۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۹

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

برنامه‌ فعالیت‌های اولین بانویی که رئیس حوزه هنری استانی شد

برنامه‌ فعالیت‌های اولین بانویی که رئیس حوزه هنری استانی شد

اکرم صدیقی از کارکنان و مدیران قدیمی حوزه هنری به‌تازگی مدیر حوزه هنری استان خراسان شمالی شده و تربیت هنرمندان و تاریخ شفاهی را به‌عنوان محورهای فعالیت خود عنوان می‌کند.

اکرم صدیقی کلاته که به‌تازگی به‌عنوان رئیس حوزه هنری خراسان شمالی منصوب شده، در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره برنامه‌های مدنظر خود برای این شعبه از حوزه هنری گفت: بیشتر تمرکزمان بر تربیت هنرمندان است؛ همچنین تلاش برای ایجاد پویایی در فعالیت بچه‌هایی که با حوزه هنری همکاری می‌کنند. یعنی سعی داریم این نیروهای جوان، جریان‌ساز شوند و در یک‌سازوکار مویرگی، در عرصه هنر و ادبیات فعالیت کنند تا در نهایت خودشان وارد حیطه‌های مختلف شوند.

وی افزود: این‌که خود جوانان وارد معرکه‌های مختلف ادبیات و هنر شوند، و دست به تولید بزنند، از جمله اهداف مهم حوزه هنری استان خراسان شمالی است. بحث تولید را هم بنا داریم با سیاست‌های دوره جدید مدیریتی حوزه هنری پیوند بزنیم تا تولیدات، در جهت کنشگری اجتماعی صاحبان اثر باشند و این‌کنشگری‌ها با زبان هنر و ادبیات انجام شوند. به عبارت ساده‌تر سعی داریم هنر را به میدان بیاوریم تا از مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی جامعه، گره‌گشایی کند.

این مدیر فرهنگی در توضیح بیشتر درباره گره‌گشایی هنر از مشکلات اجتماعی و اقتصادی گفت: این‌که با تولید فیلم مستند یا عکاسی بتوان گوشه‌ای از مشکلات را به تصویر کشید و به گوش و چشم مسئولان و مردم رساند، به‌نظرم به‌معنی همان گره‌گشایی است. پس این گره‌گشایی فرهنگی و هنری در خراسان شمالی را می‌توان با چنین‌فعالیت‌هایی انجام داد.

صدیقی کلاته که سال‌ها در حوزه هنری مشغول به فعالیت بوده، درباره دیگر برنامه‌های خود در مقام ریاست حوزه هنری خراسان شمالی گفت: هم‌طراز با برنامه‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، بحث تاریخ شفاهی را داریم که از چندسال پیش به این حوزه ورود کردیم و در حال پیش‌روی هم بودیم. ادبیات پایداری همان‌طور که می‌دانید، یکی از شاخصه‌های اصلی فعالیت حوزه هنری است که اهمیت زیادی برایش قائل است و رهبر انقلاب هم در مراسم شب‌خاطره‌ای که چندسال پیش در حضور ایشان برگزار شد، بحث نهضت جمع‌آوری خاطرات دفاع مقدس را مطرح کردند.

وی در ادامه گفت: حوزه هنری استان خراسان شمالی سال ۸۸ تاسیس شد اما فعالیتش عملاً از سال ۸۹ شروع شد. یعنی دفاتر حوزه در این استان از سال ۸۹ کار خود را شروع کردند و من هم از شهریور ۸۹ با دوستان همراه شدم که از همان‌زمان هم فعالیت‌های دفتر پایداری شکل گرفتند. جالب است که آن زمان باید کسی را پیدا می‌کردیم بیاید در زمینه تاریخ شفاهی قلم بزند چون کسی را نداشتیم. به‌همین‌دلیل، به‌مدت یک‌سال با یکی از نویسندگان مطرح کشور، قرارداد بستیم تا در این زمینه فعالیت کند. اما با شروع به‌کار کارگاه‌های آموزشی، حالا پس از ۱۰ سال، با فراوانی نویسندگان ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی دفاع مقدس در حوزه هنری خراسان شمالی روبرو هستیم. از سال پیش هم که کار روی شهرستان‌ها متمرکز شده و امیدواریم امسال، برداشت خوبی در این زمینه داشته باشیم. چون تا پیش از پارسال، فعالیت در مرکز استان متمرکز بود اما از سال پیش گفتیم وقتش است که کار را به شهرستان‌های استان ببریم. در نتیجه کار با شهرستان‌های جاجیم و شیروان شروع شد.

مدیر حوزه هنری خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که علت انتصاب خود را چه می‌داند، گفت: تخصص و علاقه‌مندی هم در حوزه تاریخ شفاهی است. باقی‌اش هم لطف دوستان است و علت را باید از آن‌ها جویا شد. ولی در هرحال من در سال‌های گذشته که در حوزه هنری فعالیت داشتم، در زمینه‌های تاریخ شفاهی، در بخش آموزش و پژوهش مشغول بودم. در دفتر نمایش و آفرینش‌های ادبی هم فعالیت داشتم و سعی کردم روی حمایت از هنرمندان متمرکز شوم. یعنی تلاش می‌کردیم یک‌اثر تولیدی را با هنرمندان جوان به سرانجام برسانیم. خدا را شکر، حوزه هنری خراسان شمالی، با وجود این‌که از نظر بودجه مساله تاریخ شفاهی، شانزدهمین استان کشور هستیم، از نظر تولیدات یکی از پنج‌استان برتر کشور است. درست است که استان ما، بیشترین فاصله را از میدان نبرد سال‌های دفاع مقدس داشته، اما به‌همین‌نسبت، خیلی رزمنده داشته‌ایم که از روستاهای دور و حتی صعب‌العبور این استان به جبهه رفتند. در یک‌دهه گذشته تلاش کردیم گوشه کوچکی از این ایثارگری‌ها را نشان بدهیم.

صدیقی کلاته گفت: همین‌روند که در یک‌دهه گذشته درباره تاریخ شفاهی داشته‌ایم، زین پس هم ادامه پیدا خواهد کرد.

کد خبر 5201645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha