۲۸ فروردین ۱۴۰۰، ۲۳:۴۷

رئیس بنیاد البرزشناسی:

نیمی از درخت سرو ۲۷۰۰ ساله شهرستانک شکسته شد

نیمی از درخت سرو ۲۷۰۰ ساله شهرستانک شکسته شد

کرج - رئیس بنیاد البرزشناسی با بیان اینکه نیمی از درخت سرو ۲۷۰۰ ساله شهرستانک شکسته شده است، گفت: بعید است که حادثه طبیعی این فاجعه را رقم زده باشد.

مهراب رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص شکسته شدن سرو ۲۷۰۰ ساله شهرستانک استان البرز اظهار کرد: نام دیگر این درخت در البرز اورس است که البرزی‌ها آن راهورج می‌نامند.

وی با بیان اینکه این درخت با هر شرایطی سازگاری دارد، تصریح کرد: اورس در یک زمین سنگلاخی قرار دارد هرچه آسیب ببیند دوباره این آسیب‌دیدگی‌ترمیم می‌شود و دارای ریشه‌های عمیقی است که خود به خود به آب می‌رسد.

رئیس بنیاد البرزشناسی با بیان اینکه این درخت سرو در مناطق کوهستانی در فاصله ۲ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا می‌روید، خاطرنشان کرد: در هوای ۴۰ درجه بالای صفر و ۴۰ درجه زیر صفر هم مقاومت دارد و در سال حداکثر ۲ سانتی‌متر رشد می‌کند.

۱۷ استان اورس خیز داریم

وی بیان کرد: در ایران ۱۷ استان اورس خیز داریم که درخت سرو در آن می‌روید و مهم‌ترین اورسستان ایران که پایلوت سازمان منابع طبیعی و جنگل‌هاست در جاده چالوس و منطقه‌ای به نام اورسستان سیراچال واقع شده است.

رجبی با بیان اینکه در البرز هم ۱۵ مکان به نام اورس داریم، گفت: در هر کجای ایران ۹۰ درصد اسامی سوته و سوتک (سوخته) مواجه می‌شویم، اورسستان هایی بودند که آتش گرفتند.

وی ادامه داد: این درخت پر از رمز و راز یعنی درخت سرو شهرستانک در یک برهه‌ای معمولاً ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر که هوا خشک و خیلی داغ می‌شود مستعد آتش‌سوزی است.

رئیس بنیاد البرز شناسی اظهار کرد: البته این درخت به خودی خود آتش نمی‌گیرد عنصر خارجی مانند جهانگردان در نزدیکی آن آتش روشن می‌کنند و آتش به این درخت سرایت می‌کند، زیرا در آن زمان آوندهای آبکش این درخت بسیار فعال هستند.

وی بیان کرد: آوندهای این درخت دارای صمغ بسیار خوشبو و خیلی مفید است و در اساطیر ما نوشدارو از صمغ درخت سرو (اورس) گرفته شده است.

رجبی با بیان اینکه نیمی از درخت سرو شهرستانک استان البرز شکسته شده است، تصریح کرد: بعید است که حادثه طبیعی این فاجعه را رقم زده باشد. علاوه بر منافع شخصی، ممکن است پدیده (درخت آزاری) در وقوع این حادثه تلخ دخیل باشد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان منابع طبیعی، میراث فرهنگی و تمام سازمان‌های دولتی موظفند این درخت را حفظ و حراست کنند و از همه مهم‌تر آموزش است که در این زمینه دولت تلاشی نداشته است.

رئیس بنیاد البرز شناسی متذکر شد: سه اورس شهرستانک، فراخ نو و اورس واقع در روستای همه جا دامنه کوه کرچون جزو ۱۰ اورس پرقدمت، تاریخی و کهن بالای ۲ هزار سال ایران هستند.

کد خبر 5191497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha