۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۸:۴۳

در راستای حفاظت از اسب کاسپین؛

۳ درخواست اصلاح قوانین ثبت جهانی اسب‌های کاسپین مصوب شد

۳ درخواست اصلاح قوانین ثبت جهانی اسب‌های کاسپین مصوب شد

یزدـ مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین از تصویب سه درخواست اصلاح قوانین ثبت جهانی اسب‌های کاسپین در انجمن بین المللی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد دهقان، ظهر چهارشنبه در نشست خبری در مهریز اظهار داشت: با حمایت وزارت جهاد کشاورزی، موسسه تحقیقات علوم دامی و تلاش تولیدکنندگان و متخصصان، سه درخواست برای اصلاح قوانین ثبت نژاد اسب‌های کاسپین در اواخر اسفند سال گذشته در انجمن بین‌المللی به تصویب رسید.

وی بیان کرد: با ثبت این مصوبه، اسب‌های پیش بنیادی کاسپین تنها با منشأ ایران به ثبت می رسند و امکان ثبت آنها توسط کشورهای همسایه ایران از طریق قانون ثبت بین المللی وجود ندارد.

دهقان با اشاره به مزیت دیگر ثبت این مصوبه عنوان کرد: لزوم ارسال نمونه‌های فولیکول مو به دانشگاه تگزاس آمریکا و انجام تست ژنتیکی مقایسه اسب‌های کاسپین ایران با اسب‌های صادر شده (ancestry testing) از قوانین حذف و تنها تست انسان برای تایید والدین اسب ضروری است.

مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین ادامه داد: همچنین محدودیت زمانی دو ساله ثبت اسب‌های ایران در تبارنامه بین المللی از قوانین ثبت حذف شد.

دهقان گفت: انجمن حفاظت از اسب کاسپین یک سازمان مردم نهاد و داوطلبانه است که با مجوز وزارت کشور در سطح ملی فعالیت دارد و دفتر مرکزی انجمن در پردیس مهریز مستقر شده و بیش از ۹۰ نفر از تولیدکنندگان، مالکان، محققان، پژوهشگران و علاقه مندان به اسب کاسپین از سراسر کشور به عضویت آن درآمده‌اند.

وی ادامه داد: از اهداف این انجمن، حمایت و حفاظت از اسب کاسپین به عنوان یک سرمایه ملی و کمک به ابقای آن، ترویج و توسعه بهره‌برداری از کاربردهای این نژاد ارزشمند ایرانی است.

کد خبر 5194996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha