۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۲۲

در مسابقات فرهنگی هنری فردا انجام شد؛

کسب ۸۸ رتبه برتر کشوری توسط دانش آموزان آذربایجان شرقی

 کسب ۸۸ رتبه برتر کشوری توسط دانش آموزان آذربایجان شرقی

تبریز- معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی از کسب ۸۸ رتبه برتر کشوری توسط دانش آموزان آذربایجان شرقی در مسابقات فرهنگی هنری فردا خبر داد.

طاهر علمی در گفت و گو با خبرنگار مهر، یکی از مأموریت‌های مهم آموزش و پرورش در حوزه پرورشی را برنامه‌های فرهنگی هنری دانش آموزان در مدارس عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های فرهنگی هنری از گستردگی بالایی برخوردار است و تمامی دانش آموزان از مقطع اول ابتدایی تا پایه دوازدهم را شامل می‌شود.

وی افزود: تمامی تلاش‌های ما در فعالیت‌های فرهنگی هنری برای رشد اجتماعی و سلامت روان و حتی سلامت جسمانی دانش آموزان و ایجاد شور و نشاط و پرورش روحیه مشارکت جویی و تعامل و همدلی بین دانش آموزان است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی هنری منجر به شکوفایی استعدادهای بالقوه دانش آموزان و مهارت آموزی دانش آموزان می‌شود و خروجی این فعالیت‌ها سبب می‌شود دانش آموزان به نیروی انسانی کارآزموده و فعال تبدیل شوند.

علمی در ادامه با بیان اینکه رابطه هنر و تربیت یک رابطه قدیمی و دیرینه است، گاهی محتوای آثار هنری، پیام تربیتی دارد و گاهی هم پیام‌های تربیتی در قالب هنر مطرح می‌شوند، افزود: ما باید بتوانیم ارتباط خوب هنر که ارتباط عمیق و زیبا و سرشار از نشاط و محبت است و نوعی تربیت و خلاقیت ایجاد می‌کند را در بین دانش آموزان ایجاد کنیم تا علاقمند به برنامه‌های فرهنگی هنری شوند.

وی بیان کرد: امسال با توجه به شرایط کرونایی در کشور امکان برگزاری مسابقات فرهنگی هنری به شکل حضوری ممکن نبود ولی با تاسی از شعار "مدرسه تعطیل است ولی تربیت تعطیل نیست" سی و نهمین دوره مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان به صورت غیر حضوری با عنوان مسابقات فرهنگی هنری فردا در شبکه شاد برگزار شد و در مقایسه با سال‌های قبل تعداد بیشتری از دانش آموزان استان از این مسابقات استقبال کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان ادامه داد: این دوره از مسابقات در ۷۵ رشته و ۷ بخش ادبی، پژوهشی، رسانه و فضای مجازی، هنرهای نمایشی، دستی و تجسمی، کتابخوانی و… برگزار شد و در مرحله آموزشگاهی ۵۲۴ هزار دانش آموز استان یعنی ۸۰ درصد دانش آموزان استان در سامانه همگام ثبت نام کرده و در این مسابقات شرکت کردند.

علمی افزود: پس از داوری، ۵۰ هزار اثردانش آموزان استان به مرحله منطقه‌ای راه یافتند و پس از رقابت و ارزیابی در این مرحله نیز ۱۱ هزار اثر به مرحله استانی راه پیدا کردند که ۶۵۴ اثر موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم استانی شدند.

وی بیان کرد: ۲۲۰ اثر منتخب استانی به مرحله کشوری راه یافتند که پس از داوری ۸۸ اثر دانش آموزان استان موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری شد که نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی را شاهد بودیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان افزود: سال تحصیلی گذشته ۳۲ رتبه اول تا سوم کشوری را دانش آموزان استان از آن خود کرده بودند که امسال ۴۵ رتبه اول تا سوم کشوری داشتیم.

علمی اضافه کرد: در رتبه‌های برگزیده نیز ۳۰ درصد رشد داشتیم و آثار ۴۳ نفر از دانش آموزان استان موفق به کسب عنوان آثار برگزیده شدند.

وی اضافه کرد: امسال برای اولین بار رشته وبلاگ نویسی برای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی برگزار شد و شاهد راه یابی آثار دانش آموزان در این بخش به مرحله کشوری بودیم و رشته‌های ویدئو کست، پادکست، خوشنویسی، نستعلیق و نقاشی رنگ و روغن نیز برای دانش آموزان دوره متوسطه برگزار شد و از هر رشته یک دانش آموز دختر و یک دانش آموز پسر شرکت کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان در ادامه در خصوص مزیت فضای مجازی و برگزاری مسابقات به صورت غیر حضوری گفت: فضای مجازی توانست فرصت بی نظیری را در اختیار دانش آموزان قرار دهد و از دورترین نقاط استان فرصت حضور در این مسابقات را داشتند و با هزینه کم آثار خود را از طریق شبکه شاد به آموزش و پرورش استان ارسال کردند و در مسابقات به رقابت پرداختند.

علمی ادامه داد: البته در بخش رشته‌های تیمی متأسفانه امکان شرکت و حضور برای تیم‌های نمایشی و هنرهای آوایی نشد که امید است با برچیده شدن این ویروس شاهد درخشش این تیم‌ها نیز در مسابقات باشیم.

برگزاری مراسم احلی من العسل در ۲ هزار هیئت حسینی مدارس

وی در خصوص برنامه دانش آموزی احلی من العسل نیز گفت: این برنامه همه ساله همزمان با ششم محرم و به یاد شهید نوجوان کربلا قاسم بن الحسن (ع) و رشادت‌های شهدای دانش آموز برگزار می‌شود که امسال نیز به دلیل شرایط کرونایی امکان برگزاری حضوری مراسم فراهم نشد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان افزود: برنامه ریزی شده در ۲ هزار مدرسه استان که هیئت حسینی دارند این برنامه فردا همزمان با ششم محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شکل محدود برگزار شود که به صورت زنده از شبکه شاد پخش خواهند شد.

علمی افزود: همزمان با دهه اول محرم مراسم مداحی، سخنرانی، قرائت زیارت عاشورا توسط یکی از هیئت‌های حسینی مدارس در نواحی و مناطق به صورت مجازی برگزار و از شبکه شاد برگزار می‌شود که یکی از ابتکارات استان است.

وی گفت: مسابقات فرهنگی محرم یکی دیگر از برنامه‌های آموزش و پرورش در سطح کشوری است که دانش آموزان استان می‌توانند آثار خود در قالب، شعر، دکلمه و داستان با موضوع پیام‌های عاشورا ارسال کنند که به ۳۱۳ اثر منتخب کشوری جوایز نفیسی اهدا می‌شود.

کد خبر 5281318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha