۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۱۸

یادداشت؛

استان بوشهر نیازمند استاندار متخصص

استان بوشهر نیازمند استاندار متخصص

بوشهر- استان استراتژیک بوشهر خواستار و نیازمند استانداری است که با عملکردی قابل، طعم زندگی شیرین در نظام ولایی را به مردم محروم این نقطه از کشور تقدیم دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- احمد خواجه‌حسنی: در منظر افکار عمومی و جامعه هدف به ویژه نخبگان و فعالین مدنی، معرفی و انتصاب استانداران اهمیتی کمتر از معرفی کابینه ندارد و این در حالی است که اخیراً لیستی از اسامی استانداران استان‌های مختلف کشور در شبکه‌های اجتماعی در چرخه انتشار است مضاف بر اینکه شنیده‌های مبتنی بر تحرکات محافل سیاسی نیز مزید بر علت گردیده است که دگر بار بحث حکمران خوب و ویژگی‌های آن در دستیابی به مدینه فاضله، آرمان شهر و اتوپیا نقل محافل و تیتر رسانه‌ها شود.

مداقه و بررسی‌ها حاکی است دامنه‌ی تغییرات مقام عالی استاندار در کشور به مراتب بیش از مقام وزارت و معاونت وزیر رخ نموده و با تورقی بر دیباچه‌ی این مهم و دریافت تکثر این تغییرات، به سهولت بی ثباتی مدیریتی در کشور را درک و وجدان خواهیم نمود.

ساختار این انتصاب‌ها که از گزاره مشهور و کاربردی «نظر به تعهد و شایستگی» آغاز می‌شود از منظر علمی مطلوب و جامعه پسند نبوده و عمدتاً بر مبنای سفارش و توصیه‌ی جناح‌ها و افراد ذی نفوذ است.

شوربختانه رخداد این قبیل انتصاب‌هاست که چرخه معیوب و پر ابهام مدیریت در کشور را بیش از پیش هویدا می‌کند.

شهید چمران رضوان الله به صواب و جاودانه اظهار داشتند: تقوا ندارد کسی که بدون تخصص مسئولیتی را بپذیرد و اگر چنین فردی آگاهانه و با علم به فقدان تخصص و دانش لازم، عزت خدمت افراد شایسته را به لذت حفظ صندلی خود ترجیح دهد بلا شک امامزاده‌ای خواهد بود که از آن هیچ اعجازی برنمی خیزد! و اینجاست که قطع به یقین و به شهادت تاریخ، مصالح بلند مدت کشور فدای مصالح کوتاه مدت سیاسی خواهد شد.

اینکه بر پایه کدامین شاخص‌ها و با اعتنا بر چه ویژگی‌هایی استاندارهای محترم انتخاب و معرفی می‌شوند محل سوال است و سوالات دیگری از همین جنس در باب نظام انتخاب و به تبع آن تصمیم‌گیری استانداران در کشور موجودیت دارند که این روزها نقل محافل است.

اینکه سرنوشت یک استان غنی، سرشار و درآمدزا را صرفاً به فعالیت یک فرد در ستادهای انتخاباتی و مناسبات شخصی و گروهی گره بزنیم با مؤلفه‌های نظام شایسته سالاری و مردم سالاری دینی در الگوی جمهوری اسلامی ایران تناقض دارد و خدای ناکرده تحقق این اتفاق مستقیماً اجحاف در حق قریب به یک میلیون و دویست هزار بوشهری است که با عنایت به هماهنگی و یک دست شدن بی سابقه سه قوه و سایر ارکان نظام با گفتمان ولایت، امیدهای زیادی به روزهای پیش رو دارند.

امروزه روز با اتکاء به یکپارچگی هیئت حاکم و ارکان حکومت، استان استراتژیک بوشهر خواستار و نیازمند استانداری اعتدال گرا، عقلانیت محور و شایسته سالار است، استانداری که با عملکردی قابل، طعم زندگی شیرین در نظام ولایی را به مردم محروم این نقطه از کشور تقدیم دارد، اعتماد متزلزل عمومی را ترمیم نموده و امید اجتماعی را تقویت نماید.

شایسته و بایسته می‌نماید فرد منتخب برای اداره مسئولیت اجرایی استان از فرآیند یک تحرک اجتماعی منطقی گذار کرده، رده‌های مختلف مدیریتی به مثابه بخشداری و فرمانداری را طی نموده تا به عنوان یک مدیر موفق در حوزه مسئولیت خود بتواند همبستگی و به‌گشت اجتماعی را به جامعه عرضه نماید و جایگاه استان را در سطح کلان ارتقا بخشد.

تعامل با مطبوعات و رسانه‌ها به انضمام نقد پذیری یک مدیر عالی، بسترهای توسعه و پیشرفت را هموارتر نموده و چه بسا نقد سالم و صائب هر چند گاهی تلخ و گزنده، از تمجید و تحسین‌های ریاکارانه وچاپلوسانه مبرم و راهگشاتر باشد.

پسندیده می‌نماید، ایشان در عرصه‌های کلان مدیریتی تصمیم گیرنده و تصمیم ساز باشد تا بتواند همه تجارب خود را برای پیشبرد اهداف استان به کار گیرد.

شرایط روز کشور و خاصه استان بوشهر ایجاب می‌کند با توجه به نسبت زنان به مردان در جمعیت و فعالیت آنان در عرصه‌های مختلف در متن جامعه مرد سالار، سهم دهی به بانوان فرهیخته و توانمند و پذیرش اینان در ساختار قدرت را عطف به ارادت شأن به معیارهای انقلاب اسلامی به فال نیک گرفته و نسبت به این مهم اهتمام ورزند.

مدیر مدبری که از دامن زدن به منازعات و تنش‌های سیاسی اجتناب نماید و از اعمال سیاست‌هایی که موجبات انشقاق در جامعه را برمی انگیزد به جد پرهیز کند.

مغروق فضای دو قطبی نشود و ورای باندها و جناح‌های سیاسی حرکت کرده و از تمام ظرفیت‌های موجودی که بحمدالله در دولت سیزدهم مشهود و ملموس است استفاده لازم را به عمل آورد.

در پایان، از آنجا که اشراف و تسلط بر مسائل محلی برای هر مدیر اجرایی یک ضرورت و برای مدیری در سطح استاندار، ضرورتی مضاعف است، نگارنده از مجمع نمایندگان محترم استان عاجزانه تمنّا دارد از اهرم‌های در اختیار از جمله نقش نظارتی و مشورتی خود به بهترین نحو ممکن در راستای توسعه و اعتلای استان کار گرفته و در مورد فردی به اتفاق نظر برسند که در بالاترین سطح شناخت از مسائل مختلف استان باشد.

استانداری که با اطلاع و آگاهی از مصائب، معضلات، نارسایی‌ها، فرصت‌ها و آسیب‌های فراروری استان برگزیده شود، به فضل الهی قادر خواهد بود منشأ تحولات و برکاتی در سطح استان شود.

* فعال فرهنگی، اجتماعی و سیاسی

کد خبر 5291871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha