۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۱۹

مهر گزارش می‌دهد؛

چوبیندر به ناحیه ای منفصل از خدمات شهری تبدیل شده است

چوبیندر به ناحیه ای منفصل از خدمات شهری تبدیل شده است

قزوین - چوبیندر یک منطقهٔ منفصل شهری است که ده‌ها مسئله و مشکل فرهنگی و اجتماعی را به دوش می‌کشد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مطهره میرزایی: چوبیندر محله‌ای است در فاصله ۱۰ کیلومتری قزوین. محله‌ای که نام آن را منطقه منفصله شهری گذاشته‌اند اما گویا این انفصال از شهر فقط مربوط به موقعیت این منطقه نیست بلکه این ناحیه این روزها از خدمات شهری قزوین نیز منفصل شده است.

نام چوبیندر با زندان بزرگ آن پیوند خورده است. زندانی که روزی بیرون از شهر بود امروز به واسطه توسعه مناطق پیرامونی خود در مرکز محله‌ای بزرگ با چند هزار نفر جمعیت قرار گرفته و مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است.

اما زندان تنها مشکل این محله نیست. اعتیاد و مشکلاتی همچون اوقاف این روزها مردم این محله را آزار می‌دهد.

تکلیف زمین‌های موقوفی چوبیندر هنوز مشخص نیست

حجت‌الاسلام علی فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات منطقه چوبیندر اظهار کرد: اگر بخواهیم به بررسی مشکلات چوبیندر بپردازیم در گام اول باید در خصوص مسئله زمین این منطقه بگوییم و شبهات مردم را در خصوص زمین‌های اوقاف مطرح کنیم اما متأسفانه هنوز اسنادی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.

امام محله منطقه چوبیندر اذعان کرد: امروز مسئله زمین‌های چوبیندر به‌جایگاهی رسیده است که مردم از امام جمعه تقاضا دارند نامه‌ای از جانب نماینده ولی‌فقیه به ثبت اسناد مبنی بر مشخص شدن زمین‌های وقفی ابلاغ شود تا بلکه مقداری از مشکلات مردم در این راستا برطرف شود اما هنوز اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی افزود: مسئله نیروی انتظامی هنوز به‌طور کامل برطرف نشده و در منطقه‌ای که اعتیاد از هر سو زبانه می‌کشد کمبود نیرو و تجهیزات نه‌تنها دردی از مشکلات را برطرف نمی‌کند بلکه در حل مشکلات نیز خدشه وارد می‌کند.

چوبیندر جزو ۴۰۰ محل آلوده کشور در حوزه اعتیاد است

وی با اشاره به اینکه چوبیندر جزو ۴۰۰ محل آلوده کشور در حوزه اعتیاد است ادامه داد: تهیه و توزیع مواد مخدر روزبه‌روز گسترش پیدا می‌کند و گویی به قطب مواد مخدر استان تبدیل شده است و اگر بخواهیم از ورود افراد برای تهیه مواد به منطقه جلوگیری کنیم این اشخاص از راه باغستان به شهرک وارد می‌شوند.

وی افزود: از طرف دیگر مجازات و یا محکومیت‌های خاصی در حوزه مواد مخدر در این منطقه وجود ندارد و همین مسئله سبب جولان فروشندگان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر می‌شود.

وی ادامه داد: فرصت شغلی در خصوص اراضی کشاورزی و دامداری وجود دارد اما بلااستفاده باقی مانده و به خام فروشی تبدیل می‌شود اما اگر فرصت شغلی برای بسته‌بندی محصولات یا فرآورده‌های تولیدی فراهم شود شاید مسئله طور دیگر رقم بخورد.

این روحانی با اشاره به اینکه چوبیندر یک منطقه رها شده است و توجه مسئول استانی و شهرستانی به این منطقه جلب نمی‌شود تصریح کرد: وجود زندان تأثیر مستقیمی بر فرهنگ و فضای اجتماعی منطقه دارد و این مسئله آینده کودکان و نوجوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، از طرف دیگر مهدکودکی که در نزدیکی زندان واقع شده بود به‌طورکلی تعطیل شده است.

وی در خصوص مشکلات زندان نیز عنوان کرد: فاصله مدرسه تا زندان چند قدمی بیش نیست و صدای اعلان‌های عمومی در زندان از طریق بلندگوها، نه‌تنها در سطح منطقه بلکه در سطح مدرسه نیز منعکس می‌شود و فرزندان ما در محل تعلیم و تربیت، با مسئله زندان و زندانی‌ها نیز مواجه می‌شوند.

این روحانی تأکید کرد: از طرف دیگر ملاقات‌کنندگان زندانیان در این منطقه حاضر می‌شوند که گاه خود این افراد از وضعیت اجتماعی و روانی خوبی برخوردار نیستند که ما در تبعات این مسئله شاهد تغییر مسائل فرهنگی این منطقه نیز هستیم.

وی ادامه داد: امنیت مردم و منطقه خیلی فراهم نیست و ما در این مدت شاهد حضور زندانیان فراری در منازل مردم و یا تیراندازی در راستای فرار زندانیان بوده‌ایم.

چوبیندر به ناحیه ای منفصل از خدمات شهری تبدیل شده است

فاضلاب زندان در زمین‌های کشاورزی رها می‌شود

این امام محله بیان کرد: آن‌سوی دیگر زندان ورزشگاه قرار دارد و ملاقات‌کنندگان، با ورزشکاران هم مسیر هستند و از طرف دیگر خط مرزی ورزشگاه بانوان با زندان یک فنس است که نگاه زندانیان به آن ورزشگاه جلب می‌شود همچنین آن‌سوی ورزشگاه نیز قبرستان چوبیندر واقع شده است.

وی با اشاره به مشکلات فاضلاب زندان نیز گفت: تکلیف فاضلاب زندان هنوز مشخص نشده و نگاه پیگیر و کارشناسانه‌ای که در جلسات مسئولین در خصوص مشکلات مطرح شد به ثمر نرسیده است و ما در این خصوص بودجه‌ای دریافت نکرده‌ایم.

این روحانی مطرح کرد: مردم از تصرف اراضی توسط زندان گله‌مندند و رفته‌رفته ما شاهد افزایش محیط زندان هستیم چنانچه که گویی فضای زندان بزرگ‌تر از فضای شهری چوبیندر شده است.

محصولات کشاورزی در این منطقه بسیار است و امکان ایجاد کارگاه‌های صنایع تبدیلی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نظیر بیکاری و یا کمک مالی به افراد وجود دارد اما اقدامی نشده است فیروزی تصریح کرد: چراغ‌های سطح شهر در بیشتر مواقع خاموش است و کسی هم به این منطقه و مشکلاتش توجه نمی‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه شهرداری از دیرباز بنا بود مسافت ۶ هزار متری از راه‌آهن تا چوبیندر را به تأسیس فضای سبز اختصاص دهد اما این فرآیند نیز همانند سایر قول‌وقرارها به نتیجه‌ای منتهی نشد.

این مسئول ابراز کرد: در مسئله اعتیاد تاکنون هیچ همکاری و همراهی از جانب مسئولین برای این منطقه پر آسیب در راستای پیشگیری، درمان و مشاوره انجام نشده است به‌گونه‌ای که اگر اقدامی هم از جانب ما صورت بگیرد به علت اینکه فضای محیط آلوده است تأثیر چندانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ کار ساخت و راه‌اندازی خانه فرهنگ آغاز شده اما هیچ‌گاه به بهره‌برداری نرسیده است گفت: نیاز به حسینه، خانه فرهنگ، کارگاه آموزشی و یا کارگاه مشاغل در این منطقه به‌خوبی احساس می‌شود چرا که هیچ اوقات فراغتی برای نوجوانان و جوانان تعبیه نشده و از طرف دیگر زنان سرپرست خانواده در این منطقه زیاد هستند و به‌مراتب نیاز به منبع مالی دارند متأسفانه از هیچ‌گونه فعالیت و امکاناتی برخوردار نیستند.

مسئله شغل و اقتصاد نیاز اساسی مردم چوبیندر است

فیروزی بیان کرد: محصولات کشاورزی در این منطقه بسیار است و امکان ایجاد کارگاه‌های صنایع تبدیلی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نظیر بیکاری و یا کمک مالی به افراد وجود دارد اما اقدامی از جانب مسئولین شکل نگرفته و ما در تلاشیم تا کارگاه بسته‌بندی ادویه را ایجاد کنیم.

فیروزی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی انجام شده ابراز کرد: کلاس‌های تابستانی، اکران فیلم، اردوهای جهادی، کمک‌هزینه جهیزیه، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، کمک هزینه مالی و برگزاری جلسات و هیئت فرهنگی از فعالیت‌هایی است که تاکنون در این منطقه انجام شده است.

تصرف ۸ هکتار اراضی توسط زندان چوبیندر

میر کریمی یکی از شهروندان این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تخلفات اراضی توسط زندان چوبیندر اظهار کرد: مسئله تصرف زمین‌های اطراف زندان داستان طولانی است که شاید اولین مرحله آن در سال ۵۷ و با تصرف یک هکتار زمین آغاز شد و حالا به ۷ الی ۸ هکتار رسیده یعنی بعد از گذشت دو سال ۲۷ هکتار زمین در اختیار زندان قرار گرفته است.

وی افزود: طبق گفته سازمان اوقاف قزوین این اراضی که حالا به تصرف زندان درآمده بی‌آنکه سندی همراه داشته باشد متعلق به اوقاف است اما در این راستا نیز هیچ‌گونه سندی تابه‌حال به ما ابلاغ نشده است.

یکی دیگر از شهروندان ساکن منطقه بیان کرد: زمین‌هایی که بی‌هیچ سند و مدرکی امروز در اختیار زندان قرار گرفته جزو طرح هادی است و جاده اصلی نیز از آنجا می‌گذرد و اگر این زمین‌ها مانند سایر زمین‌های ازدست‌رفته دیوارکشی و به بخشی از زندان تبدیل شود راه ورودی این منطقه نیز تغییر می‌کند و مردم مجبور هستند برای ورود و خروج به شهر از مسیر اقبالیه استفاده کنند و مسافت زیادی را برای رسیدن به مقصد طی کنند از سوی دیگر زمین ورزشی نیز در گیرودار زندان گشایی از بین می‌رود.

۸ نفر از ساکنین چوبیندر که برای تفاهم مسالمت‌آمیز به پاسگاه رفته بودند بازداشت شدند وی ادامه داد: ماجرای تصرف اراضی به همین‌جا منتهی نمی‌شود و در خصوص این زمین‌ها باید گفت که این اراضی به‌عنوان حومه زندان و با توجیه این‌که این اراضی راهی برای انتقال مواد مخدر به داخل زندان هستند و باید زیر نظر زندان باشند تا کنترل شوند بی‌هیچ قید و شرایطی تصرف شدند، زمین‌هایی که می‌توانستند در آینده محل سکونت ساکنین و نسل‌های بعدی این منطقه باشند.

وی تصریح کرد: فرآیند تصرف زمین‌ها موجب اعتراض گستردهٔ ساکنین این منطقه و حضور مسئولین استانی شد که در آن برنامه، نهادهایی مانند شهرداری، ادارهٔ برق و اوقاف اعلام بی‌اطلاعی کردند و البته این اتفاق هم به گشایش مسئله منجر نشد و در ادامه ۸ نفر از ساکنین که برای تفاهم مسالمت‌آمیز به پاسگاه رفته بودند بازداشت شدند.

میر کریمی بیان کرد: برای حل مشکلات اراضی این منطقه اقدامات زیادی انجام شد حتی یکی از ساکنین برای صحبت با رئیس سازمان داوطلب شد و بعد از ساعاتی صحبت و گفت‌وگو نظر این شخص نیز نسبت به اراضی تصرف‌شده تغییر کرد.

وی در ادامه ابراز کرد: قرار گرفتن مدرسه، مهدکودک و زمین ورزشی در کنار زندان نیز مشکلات روانی و اجتماعی زیادی را برای ساکنین این منطقه رقم‌زده چرا که به علت موقعیت مکانی زمین ورزشی در کنار زندان خانم‌ها امکان حضور در آنجا را ندارند و فرزندان ما برای رفتن به مدرسه هم دچار ترس و اضطراب می‌شوند که در همین راستا ما شاهد تعطیلی مهدکودک کنار زندان بودیم.

چوبیندر به ناحیه ای منفصل از خدمات شهری تبدیل شده است

این شهروند تأکید کرد: با ورود هر زندانی به زندان تمام شهر بسته یا با اعدام هر متهم شرایط روانی نامناسبی در شهر حاکم می‌شود و فرزندان ما مجبورند در چنین شرایطی بزرگ شوند و دائماً دچار اضطراب و دلهره باشند.

یکی دیگر از ساکنین منطقه در گفت‌وگو با مهر ابراز کرد: در منطقه چوبیندر هیچ‌گونه برنامه‌ریزی جامعی برای فعالیت نوجوان، جوانان و زنان تعریف‌نشده است و این عدم فعالیت زیان‌های بسیاری به بار می‌آورد.

پاسگاه پلیس پاسخگوی اتفاقات چوبیندر نیست

یک بانوی ساکن در منطقه نیز گفت: با توجه به شرایط حاکم در منطقه و وجود آسیب‌های اجتماعی یک پاسگاه پلیس پاسخگوی اتفاقات رخ‌داده نیست و نیروهای این پاسگاه در لحظه آماده خدمت‌رسانی و حل مشکلات این منطقه نیستند.

وی افزود: امروز چوبیندر به محله‌ای تبدیل‌شده که در آن انواع آسیب‌های اجتماعی رخ می‌دهد و از سویی فرزندان ما به جای قرارگیری در کلاس‌های فرهنگی و آموزشی در کوچه و خیابان رها شده‌اند.

این شهروند تصریح کرد: فضای حاکم در شهر فضای مناسبی نیست و گلبانگ اذان صبح، با صحنه اعدام یک زندانی همراه می‌شود یا گاهی یک منطقه باید برای حضور یک مجرم تعطیل شود اما سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که فرزندان ما در شرایطی که از دور یا نزدیک شاهد اخبار و اطلاعات کسانی هستند که در اجتماع به‌عنوان یک مجرم شناخته می‌شوند چطور می‌توانند رشد کنند و در آینده خود موفق شوند.

این خانم خانه‌دار عنوان می‌کند: با نفوذ برخی آسیب‌های اجتماعی به خانه و خانواده در این منطقه برخی از مردان سرپرست خانواده به دام اعتیاد افتادند و زنان مجبور به تأمین مخارج زندگی هستند و این در حالی است که اینجا هیچ موقعیت شغلی برای یک زن وجود ندارد و یا تدابیری در راستای پیشگیری و حل مشکلات انجام نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر بحران آسیب‌های اجتماعی منطقه چوبیندر شاید برای افرادی که هیچ‌گاه در این منطقه حضور نداشته‌اند مشابه فیلم سینمایی باشد که بسیاری از ما حتی اجازه تماشای آن را به فرزندان خود نمی‌دهیم تا مبادا برای فرزندانمان قبح بسیاری از مسائل شکسته شود اما درجایی از شهر ما کودکان در نزدیک‌ترین مکان به زندان تحصیل می‌کنند، جوانان و زنان برای ورزش به ورزشگاه نزدیک زندان مراجعه می‌کنند و می‌بینیم که چه ساده دو قشر اساسی در شرف یک آسیب بزرگ اجتماعی قرار دارند.

کد خبر 5252604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 0
      سلام این مقاله کاملا درست هست من خودم 25 سال ساکن جوبیندر بودم وبه خاطر محیط بسیار بد ان جا مهاجرت کردم