۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۵۳

گفتاری از انیس نقاش؛

هراس از قدرت سلیمانی، آمریکا را از دخالت نظامی در سوریه بازداشت

هراس از قدرت سلیمانی، آمریکا را از دخالت نظامی در سوریه بازداشت

ایران از طریق فرمانده نیروی قدس سپاه با ارائه نقشه‌ها و کلیپ‌های ویدیویی تهدید کرد که چنانچه سوریه مورد حمله نظامی واقع شود، تمام پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهد داد.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: این روزها که با داغ شدن فایل صوتی یکی از مقامات کشور، مسئله حضور سردار شهید سپهبد سلیمانی در منطقه و چگونگی همکاری ایران و روسیه در جنگ سوریه دوباره مطرح شده است، بد نیست که نظرهای مختلف پیرامون این همکاری نیز مطرح شود. یکی از منابع مهم در موضوع بازخوانی جنگ سوریه کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» نوشته نجاح عطار (معاون رییس جمهور سوریه) است.

این کتاب با عنوان فرعی «شکست توطئه علیه محور مقاومت» به ترجمه مشترک صفاءالدین تبرائیان، میثم صفری و محمد ابراهیم ریاضی برای نخستین بار پاییز سال گذشته (۱۳۹۹) با شمارگان هزار نسخه، ۳۹۴ صفحه و بهای ۵۵ هزار تومان توسط موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

نویسنده در این کتاب مطلبی از انیس نقاش، مبارز لبنانی را که چندی پیش (۲۲ فوریه ۲۰۲۱) در دمشق درگذشت، نقل کرده که در زمینه آگاهی از وقایع و تحولات جنگ سوریه علیه تروریست‌های تکفیری، ضروری است. بر اساس این مطلب خواهیم فهمید که آمریکا و امپریالیسم غرب با انجام چند توطئه و متهم کردن دولت اسد به استفاده از سلاح‌های شیمیایی، تحرکات دیپلماتیک را برای حضور نظامی در سوریه آغاز کرده بودند که با تهدید شهید سلیمانی مبنی بر ساکت نماندن ایران از این عمل صرف نظر کردند. همچنین در این مطلب دیدگاه تازه‌ای درباره چگونگی حضور روسیه در جنگ نیز مطرح شده است:

این مطلب را در ادامه به نقل از صفحات ۲۸۸ و ۲۸۹ کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه: شکست توطئه علیه محور مقاومت» بخوانید:

روسیه برای جلوگیری از نقض مقررات بین‌المللی توسط آمریکا و حمایت از استقلال و تمامیت ارضی سوریه، یازده بار تا سال ۲۰۱۷ از حق وتو استفاده کرد. چین نیز در این رابطه هفت بار از حق وتوی خود استفاده کرد.

همکاری ایران و روسیه فقط در سطح سیاسی نبود، بلکه وقایع سوریه، که امنیت این کشور و کل منطقه را به مخاطره انداخته بود، نیاز به اتخاذ یک استراتژی مشترک میان دو کشور برای مقابله با این خطر را ضروری ساخت.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در دیدار با همتای روسی خود، نیکلای پاتروشف، دیدگاه ایران را درباره ضرورت مقابله با توسعه‌طلبی آمریکا و نقش مهم روسیه در این باره، همچنین حوادث غرب آسیا و خاورمیانه و دیدگاه ایران نسبت به آن را مطرح کرد.

اتفاق غیرمنتظره‌ای که در این دیدار رخ داد ورود ناگهانی رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، به این جلسه و مشارکت وی در گفت‌وگو بود. در این نشست پوتین از جلیلی خواست تا درباره ضعف‌های آمریکا در منطقه توضیح دهد. جلیلی روی نقاط ضعف آمریکا در منطقه غرب آسیا تأکید کرد، به خصوص پس از شکست این کشور در عراق و نقش گروه‌های مقاومت عراقی در این شکست. وی همچنین به نقش ایران و سوریه در حمایت از گروه‌های مقاومت در منطقه برای پوتین به تفصیل مطالبی را شرح داد.

جلیلی در این دیدار بر توانایی حزب‌الله به عنوان نیروی مقاومت لبنان در مقابله با طرح‌های آمریکا و پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه با اسرائیل در سال ۲۰۰۶ و شکست رژیم صهیونیستی به عنوان بازوی سیاسی و نظامی و امنیتی آمریکا در منطقه، اشاره کرد.

در پی این گفت‌وگوها، پوتین دستور داد تا راجع به پیشنهادهای جلیلی، جلسات گفت‌وگو و بحث راجع به اوضاع منطقه، به خصوص حوادث سوریه، میان شورای عالی امنیت ملی دو کشور ادامه پیدا کند. این جلسه باعث شد تا همکاری و هماهنگی میان دو کشور در رابطه با بحران سوریه گسترش پیدا کند.

در کنار این گفت‌وگوها، همکاری میان سرویس‌های اطلاعاتی دو کشور در جریان بود، تا طرح عملیاتی مشترک در داخل سوریه را با هم برنامه‌ریزی کرده و در مناطق بحرانی و مورد نیاز و با هماهنگی قبلی وارد عمل بشوند.

تا پیش از دخالت نظامی روسیه در بحران سوریه، و بعد از شکست آمریکا و متحدین غربی و برخی از کشورهای مزدور منطقه در شورای امنیت جهت به دست آوردن مجوز دخالت نظامی در سوریه به علت وتوهای مکرر روسیه و چین، و برای فریب افکار عمومی متوسل به یک ادعای دروغین جدیدی شدند و آن اتهام زنی به دولت سوریه در کاربرد سلاح‌های شیمیایی در حومه دمشق بود.

قبل از این اتهام اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، اعلام کرد که استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی خط قرمزی است که ایالات متحده اجازه آن را نمی‌دهد. بعد از متهم ساختن سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی تحرکات دیپلماتیک برای مشروعیت بخشیدن به دخالت نظامی آمریکا در سوریه در حمایت از گروه‌های مسلح تروریستی شروع شد. در پی تهدید کشورهای غربی به دخالت نظامی در سوریه، کشورهای متحد سوریه هم می‌بایستی در سطوح مختلف تلاش می‌کردند تا مانع بروز جنگ تمام‌عیار علیه سوریه شوند.

ایران از طریق فرمانده نیروی قدس سپاه، سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی، با ارائه نقشه‌ها و کلیپ‌های ویدیویی تهدید کرد که چنانچه سوریه مورد حمله نظامی واقع شود ایران ساکت نخواهد نشست و تمام پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهد داد.

روسیه نیز از طرف خود آمریکا را از عواقب هر گونه حمله به سوریه بر اساس یک اتهام واهی بر حذر داشت و به نیروی دریایی خود جهت حمایت از سوریه آماده‌باش داد.

کد خبر 5200025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha