۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۱۳

توسط پوتین؛

طرح خروج روسیه از پیمان آسمان‌های باز به دوما ارائه شد

طرح خروج روسیه از پیمان آسمان‌های باز به دوما ارائه شد

رئیس جمهور روسیه طرح خروج این کشور از پیمان آسمان های باز را به دوما ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور، روسیه طرح قانونی خروج این کشور از پیمان آسمان های باز را به مجلس دومای روسیه ارائه کرد.

این طرح قانونی امروز سه شنبه در دستورکار دوما قرار گرفت.

رئیس جمهور روسیه روز گذشته هم «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، را به عنوان نماینده خود برای بررسی طرح قانونی خروج از پیمان آسمان های باز در مجلس دوما و شورای فدراسیون تعیین کرد.

پیمان آسمان‌های باز، توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که سال ۲۰۰۲ میلادی به امضا رسید و مربوط به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است. این پیمان، یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

آمریکا سال گذشته از پیمان آسمان های باز خارج شد. وزارت امور خارجه روسیه اواسط ژانویه سال جاری میلادی بیانیه‌ای منتشر کرد و اطلاع داد که مسکو روند داخلی بررسی خروج از پیمان آسمان‌های باز را به خاطر عدم پیشرفت در رفع موانع برای ادامه اجرای این پیمان در شرایط جدید آغاز می‌کند.

واشنگتن سال‌ها مسکو را به بکارگیری یک رویکرد گزینشی برای اجرای پیمان آسمان‌های باز و نقض تعدادی از مفاد آن متهم کرده است. روسیه نیز ادعاهای متقابلی مطرح کرده است. واشنگتن در سال ۲۰۱۷ میلادی محدودیت‌هایی را در خصوص پروازهای نظارتی روسیه بر فراز خاک آمریکا اعمال کرد. مسکو نیز در پاسخ، دست به یک اقدام تلافی‌جویانه زد.

کد خبر 5209556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha