۹ بهمن ۱۳۹۹، ۷:۱۵

در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه فیلیپین؛

«بلینکن» بر تقابل واشنگتن- پکن در دریای چین جنوبی مُهر تأیید زد

 «بلینکن» بر تقابل واشنگتن- پکن در دریای چین جنوبی مُهر تأیید زد

وزیر خارجه ایالات متحده در گفتگویی تلفنی با همتای فیلیپینی خود بار دیگر مواضع خصمانه آمریکا علیه چین در حوزه مناقشات ارضی در دریای چین جنوبی را تکرار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه جروزالم پست، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه جدید ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که واشنگتن ادعاهای ارضی پکن در دریای چین جنوبی را رد می‌کند و از کشورهای آسیای جنوب شرقی که در برابر فشارهای چین ایستادگی می‌کنند، پشتیبانی می‌کند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز با صدور یک بیانیه اعلام کرد که بلینکن این اظهارات را در گفتگوی تلفنی با «تئودور لاکسین» همتای فیلیپینی خود بیان کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «وزیر خارجه بلینکن متعهد شد که از کشورهای آسیای جنوب شرقی که اصحاب دعوی [ارضی در دریای چین جنوبی] در برابر جمهوری خلق چین هستند، حمایت می‌کند».

گفتنی است، ایالات متحده همواره چین را متهم می‌کند که با سوء استفاده از شرایط برآمده از شیوع کرونا حضور خود را در دریای چین جنوبی تقویت می‌کند.

در همین ارتباط، وزیر خارجه جدید ایالات متحده تأکید کرد که واشنگتن ادعاهای ارضی پکن در دریای چین جنوبی را تنها در مناطق دریایی که چین طبق موازین حقوق بین الملل مجاز به ادعای آن است، می‌پذیرد.

شایان ذکر است که روابط واشنگتن- پکن در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا بر سر موضوعات گوناگونی همچون شیوع کرونا، سیاست‌های پکن در قبال هنگ کنگ، برخورد چین با اقلیت مسلمانان اویغور و همچنین اختلافات و رقابتها در عرصه تجاری رو به تیرگی گرایید.

دو هفته پیش، دولت ترامپ نیز به بهانه «اقدام ناشایست» چین در دریای چین جنوبی تحریم‌هایی علیه برخی مقامات و شرکت‌های چینی وضع کرد.

کد خبر 5132875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha