۲۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۱

توسط نشر پارس میهن انجام شد؛

چاپ کتاب زندگی دکترفاطمی/ارج‌نامه‌ای برای شهید مبارزه با استعمار

چاپ کتاب زندگی دکترفاطمی/ارج‌نامه‌ای برای شهید مبارزه با استعمار

کتاب «میهن‌پرستی برای تمام فصول؛ شهید دکتر سیدحسین فاطمی» نوشته سیدعلی حق‌شناس توسط نشر پارس میهن منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «میهن‌پرستی برای تمام فصول؛ شهید دکتر سیدحسین فاطمی» نوشته سیدعلی حق‌شناس به‌تازگی توسط نشر پارس میهن منتشر و راهی بازار نشر شده است.

سید حسین فاطمی متولد ۱۲۹۶ و درگذشته به سال ۱۳۳۲، وزیر امور خارجه دولت محمد مصدق بود که با اجرای کودتای انگلیسی آمریکایی ۲۸ مرداد، دستگیر و تیرباران شد و به شهادت رسید. فاطمی را به‌عنوان یکی از چهره‌های مبارز جنگ با استعمار می‌شناسند. نویسنده کتاب پیش‌رو هم این‌شخصیت را پرورش‌یافته مکتب امام حسین (ع) و وفادار به آمارهای رهبر نهضت ملی ایران یعنی محمد مصدق معرفی می‌کند. او کتاب خود را به روح و روان دکتر محمد مصدق، دکتر سیدحسین فاطمی و شهدای سی‌ام تیر تقدیم کرده است.

کتاب پیش رو، مروری بر زندگی و مبارزات سیاسی سیدحسین فاطمی تا مقطع شهادت او و انعکاس این‌اتفاق در ایران و جهان دارد. فاطمی از خاندان علمای شهر نائین بود و علاوه بر سیاست، در زمینه روزنامه‌نگاری هم عنصری فعال بود. فعالیت‌ها و مقالات تند ضد استعماری و ضد سلطنت پهلویِ او باعث شد محمدرضا شاه به‌شخصه کینه شدیدی از او به دل بگیرد و پس از پیروزی کودتای ۲۸ مرداد و سرنگونی دولت مردمی مصدق، اصرار و تاکید زیادی از خود برای اعدام فاطمی نشان دهد.

سیدعلی حق‌شناس در کتاب «میهن‌پرستی برای تمام فصول» با استفاده از منابع و کتاب‌های تاریخی مربوط به سده گذشته تاریخ ایران، زندگی و مبارزات فاطمی را در این‌بخش‌ها مرور کرده است:

یادداشت نویسنده، زندگی‌نامه، سال‌های اولیه و خاندان، فعالیت سیاسی، دولت ملی دکتر مصدق، سوءقصد نافرجام، وزارت خارجه و کودتا، دکتر فاطمی و ملت ایران، دکتر فاطمی و رضاخان، بحث با محمدرضا پهلوی، پیشنهاد شاه به دکتر فاطمی، دکتر فاطمی و محمدرضا شاه، گاه‌نامه کودتا، ۲۵ مرداد ۱۳۳۲، کاخ سلطنتی چگونه به دست دکتر فاطمی مهر و موم شد؟، ۲۶ مرداد ۱۳۳۲، ۲۷ مرداد ۱۳۳۲، ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، ۲۹ مرداد ۱۳۳۲، آخرین مصاحبه مطبوعاتی دکتر سیدحسین فاطمی وزیر امور خارجه (۲۶ مرداد ۱۳۳۲)، مصاحبه سخنگوی دولت، چکیده اخبار جهان تا آخر وقت، نقل از باختر امروز (۲۶ مرداد ۱۳۳۲)، سرمقاله‌های دکتر فاطمی در روزهای آخر مردادماه ۱۳۳۲، سرمقاله باختر امروز (۲۶ مرداد ۱۳۳۲) به قلم دکتر حسین فاطمی، آخرین سرمقاله دکتر حسین فاطمی (باختر امروز _ مورخ ۲۷ مرداد ۱۳۳۲)، دستگیری دکتر فاطمی، گزارش شرف عرضی سرتیپ آزموده و دستور شاه در حاشیه، شهادت دکتر فاطمی، نامه دکتر فاطمی از زندان به یکی از شخصیت‌های آن زمان، آیت‌الله حاج سید احمد زنجانی، در رد ادعانامه‌ها، افشاگری خواهر دکتر فاطمی، شهادت دکتر فاطمی و مطبوعات جهان، چهلمین روز شهادت دکتر فاطمی، ثروت دکتر فاطمی، متن دستخط رهبر نهضت ملی ایران در تجلیل از شهید راه وطن، خاطرات آیت‌الله حاج سیدرضا زنجانی درباره شهید دکتر سیدحسین فاطمی، آقای صدر حاج سیدجوادی، یادنامه دکتر فاطمی، به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد شهادت، یادداشتی منتشرنشده از دکتر فاطمی، چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۳۲.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

یکی از روزنامه‌های سوریه نوشت:‌ «فاطمی برای این شهید شد که علیه سیاست استعمار و ظلم و ستم داخلی مقاومت کرد. او با شهادت خود، خویشتن را مظهر مبارزه، با سیاست انگلیس شناساند.»

روزنامه دیگری نوشت: «تا خاک دکتر فاطمی در ایران است، انگلیسی‌ها راحت نخواهند بود.» سایر مطبوعات عربی و به‌خصوص مطبوعات عراق که هنگام تشرف دکتر فاطمی به آستان جدش حضرت سیدالشهداء مصاحبه‌های زیادی با او کرده بودند، به نحو بی‌سابقه‌ای از او تجلیل کردند و حتی کثیرالانتشارترین جراید عراق زیر عنوان جنایت فجیع نوشتند: «هزار و سیصد سال پیش، حضرت سیدالشهدا را شمر ملعون شهید کرد و امروز همان داستان به صورت دیگری نسبت به یکی از فرزندان آن حضرت در ایران صورت عمل به خود گرفت با این تفاوت که آن روز بیماری را نکشتند ولی امروز، در تهران، بیمار مشرف به موت را اعدام کردند و او را که از سلاله پیغمبر اکرم (ص) بود به افتخار شهادت نائل ساختند.»

همین روزنامه عکس فاطمی را در حالی که با کمال خضوع و خشوع دست بر ضریح مطهر حضرت سیدالشهدا داشت و با جد بزرگوار خود راز و نیاز می‌کرد چاپ کرد و زیر آن نوشت: «سید شهید حسین فاطمی، پس از سیزده قرن، یک بار دیگر داستان جانسوز کربلا را زنده کرد. او چه سعادتی داشت و قاتلین او چه شقاوتی.»

روزنامه لوموند: «وزیر امور خارجه سابق ایران (دکتر فاطمی) را در حالت بیماری اعدام کردند و نباید فراموش کرد که دولت ایران، منشور ملل متحد و اعلامیه حقوق بشر را امضا کرده است.»

این‌کتاب با ۲۳۲ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5261253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha