۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۹

جزئیاتی از سیزدهمین سوگواره هنر عاشورایی تشریح شد

جزئیاتی از سیزدهمین سوگواره هنر عاشورایی تشریح شد

دبیر هنری سیزدهمین سوگواره هنر عاشورایی توضیحاتی درباره بخش‌ها و معیارهای پذیرش آثار این دوره سوگواره ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، «سوگواره هنر عاشورایی» بدون شک باسابقه‌ترین رویداد فرهنگی و هنری کشور در عرصه هنرهای تجسمی با موضوع «عاشورا» است. این رویداد که امسال در چهار بخش پوستر، تصویرسازی، عکس و نقاشی‌خط برگزار می‌شود، هر ساله معرف برترین آثار تجسمی هنرمندان کشورمان با محوریت حماسه عاشورا است.

مهدی حاجی‌محمدی فریمانی هنرمند نقاش و دبیر هنری سیزدهمین سوگواره هنر عاشورایی درباره این رویداد توضیح داد: ارتقای سطح بینش و آگاهی جامعه و همچنین خود هنرمند نسبت به فلسفه قیام عاشورا، یکی از بارزترین اهداف اصلی برگزاری این سوگواره است. در طول تاریخ، مراسم آئینی محرم، معمولاً یک مراسم خودجوش و مردمی بوده و هست و در برگزاری این مراسم، مردم با توجه به اعتقادات، باورها و احساسات پاک خود سنگ‌تمام گذاشته و می‌گذارند، اما اگر تنها بخواهیم طبق رفتارهای آئینی و سنت‌های کلیشه‌ای و متأسفانه گاهی بدون تدبیر و مطالعه عمل کنیم، نه تنها بهره‌ای از این مناسک عرفانی و حماسی نخواهیم برد، بلکه آسیب جدی به شاکله دین‌باوری و اهداف والای سیدالشهدا خواهیم زد. در این میان واضح است که همواره در طول تاریخ، هنرمندان نقش کلیدی در ترویج شعائر و فلسفه قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و همچنین بقای این حماسه تاریخی داشته و دارند. چراکه زبان هنر، بهترین و مؤثرترین زبان برای انتقال پیام و تأثیر آن بر اذهان و رفتار جامعه و حفظ تاریخ است.

وی افزود: اکنون ما در این سوگواره به دنبال آن هستیم تا با استفاده از ابزار هنر و با تکیه بر فرهنگ غنی شعر و ادبیات این مرز و بوم، جایگاه شخصیت والای حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران گرامی شأن را از دریچه چشم هنرمندان عزیز به تصویر کشیده و همچنین نگاه و توجه ادیان الهی، شخصیت‌های برجسته سیاسی، فلاسفه و … به واقعه عظیم عاشورا را با زبان هنر به نمایش بگذاریم.

فریمانی با بیان اینکه سوگواره امسال در ۴ بخش؛ طراحی پوستر، تصویرسازی، نقاشی‌خط و عکس برگزار می‌شود، گفت: بر اساس فراخوان اعلام شده، در بخش طراحی پوستر، دو موضوع برای طراحان عزیز در نظر گرفته شده که در انتخاب یک و یا هر دو موضوع آزاد است. این موضوعات عبارتند از:

۱- «تبیین شخصیت و جایگاه والای حضرت امام حسین (ع) و یاران وفادارش»

۲ – «امام حسین (ع) در کلام دیگران»

وی بیان کرد: در موضوع اول یعنی «تبیین شخصیت امام حسین (ع)» طراحان باید با استفاده از گنجینه ارزشمند شعر و ادب فارسی از شعرای ادوار مختلف (نوپرداز – کهن) دیدگاه خودشان را نسبت به شخصیت امام (ع) در عرصه‌های مختلف سیاسی، عبادی، عرفانی، انسانی و… بیان کرده و در قالب پوستر به تصویر در آورند. در بخش دوم یعنی کلام بزرگان، طراحان می‌توانند جایگاه و شخصیت امام (ع) را از زبان شخصیت‌های بزرگ سیاسی و رهبران دینی و مذهبی جهان به تصویر در آورند.

دبیر هنری سوگواره هنر عاشورایی اضافه کرد: در بخش تصویرسازی نیز، دو شخصیت بزرگوار و تأثیرگذار در واقعه عاشورا یعنی حضرت رباب (س) و حضرت مسلم بن عقیل (ع) به‌عنوان موضوع کار انتخاب شده‌اند. هنرمندان در این بخش با مطالعه در سیره زندگی و شخصیت این بزرگواران می‌توانند آثار خود را با تکنیک آزاد و به صورت تک فریم یا حداکثر سه فریم متوالی عرضه کنند. در بخش نقاشی‌خط نیز باید به این مسئله اشاره کنم که خوشبختانه نقاشی‌خط در کشورمان در دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته و هنرمندان خوبی پا به این عرصه گذاشته‌اند. در این بخش نیز هنرمندان می‌بایست با استفاده از مجموعه اشعار ترکیب‌بند «محتشم کاشانی»، آثار خود را با تکنیک آزاد بر روی بوم خلق کرده و طبق موارد ذکرشده در فراخوان، جهت ارسال اقدام کنند.

وی درباره بخش عکس نیز توضیح داد: در بخش عکاسی نیز هنرمندان عکاس می‌توانند با ارسال عکس‌های خود به سه صورت تک‌عکس، مجموعه عکس و فوتوکلیپ در این رویداد هنری و فرهنگی شرکت کنند. موضوعات این بخش عبارتند از «مراسم عزاداری امام حسین (ع) و نمادهای عاشورایی در دوران کرونا در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، منازل، شهرها و روستاها»، «روضه‌های خانگی» و «مواسات، کمک‌ها و نذورات مردمی اختصاص».

به گفته فریمانی، بر اساس فراخوان، امسال علاوه بر جوایز در نظر گرفته شده، خرید آثار از هنرمندان در تمامی بخش‌ها توسط حوزه هنری نیز صورت می‌پذیرد. این یک بحث حمایتی است که امسال در همه بخش‌ها، آثاری که از نظر کارشناسان مورد توجه قرار گیرد توسط حوزه هنری خریداری می‌شود. البته شکی نیست هر قلمی که برای حضرت سیدالشهدا (ع) زده شود بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

وی در پایان گفت: واقعیت این است که یکی از تفاوت‌های اساسی که این رویداد هنری با دیگر رویدادهای هنری در داخل کشورمان دارد موضوع آن است. یعنی پرداختن به واقعه عظیم عاشورا و زندگی و شهادت شخصیتی که الگوی آزادگی و شفقت برای تمامی انسان‌های مظلوم جهان است، رهبر بزرگی که برای جوامع بشری اسوه حق‌طلبی و مهرورزی است. به همین جهت لازم است هنرمندان عزیزی که در این وادی قلم می‌زنند و ایده‌پردازی می‌کنند، نهایت ذوق، خلاقیت و ارادت خود را در خلق آثاری فاخر و ماندگار به کار گیرند.

آخرین تاریخ برای ارسال آثار ۱۵ شهریور است. داوری سوگواره در نیمه دوم شهریور برگزار و نمایشگاه نیز در سی‌اُم شهریور برپا می‌شود. برای اطلاع بیشتر و جهت اطلاع از چگونگی و شرایط انجام و ارسال آثار به سایت www.artfest.ir مراجعه کنید.

کد خبر 5279229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha