۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۱۳

رویترز خبر داد؛

طرح ۳ مرحله ای اشرف غنی در مذاکرات با طالبان برای صلح افغانستان

طرح ۳ مرحله ای اشرف غنی در مذاکرات با طالبان برای صلح افغانستان

رئیس جمهور افغانستان طرح سه مرحله‌ای را به‌ عنوان «نقشه راه صلح» در نشست آینده ترکیه پیشنهاد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس سندی که در اختیار رویترز قرار گرفته «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان طرح سه مرحله‌ای را به عنوان «نقشه راه صلح» در نشست آینده ترکیه پیشنهاد خواهد کرد.

بر اساس این سند، اشرف غنی در صدد است تا پیش از برگزاری انتخابات در افغانستان با گروه طالبان به توافق برسد و آتش‌بس دائمی حاصل شود.

این سند نشان می‌دهد که در فاز نخست، اشرف غنی خواستار دستیابی به اجماع در مورد توافق سیاسی و استقرار آتش‌بس با نظارت سازمان‌های بین‌المللی است.

فاز دوم شامل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و استقرار «دولت صلح» و نیز اجرای ترتیبات حرکت به سوی نظام سیاسی جدید خواهد بود.

ترسیم چارچوب قانون اساسی، استقرار مجدد پناهندگان و طرح توسعه نیز به عنوان فاز سوم و پایانی طرح پیشنهادی اشرف غنی در نظر گرفته شده است.

نشست صلح افغانستان قرار است به میزبانی ترکیه و با مشارکت سازمان ملل متحد در ماه جاری میلادی برگزار شود، اگرچه تاریخ دقیق این نشست هنوز مشخص نشده است.

سه مقام ارشد افغان در کابل به رویترز گفته‌اند که اشرف غنی قصد دارد در کنفرانس پیش رو، طرح خودش را برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ارائه کند.

یک مقام ارشد دولت افغانستان به رویترز گفت که غنی نقشه راه پیشنهادی خود را پیشاپیش با دولت‌های خارجی در میان گذاشته است.

دولت افغانستان و شماری از سیاستمداران این کشور تاکید کرده‌اند که پیش از حضور در نشست صلح ترکیه، باید در مورد دستور کار با گروه طالبان توافق کنند.

دولت آمریکا پیشنهاد کرده بود که برای پایان دادن به جنگ داخلی در افغانستان، «دولت گذار» با حضور نمایندگان طالبان تشکیل شود اما این طرح با مخالفت رئیس‌جمهور افغانستان روبه‌رو شد.

کد خبر 5181501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha