۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۴۴

به مناسبت روز پزشک؛

مراسم گرامیداشت حکیم هزاره‌ها برگزار شد

مراسم گرامیداشت حکیم هزاره‌ها برگزار شد

همدان- به مناسبت زادروز شیخ الرئیس بوعلی سینا، روز پزشک و هفته همدان مراسمی در جوار آرامگاه حکیم هزاره ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکم شهریور ماه مصادف است با زادروز مردی خردمند و دانشمندی بی بدیل حسین ابن عبدالله ابن سینا، ابوعلی سینا معروف به حکیم هزاره‌ها از برجسته‌ترین چهره‌های جهانی در عرصه پزشکی بوده که به همین دلیل این روز به عنوان روز پزشک نامیده شده است.

همچنین ازآنجاکه حکیم هزاره‌ها و همدان نام و ارتباطشان درهم‌تنیده، این روز با عنوان «روز همدان» نامگذاری شده است.

هر سال سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان به مناسبت روز پزشک و روز همدان مراسمی در جوار آرامگاه حکیم ابوعلی سینا با حضور مسئولان استان برگزار می‌کند.

مجید شاکری سرپرست شهرداری همدان شامگاه چهارشنبه در مراسم گرامیداشت روز پزشک و روز همدان اظهار داشت: قدمت همدان به بیش از سه هزار سال می‌رسد، شهری که از بدو شکل‌گیری همواره و در کوران همه حوادث روزگار پابرجا و دارای سکنه بوده و همیشه همچون گوهری در طول تاریخ درخشیده است.

وی افزود: وجود آرامگاه دانشمند نابغه‌ای کم نظیر همچون حکیم ابوعلی سینا و دانشمندان و شاعران بزرگی چون عین القضات همدانی، باباطاهر عریان و عارفان وارسته‌ای همچون حضرت آخوند ملاعلی همدانی، آیت الله معصومی و شهیدان و سردارانی چون سردار همدانی، علی چیت‌سازیان و شهدای گرانقدر دیگر نشان از عظمت همدان دارد.

وی با اشاره به جانفشانی مدافعان سلامت بیان کرد: روز پزشک بهانه‌ای است تا از خدمات نزدیک به ۲ سال کادر درمان و مدافعان سلامت که در خط مقدم از جان خود گذر می‌کنند تشکر کنم.

همدان ظرفیت گردشگری بسیار بالایی دارد و از گذشته تا به امروز زادگاه بزرگان تاریخ است

سید علی محمد موسوی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه همدان پتانسیل بالایی در بحث گردشگری دارد، اظهار داشت: احساس می‌کنم با توجه به ظرفیتی که شهر همدان دارد از لحاظ جاذبه توریستی جا دارد که در همدان بیشتر کار شود.

وی افزود: همدان با داشتن پتانسیل‌های عظیم گردشگری و وجود بزرگانی چون ابوعلی سینا، مفاخر تاریخی، مذهبی و سرداران بزرگی چون علی چیت سازیان، همچنین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی باید به یکی از قطب‌های توریستی جهان اسلام تبدیل شود.

باید شخصیت حکیم ابوعلی سینا را در جهان بهتر و بیشتر معرفی کنیم

رئیس کمیسیون خدمات شهری زیست محیطی و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه بوعلی سینا از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام است، اظهار داشت: برگزاری اینگونه مراسم‌ها جفا در حق بوعلی سینا بوده چون به اعتقاد من چون هم در جهان اسلام و هم در دنیا از حکمت حکیم هزاره‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: باید برای اینکه بتوانیم این شخصیت را بیشتر به دنیا بشناسانیم تلاش بیشتری انجام دهیم.

نظری با بیان اینکه در قرن ۲۱ هنوز دانشمندان از دانش این حکیم و دانشمند برجسته بهره می‌برند، بیان کرد: باید برای معرفی و تبیین آثار وی از تمام ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی استفاده کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: وجود کتابخانه‌های بی‌نظیر در همدان باعث سفر دانشمند و حکمای زیادی در طول تاریخ به همدان شده است.

وی افزود: ابوعلی سینا نیز به دلیل آوازه همدان از بخارا به همدان سفر کرد و در اینجا سکونت کرد و باید برای آشنایی با پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نیز قدم‌های بزرگ‌تر و بهتری برداریم.

گفتنی است؛ در این مراسم که به همت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان برگزار شد از کتاب دوم القانون که تصحیح کتاب قانون است، کتاب مجموع مقالات تفسیری و انتقادی ابن سینا و ترجمه فارسی کتاب حساب شفا رونمایی شد، همچنین از چندین نفر از پزشکان که در ایام کرونا زحمات زیادی کشیده‌اند تجلیل شد.

کد خبر 5289679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha