۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۵۲

در واکنش به تحولات اخیر افغانستان بیان شد؛

کرزای: طالبان با گرفتن ولسوالی‌ها به نتیجه ای نمی‌رسد

کرزای: طالبان با گرفتن ولسوالی‌ها به نتیجه ای نمی‌رسد

رئیس جمهور سابق افغانستان در یک کنفرانس خبری با تاکید بر لزوم صلح بین طالبان و دولت این کشور، یادآور شد تعیین حکومت آینده به دست مردم این کشور انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آوا، «حامد کرزای» رئیس جمهور سابق افغانستان امروز سه شنبه در نشستی خبری در کابل گفت که دولت این کشور و طالبان باید با یکدیگر صلح کنند و از جنگ دست بردارند.

وی خطاب به طالبان گفت که آنها با گرفتن ولسوالی‌ها به جایی نمی‌رسند و نباید زیرساخت های کشور را ویران کنند چرا که تأسیساتی که در ۲۰ سال گذشته ساخته شده‌اند نه تنها متعلق به خارجی‌ها نیست، بلکه متعلق به مردم افغانستان است.

کرزای خطاب به طالبان گفت: ما با زحمت بسیار زیاد یک بسیج ملی و نیروی پلیس ملی ساختیم و از هیچ، یک نظام برای کشور ایجاد کردیم. باید هر طور که ممکن است، نهادهای دولتی خود را حفظ کنیم و هر چه زودتر به سوی صلح گام برداریم.

رئیس جمهور پیشین افغانستان افزود که اگر صلح برقرار شود و طالبان بیاید، با آنها همکاری می‌کند، اما زعامت کشور و تعیین حکومت آینده افغانستان به اراده مردم تعلق دارد و به دست مردم این کشور تعیین خواهد شد.

وی همچنین خطاب به مردم گفت: «ما باید به ‌خود اعتماد داشته باشیم. ما نه‌ تنها یک ملت کهن و آراسته با فرهنگ عظیم هستیم، بلکه یک نسل جوان آموزش دیده و با اعتماد به نفس، به‌ سوی پیشرفت به آینده هستیم.

او تأکید کرد که افغانستان، قربانی سیاست استفاده از افراطی گری از سوی قدرت‌های بزرگ جهانی است. به گفته او، انفجار در مکتب سیدالشهدا و گروه داعش حاصل این سیاست است.

کرزای گفت: امیدوار بودیم این سیاست تغییر کرده باشد و قدرت‌های بزرگ در تقابل با هم از ابزار افراطی گری استفاده نکنند اما متاسفانه این روند جریان دارد.

حامد کرزای در حالی این سخنان را مطرح کرده که در دو ماه اخیر، درگیری در اکثر نقاط افغانستان افزایش یافته است. طالبان مدعی شد که در دو ماه اخیر بیش از ۱۰۰ ولسوالی را تحت کنترل خود درآورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، طی روزهای اخیر در تحولات جدید افغانستان، دولت این کشور اعلام کرده که پنج شهرستان را از طالبان پس گرفته و طالبان نیز گفته است که ۳ شهرستان در استان غور را تصرف کرده است.

وزارت دفاع افغانستان نیز در توییتی نوشت که طی ۲۴ ساعت گذشته، در نتیجه فعالیت‌های نظامی نیروهای نظامی و امنیتی این کشور در ولایت‌های ننگرهار، لغمان، قندهار، هرات، بلخ، فاریاب، جوزجان، هلمند، بدخشان، قندوز، تخار، کاپیسا و کابل، ۲۶۷ نفر از اعضای طالبان کشته، ۱۱۹ تن دیگر زخمی و ۴ نفر نیز بازداشت شدند. همچنین تعداد ۱۳ بمب دست ساز نیز خثی شد.

کد خبر 5257176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha