۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۰۸

استمرار پیگیری مهر؛

باغدار متضرر از خام فروشی بادام/ سرمایه‌گذاران اعلام آمادگی کردند

باغدار متضرر از خام فروشی بادام/ سرمایه‌گذاران اعلام آمادگی کردند

شهرکرد- باغداران چهارمحال و بختیاری در حالی از خام فروشی بادام متضرر می‌شوند که نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس می‌گوید: ۱۷۰ سرمایه‌گذار درزمینهٔ فرآوری بادام اعلام آمادگی کرده‌اند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ۶ شهریورماه سالجاری خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «تلخکامی باغداران از سرمازدگی / دامِ دلالان و صادرات خام برای بادام!» به مشکلات پیش روی بادام‌کاران چهار محال و بختیاری پرداخت.

صادرات بادام به‌عنوان محصول غیرنفتی، ارزآوری فراوانی را برای کشور به همراه دارد، اما نکته اصلی صادرات بادام در استان چهارمحال و بختیاری فروش این محصول به‌صورت خام است، درحالی‌که با تکمیل زنجیره تولید و عرضه در این استان و تولید محصولات فرآوری شده از بادام می‌توان ارزش ریالی صادرات را افزایش داد.

تلخکامی باغداران از سرمازدگی/دامِ دلالان و صادرات خام برای بادام!

روند اجرایی شهرک بادام مطلوب است

این در حالیست که امروز احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی در آئین افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های عمرانی شهرکرد با بیان اینکه احداث شهرک صنعتی بادام برای استان ضروری است، اظهار کرد: روند اجرایی این شهرک مطلوب است.

طراحی رشته‌های تحصیلی فرآوری بادام از نیازهای استان است

وی طراحی رشته‌های تحصیلی فرآوری بادام را از نیازهای استان دانست و ادامه داد: دانشگاه شهرکرد برای فعال کردن این رشته‌ها اقدام کند.

نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفع مشکل تأمین برق شهرکرد صنعتی دو شهرکرد، عنوان کرد: هم اکنون ۲۵۰ سرمایه گذار در نوبت دریافت زمین در این شهرک صنعتی هستند.

راستینه به تغییر الگوی کشت در استان اشاره کرد و افزود: با اجرای طرح دو هزار و ۵۰۰ هکتاری باغ در «سودجان»، استان چهارمحال و بختیاری می‌تواند به قطب تولید چهار نوع محصول باغی در کشور تبدیل شود.

۱۷۰ سرمایه گذار برای فرآوری بادام اعلام آمادگی کردند

تلخکامی باغداران از سرمازدگی/دامِ دلالان و صادرات خام برای بادام!

وی احداث ناحیه تخصصی صنعتی محصولات باغی در استان را ضروری دانست و تصریح کرد: مجوزهای لازم برای احداث طرح سرمایه‌گذاری دامپروری با ظرفیت شش هزار رأس دام در استان صادر شده است.

نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: تا کنون ۱۷۰ سرمایه گذار در زمینه فرآوری بادام اعلام آمادگی کرده اند.

بنابراین گزارش، بادام به دلیل دارا بودن تمام ویتامین‌ها، ریبوفلاوین، نیاسین و کولین به‌عنوان یکی از اقلام آجیل پرمصرف محسوب می‌شود که صادرات بالایی به کشورهای هند، امارات و کویت دارد.

عطاالله ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به صادرات بادام به کشورهای هند، امارات، کویت و ترکیه، در این رابطه به مهر گفت: مامایی، ربیع، سفیده، شاهرودی و سنگی ارقام بادام‌های تولیدی در استان هستند که مامایی و ربیع بیشترین و کم‌ترین تولید بادام را به خود اختصاص داده‌اند.

بادام از مهم‌ترین محصولات صادراتی چهارمحال و بختیاری

مدیرکل گمرک استان چهارمحال و بختیاری هم پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بادام یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی این استان محسوب می‌شود، اظهار کرد: در پنج‌ماهه نخست امسال ۱۷۹ تن مغز بادام صادرشده است.

تلخکامی باغداران از سرمازدگی/دامِ دلالان و صادرات خام برای بادام!

اسماعیل الله دادی ارزش بادام‌های صادرشده از استان را یک‌میلیون و ۹۸۲ هزار دلار عنوان کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۳۰۶ تن بادام به خارج از کشور صادرشده است.

وی با بیان اینکه بیشترین ارقام بادام صادراتی از استان چهارمحال و بختیاری از نوع «مامایی» بوده است، تصریح کرد: نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات بادام ۳۶۸ درصد افزایش‌یافته است.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بادام‌های صادرشده در پنج ماه نخست سال تولیدات سال گذشته است، ادامه داد: در سال گذشته ۳۰۶ تن مغز بادام به ارزش دو میلیون و ۹۴۱ هزار دلار از استان صادرشده است.

آخرین وضعیت شهرک صنعتی بادام در سامان

بنابراین گزارش، در حال حاضر شهرک صنعتی بادام در شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری در دست احداث است که با افتتاح آن زنجیره تولید بادام در چهارمحال و بختیاری تکمیل می‌شود.

عملیات اجرایی این شهرک در اردیبهشت‌ماه امسال آغاز و تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال برای این شهرک تخصیص داده‌شده که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌گرفته ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر برای تکمیل آن موردنیاز است.

تلخکامی باغداران از سرمازدگی/دامِ دلالان و صادرات خام برای بادام!

مسئولان از پیشرفت ۵۰ درصدی عملیات اجرایی این طرح، خبر داده و گفته‌اند: تا پایان سال برق شهرک صنعتی تأمین و عملیات واگذاری زمین به سرمایه‌گذار عملیاتی می‌شود. همچنین تخصیص آب این شهرک صنعتی صورت پذیرفته است و جای نگرانی برای سرمایه‌گذاران نیست.

با بهره‌برداری از این شهرک صنعتی زنجیره تولید بادام در چهارمحال و بختیاری تکمیل و پایانه گمرکی در این شهرک ایجاد می‌شود که این مهم تأثیر بالایی در امر برند سازی و افزایش صادرات فرآورده‌های بادام دارد.

کد خبر 5292036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha