیشرفت‌های علمی و فنی و صنعتی جهان بهره می‌برد و هم به شرایط کلی و نیازمندی‌های خاص کشور توجه می‌کند.

مرتضی رهنما در گفتگو با خبرنگار مهر، به مناسبت روز جهانی استاندارد با بیان اینکه سازمان استاندارد در ایران قدمتی دیرینه دارد گفت: از حدود دهه ۴۰ اداره کل استاندارد در شیراز و با نظارت و بر فعالیت‌های صادراتی استان‌های فارس، کهکیلویه و بویراحمد و بوشهر فعالیت خود را آغاز کرد.

رهنما با اشاره به فعالیت‌های اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی در خصوص وظایف و هدف‌های مؤسسه افزود: تعیین، تدوین و نشر استاندارد ملی، انجام تحقیقات به منظور تدوین استاندارد، بالا بردن کیفیت کالاهای داخلی و کمک به بهبود روش‌های تولید و افزایش کارآیی صنایع در جهت خودکفایی کشور از جمله اصلی ترین شرح وظایف استاندارد است.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس با بیان اینکه کنترل کیفی کالاهای صادراتیِ مشمول استانداردهای اجباری از دیگر فعالیت‌های این اداره است افزود: جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب به منظور فراهم آوردن امکانات رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین المللی و همچنین آزمایش و تطبیق نمونه کالاها با استانداردهای مربوط در کنار اعلام مشخصات و اظهار نظر مقایسه‌ای و صدور گواهی نامه‌های لازم از دیگر وظایف استاندارد است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر شیراز در شمال و جنوب فارس هم نمایندگی‌های این اداره کل در حال فعالیت هستند افزود: در شهرستانهای اقلید، لارستان وجهرم اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی مشغول فعالیت است.

فارس در میان ۴ استان برتر در خصوص استاندارد است

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس با یادآوری اینکه خدمات ارائه شده توسط این اداره گسترده است افزود: در حال حاضر بیش از ۱۸۰۰ قلم کالا تحت نظارت این مؤسسه قرار دارد که بسیاری مشمول استاندارد اجباری هستند و فعالیت چشمگیر استاندارد فارس در هفت ساله گذشته باعث شده تا همواره جزو ۴ استان برتر کشور باشیم.

رهنما با بیان اینکه بیش از ۱۴۰۰ واحد تولیدی تحت پوشش اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس قرار دارند اظهار داشت: ۱ هزار و ۵۷۰ پروانه استاندارد معتبر با فراورده هایی در حدود ۲ هزار و ۲۰۰ قلم کالا با مهر استاندارد نشانه گستردگی و فعالیت اداره کل استاندارد فارس است.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس با یادآوری اینکه یکی دیگر از فعالیت‌های عمده اخیر این اداره کل تسریع فعال سازی واحدهای تولیدی است افزود: فعالیت بسیاری در زمینه فعال سازی واحدهای دارای پروانه و خط تولید تحت عنوان ظرفیت خالی انجام شده است.

وی تصریح کرد: صدور مجوز فعالیت مجدد ظرفیت خالی واحدهای دارای استاندارد در صورت حضور یک تولید کننده جدید در کوتاه‌ترین زمان و چند روزه انجام می‌شود که تاکنون ۱۲۰ مورد مجوز در این خصوص صادر شده است.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از واحدهای نمونه استاندارد در کشور گفت: یکی از تجلیل شدگان در این مراسم یکی از واحدهای تولید فرآورده‌های لبنی استان است که موفق شده از پس آزمایشات و شرایط سخت بر بیاید.

وی با اشاره به شاخصه‌های انتخاب در این رویداد گفت: این عنوان به واحدهای تولیدی اهدا می‌شود که در یک سال گذشته از مهر ۹۸ تا مهر امسال هیچ مردودی در آزمایشات نداشته باشند، شکایتی از جانب مصرف کنندگان نداشته باشند و در زمینه صادرات و ارتقای کیفیت فعالیت قابل قبولی داشته باشند.

رهنما در ادامه اظهار داشت: علاوه بر این واحد تولیدی از دوواحد دیگری که به مرحله نهایی رسیدند و همچنین ۱۵ واحد تولیدی استان فارس به دلیل ارتقای قابل ملاحظه تقدیر خواهد شد.

رهنما در پاسخ به فعالیت‌های سال گذشته اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس گفت: اشتغال، احیای ظرفیت و افزایش تولید و صادرات از اصلی ترین فعالیت‌های ما در سال گذشته بوده است‌.

وی همچنین از نظارت بر آسانسورها، شهربازی‌ها در تمامی مراکز خبر داد و افزود: نظارت در مراکز عمومی، دولتی و بیمارستانها بصورت حدی انجام شده است و هرچند توفیقات مثبتی در این موارد بدست آمده اما همچنان جای کار بسیاری وجود دارد.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان فارس آگاه سازی را یکی از اصلی ترین اهداف مجموعه استاندارد عنوان کرد و افزود: محور توسعه بر دو بال اصلی استوار است یکی حاکمیت نظارت دولت و دوم مطالبه حق مصرف کننده از تولید کننده است.

مردم می‌توانند فعالیت واحدهای غیر استاندارد را کاهش دهند

رهنما با بیان اینکه استفاده از کالای با کیفیت حق مصرف کنندگان است افزود: توقعی که از مردم می‌رود این است که با خرید کالای استاندارد، عرصه فعالیت تولید کننده‌های غیر مجاز و متخلف را محدود تر کنند.

وی با بیان اینکه عدم توجه به علامت استاندارد کالا باعث تضییع حق مصرف کننده می‌شود یادآور شد: همچنان راه طولانی در راه استاندارد سازی پیش رو داریم و حمایت و مطالبه گری مردم با در نظر گرفتن اینکه کالای با کیفیت حق قانونی و شهروندی مردم است اصلی ترین نیاز امروز ماست.

رهنما با تاکید بر اینکه در صورت مطالبه و شکایت شهروندان، تخلفات بصورت جدی پیگیری می‌شود افزود: این اطمینان خاطر را به شهروندان می‌دهیم که خسارت ایشان بصورت ۱۰۰ درصدی پیگیری و دریافت خواهد شد.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس با اشاره به شعار جهانی سال استاندارد با عنوان حفاظت از زمین گفت: در بحث تولید، تولید کنندگان از منابع زمین استفاده می‌کنند و اگر این برداشت بصورت بی رویه انجام شود منجر به نابودی سرمایه‌های محیط زیست و زمین می‌شود.

رهنما با بیان اینکه استاندارد ناظر و متعادل کننده این مسیر است افزود: استاندارد در زمینه بهینه سازی این مسیر فعالیت می‌کند اینکه تعادلی در برداشت از منابع زمین در کنار بازگشت ضایعات بصورت بازیافت به محیط زیست وجود داشته باشد.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس افزود: با رعایت استاندارد به عنوان یک زبان جهانی و بین المللی علاوه بر حفاظت از زمین به حفظ محیط زیست و توسعه پایدار کمک کنیم.

کد خبر 5046984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha