۱۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۳۳

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان خوزستان با مهر مطرح کرد؛

کرونا درخت نیمه جان صنعت نشر ایران را بی‌جان کرد

کرونا درخت نیمه جان صنعت نشر ایران را بی‌جان کرد

کمایی گفت: اگر نشر ایران را به یک درخت نیمه‌جان تعبیر کنیم، شیوع کرونا باعث شد تا این درخت بی‌جان شود و اگر طرح‌های فصلی نباشند به زودی باید با فرهنگ کتابخوانی خداحافظی کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، کمال کمایی رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان خوزستان با اشاره به لزوم اجرای طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) برای کتابفروشان گفت: مساله کتاب و کتابخوانی طی سال‌های اخیر با بحران‌هایی روبه‌رو شده است؛ پیش از آنکه کتابی به دست خواننده برسد عملیات‌های مختلفی مثل خلق اثر توسط پدیدآورنده، فرایند تولید توسط ناشر و فرایند توزیع که معمولاً توسط کتابفروشان صورت می‌گیرد، انجام می‌شود و مرحله چهارم که خوانش اثر است به واسطه مخاطبان انجام می‌شود.

وی افزود: در روزگار کنونی همه این چهار مرحله دچار بحران شده و کرونا نیز موجب شده است که کتاب شرایط ویژه‌ای داشته باشد و برخی از بحران‌ها تشدید شود.

کمایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که اگر نشر را به یک درخت نیمه‌جان تعبیر کنیم با شیوع کرونا در حال تبدیل شدن به یک درخت بی‌جان است، عنوان کرد: در این میان اگر طرح‌های حمایتی و فصلی وجود نداشته باشد به زودی شاهد از بین رفتن فرهنگ کتاب و کتابخوانی خواهیم بود؛ می‌توان گفت این طرح‌ها به شدت در صنعت نشر موثر هستند.

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان خوزستان یادآور شد: با اشاره به ورود به فضای جدید در شرایط بحران کنونی، توضیح داد: در حال حاضر از خلق اثر تا خوانش کتاب توسط کتابخوان، همه دچار بحران شده است و اگر برای این بحران‌ها فکری نشود چالش‌های بیشتری پیش رو خواهیم داشت. طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کتابفروشان بسیار خوب بوده و موجب رونق کتابفروشی‌ها شده است.

کمایی در ادامه بیان اینکه اجرای مستمر این طرح‌ها موجب شده است که کتابفروشان جان دوباره‌ای بگیرند، گفت: فرایند کتابفروشی اکنون در دنیا وارد چرخه جدیدی شده است و کتابفروشی‌ها باید خود را با دانش روز بهینه کنند و ساختار جدیدی که مردم از آن استقبال کردند را بپذیرند و خود را با آن هماهنگ کنند تا بتوانند موفق باشند.

وی با طرح این موضوع که کتابفروشان خود را با تغییرات جدید هماهنگ نمی‌کنند، توضیح داد: در این زمینه دسته‌ای مخالف رفتن به سمت تکنولوژی و فروشگاه آنلاین کتاب هستند و دسته دیگر موافق؛ معمولاً مخالفان مشکلات عدیده دسترسی به اینترنت و هزینه‌های طراحی سایت و فروش آنلاین به آن‌ها تحمیل می‌شود را بهانه می‌کنند.

کمایی با بیان اینکه موافقان هم دیدگاه‌های خاص خود را دارند، عنوان کرد: موافقان بر این باور هستند که تکنولوژی مثل یک موجی می‌آید و از آنجایی که فروش آنلاین مثل یک موج می‌آید و دسترسی مردم به کتاب را راحت‌تر می‌کند، هزینه‌ها را کاهش و سرعت کار را افزایش می‌دهد و مزایای بسیار زیادی دارد.

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان خوزستان با اشاره به نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد، گفت: در این میان طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب کنونی بسیار موثر است اما سطح این طرح‌ها باید بالاتر برود و هوشمندانه‌تر شود. در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید طرهای حمایتی را در هر چهار حوزه خلق اثر، فرایند تولید کتاب، کتابفروشی و مخاطبان فعال کند تا چرخه تولید کتاب را یک چرخه مفید و موثر ببینیم و سرانه مطالعه افزایش پیدا کند.

او همچنین تاکید کرد: بخشی از بودجه‌ها و حمایت‌ها می‌تواند به آموزش کتابفروشی‌ها اختصاص داشته باشد تا به آن‌ها ایده داده شود که خلاقیت داشته باشند و امکاناتی تعبیه شود که مردم بتوانند به صورت آنلاین به کتاب‌هایشان دسترسی داشته باشند؛ همه این‌ها کمک می‌کند که کتابفروشان به فضای جدیدی وارد شوند.

کمال کمایی در پایان گفت: همان‌طور که گفتم طرح‌های حمایتی و فصلی فروش کتاب بسیار موثر هستند اما باید هوشمند شود و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توصیه می‌کنم که بخشی از این سرمایه‌گذاری حمایتی را به سمت راه‌اندازی فروشگاه آنلاین در خانه کتاب و ادبیات ایران هدایت کند تا هر ناشری بتواند یک فروشگاه داشته باشد یا اینکه کتابفروشان در این کار سهیم شوند.

طرح زمستانه کتاب از نهم اسفند آغاز و تا شانزدهم اسفندماه در کتابفروشی‌های عضو طرح در سراسر کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 5160992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha