۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۹:۳۷

مهر گزارش می دهد؛

پایکوبی کرونا در مراسم چهارشنبه سوری/خانواده ها هوشیار باشند

پایکوبی کرونا در مراسم چهارشنبه سوری/خانواده ها هوشیار باشند

بیرجند-مراسم سنتی چهارشنبه سوری طی سال های اخیر نه تنها از قالب اصلی خود خارج و به سمت ترقه بازی و دیگر مواد آتش افزا تحریف شده بلکه شعله‌ور شدن آتش کرونا نیز خانواده ها را تهدید می کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های ایرانی بوده که از غروب آخرین سه‌شنبه اسفند ماه تا پس از نیمه شب تا آخرین چهارشنبه سال، برگزار می‌شود.

برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است. این جشن، نخستین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی بوده که با برافروختن آتش و برخی رفتارهای نمادین دیگر، به صورت جمعی در فضای باز برگزار می‌شود.

اگرچه این مراسم در گذشته یکی از رسومات بوده و بی خطر اجرایی می‌شد، اما امروز در لا به لای گذر زمان و با ورود انواع مواد محترقه رنگ باخته و سالانه مجروحان زیادی و حتی تلفات به جای می‌گذارد.

خراسان جنوبی هم طی سال‌های گذشته به دلیل غفلت خانواده‌ها و بی احتیاطی عده‌ای جوان و نوجوان مجروحان و تلفاتی ناشی از مراسم چهارشنبه سوری داشته است.

کاش بدانیم که اگر چه این مراسم به ظاهر آتش و ترقه است اما آن روی سکه دل نگرانی‌ها، آرامش چندین خانواده را می‌سوزاند. هرچند نیروهای نظامی و انتظامی تا واپسین لحظه‌های چهارشنبه آخر سال، مراقب ناهنجاریهای احتمالی هستند اما کاش این بار را خودمان مراقبت کنیم.

در شرایط حساس سال جاری که کرونا هم در دورهمی ها پایکوبی می‌کند و قربانی می‌گیرد، باید بیش از گذشته از برگزاری مراسم‌هایی مانند چهارشنبه سوری که تجمع‌ها را به همراه دارد، هوشیار باشیم.

آماده‌باش تیم‌های آتش نشانی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند در گفت و گو با مهر با اشاره به حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته، بیان کرد: با توجه فرهنگ بالای مردم در سال ۹۸ حادثه دل‌خراشی از چهارشنبه سوری نداشتیم.

علی حسینی با بیان اینکه متأسفانه در سال جاری برخی از افراد ویروس کرونا را مهار شده می‌دانند و مقدمات چهارشنبه سوری را آماده می‌کنند، گفت: نیاز است در راستای ترویج «در خانه ماندن» کار فرهنگی بیشتری صورت گیرد تا چهارشنبه پایان سال را با کمترین حوادث پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش خسارت‌های احتمالی از مراسم چهارشنبه سوری بیان کرد: والدین نقش مهمی در کاهش آمارهای مجروحین دارند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بیرجند با بیان اینکه آمار و مجروحین از ناحیه دست و صورت در رنج سنی نوجوانان هستند، افزود: از والدین خواستاریم مسائل پیشگیرانه را مد نظر قرار داده و مانع خروج کودکان برای حضور در این چنین مراسم‌هایی شوند.

وی از آماده‌باش تیم‌های امدادی و سیار برای رسیدگی به حوادث احتمالی خبر داد و افزود: از شهروندان خواستاریم در مراسم چهارشنبه سوری موارد ایمنی را مد نظر قرار دهند.

حسینی ادامه داد: همچنین در صورت عدم توانایی در اطفای حریق، ضمن حفظ خونسردی با سامانه ۱۲۵ تماس بگیرند.

۱۷ مجروح در چهارشنبه سوری سال گذشته

مدیر مرکز مدیریت و حوادث فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی هم در گفت و گو با مهر با اشاره به حوادث چهارشنبه سوری بیان کرد: در سال گذشته ۱۷ مورد مجروح ناشی از حوادث چهارشنبه سوری داشتیم.

محمد رضا حسینی ادامه داد: اگرچه در سال ۹۸ فوت ناشی از حوادث چهارشنبه سوری نداشتیم اما در سال‌های گذشته مواردی از فوت و آسیب به اعضا و مخصوصاً چشم گزارش شده است.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ویروس جهش یافته انگلیسی، بیان کرد: جلوگیری از گسترش شیوع این ویروس نیازمند فاصله اجتماعی بوده این در حالی است که مراسم‌هایی مانند چهارشنبه سوری با تجمع همراه است.

حسینی با بیان اینکه حوادث چهارشنبه سوری قابل پیشگیری و اجتناب است، اظهار کرد: از خانواده‌ها خواستاریم نوجوانان را از جمع خود دور نکنند و برگزاری این مراسم با حمایت خانواده‌ها باشد.

مدیر مرکز مدیریت و حوادث فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی از افزایش تعداد گشت‌های اورژانس برای رسیدگی به مخاطرات احتمالی خبر داد و افزود: از شهروندان خواستاریم در صورت بروز مشکل با ۱۱۵ تماس بگیرند.

خانواده‌ها هوشیار باشند

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی خراسان جنوبی هم در گفت و گو با مهر با اشاره به پیش رو بودن مراسم چهارشنبه سوری پایان سال بیان کرد: از شهروندان خواستاریم لحظات شیرین نزدیک شدن به سال نو را با مواد محترقه تلخ نکنند.

سرهنگ غلامرضا زاهدی پور با بیان اینکه جوانان و نوجوانان از بازی با مواد محترقه خودداری کنند، اظهار کرد: همچنین از شهروندان خواستاریم موارد مشکوک را به ۱۱۰ اطلاع دهند.

وی اظهار کرد: هر ۲۵۰ گرم از مواد محترقه می‌تواند یک ساختمان را تخریب کند بنابراین شهروندان از نگهداری مواد محترقه جدا خودداری کنند.

سرهنگ زاهدی پور با بیان اینکه تاکنون در برخورد با فروشندگان اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: طی بازرسی‌های انجام شده اقلام متعددی از مواد محترقه کشف شده است.

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه مخالف شادی مردم نیستیم اما مخالف هنجارشکنی هستیم، افزود: پلیس قطعاً با هرگونه قانون‌شکنی ها به شدت برخورد می‌کند.

سرهنگ زاهدی پور با اشاره به محدودیت‌های تردد شبانه بیان کرد: شهروندان باید به گونه‌ای مدیریت کنند که ۲۱ شب تا ۳ صبح ترددی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه تردد خودروها به صورت حضوری و سیستمی اعمال قانون می‌شود، اظهار کرد: با متخلفان در چهارچوب قانون عمل می‌شود و استثنایی وجود ندارد.

کشف ۴ هزار عدد مواد محترقه

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: مأموران پلیس امنیت عمومی استان در راستای اجرای طرح برخورد با توزیع کنندگان و فروشندگان مواد محترقه مرتبط با چهارشنبه آخر سال و دریافت اخباری مبنی بر فروش مواد محترقه در مرکز استان، پیگیری موضوع در دستور کار پلیس اطلاعات قرار گرفت.

سرهنگ‌علی اکبر حیدری افزود: در تحقیقات و بررسی‌های انجام شده یک واحد صنفی و دو خودرو را که در حال توزیع و فروش مواد محترقه بودند، شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه هماهنگی مقام قضائی در بازرسی‌های انجام شده چهار هزار و ۸۰۰ عدد مواد محترقه کشف شد، گفت: متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی شدند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی اظهار کرد: از مردم و خانواده‌ها خواستاریم به منظور پیشگیری از حوادث ناگوار چهارشنبه آخر سال، موارد مشکوک را از طریق فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

سرهنگ حیدری بیان کرد: افرادی که در شب چهارشنبه آخر سال اقدام به سلب آسایش عمومی و برهم زدن نظم جامعه می‌کنند، بازداشت شده و تا ۱۵ فروردین در بازداشت به سر می‌برند و توقیف خودرو رانندگان متخلف هم تا همین تاریخ خواهد بود.

اگرچه پویش‌های مردمی مانند «نه به چهارشنبه سوری» «از چهارشنبه سوری تا چهارشنبه سوزی» برای کاهش آسیب‌های ناشی از چهارشنبه سوری نقش مهمی ایفا می‌کند اما باید مردم خودشان در میدان بوده تا شاهد کاهش حداکثری حوادث باشیم.

کد خبر 5169773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha