۲۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۳۹

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

«عقل سرخ» از فلسفه عاشورا می گوید/ قیامی عاشقانه عاقلانه

«عقل سرخ» از فلسفه عاشورا می گوید/ قیامی عاشقانه عاقلانه

تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «عقل سرخ» می گوید در این برنامه سعی شده دیدگاه‌های علمای اهل سنت و شیعه درباره فلسفه قیام عاشورا مورد بحث و واکاوی قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام محمدربیع درویشی مجری و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «عقل سرخ» درباره این ویژه برنامه به خبرنگار مهر بیان کرد: «عقل سرخ» یک ویژه برنامه گفتگومحور است که در ۱۳ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای برای ماه محرم تدارک دیده شده است.

وی درباره بخش‌های مختلف این ویژه برنامه اظهار کرد: یکی از بخش های مهم این ویژه برنامه گفتگو با علمای اهل تسنن و اهل تشیع درباره فلسفه عاشورا، قیام امام حسین (ع) و عزاداری برای سیدالشهدا و اهداف عاشورا است در حقیقت مخاطبان در «عقل سرخ» با دیدگاه علمای اهل سنت آشنا می شوند.

مجری «عقل سرخ» ادامه داد: یکی دیگر از آیتم های این ویژه برنامه فلسفه قیام امام حسین (ع) از منظر شاعران کرد است که استاد خیری که دکترای ادبیات دارد و در این زمینه پژوهش هایی انجام داده است، اجرای این بخش را برعهده دارد.

به گفته درویشی، پخش اشعار فارسی که کردها در رثای امام حسین (ع) سروده اند و گفتگو با مداحان و پیرغلامان منطقه از دیگر بخش های این ویژه برنامه است.

وی درباره هدف خود از تولید «عقل سرخ» مطرح کرد: من به دنبال آن بودم تا این برنامه از شبکه «شما» پخش و باعث شود نگاهی که در کل کشور به منطقه کردستان و دیدگاه آن ها نسبت به سیدالشهدا وجود دارد، تغییر کند. حتی برای تیتراژ برنامه یکی از اشعار شیخ رضا طالبانی شاعر اهل تسنن که در رثای امام حسین (ع) خوانده است، انتخاب کردم.

تهیه کننده «عقل سرخ» درباره انتخاب این نام برای این ویژه برنامه گفت: نام این ویژه برنامه برگرفته از کتاب «عقل سرخ» نوشته شیخ شهاب الدین یحیی سهروردی است که از نظر من مضمون کتاب به قیام امام حسین (ع) شباهت دارد.

درویشی در پایان تصریح کرد: یک سوال از قدیم مطرح بوده و آن این است که قیام امام حسین (ع) کاری عاقلانه بود یا عاشقانه؟ من خواستم بگویم که این قیام هم کاری عاقلانه بود که باعث شد امام حسین (ع) خون خود را در این راه بدهد و هم نهایت عشق بود.

«عقل سرخ» کاری از صداوسیمای مرکز کردستان است که در دهه اول ماه محرم هر روز ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه «شما» می‌رود.

کد خبر 5283890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha