۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۱۹

مهر بررسی کرد؛

لزوم ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی از مرزهای کرمانشاه

لزوم ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی از مرزهای کرمانشاه

کرمانشاه- با وجود پتانسیل بالای صادرات محصولات کشاورزی از طریق مرزهای استان کرمانشاه به کشور عراق، لازم است تجارت و زمان ورود کامیون‌های حامل محصولات به مرز ساماندهی پیدا کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها-فرح نوش خدابخش: افزایش درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیرنفتی و به دست آوردن بازارهای کشورهای منطقه، می‌تواند در توسعه اقتصادی تجار، مرزنشینان و درآمدهای گمرکی مؤثر واقع شود.

استان کرمانشاه با وجود بیش از ۳۷۰ کیلومتر مرز زمینی با کشور عراق و فعالیت پنج مرز رسمی در این استان، خواستگاه تجاری است که قصد دارند مواد غیرنفتی و خام از جمله میوه و تره‌بار به کشور عراق صادر کنند که عمده این صادرات از طریق مرز رسمی پرویزخان و خسروی انجامی می‌گیرد.

با توجه به امکان صادرات میوه و تره‌بار در یک فصل از سال از مرز خسروی و در فصل دیگری از سال از پرویزخان و بالا بودن قیمت این محصولات در ابتدای فصل، در روزهای گذشته تجمع و سرگردانی کامیون‌های حامل میوه و تره‌بار در مرز خسروی مشاهده شده که می‌توانست منجر به فساد این محصولات شود.

ساماندهی کامیون‌های حامل محصولات غیرنفتی به ویژه محصولاتی که زود فاسد می‌شوند و حذف تجارت میدان تره‌باری در مرزهای خسروی و پرویزخان می‌تواند به سوددهی بیشتر صادرات ایران کمک فراوانی کند.

سرگردانی کامیون‌ها در مرز خسروی، احتمال فساد محصولات و ضرر صادرکنندگان خبرنگار مهر را به پیگیری ماجرای مسدود شدن مرزها وا داشت که در پیگیری خبرنگار مهر مشخص شد علت اصلی مسدود شدن مرز، عدم مجوز تردد از سوی طرف عراقی است.

مرز خسروی برای صادرات تره‌بار بسته است / سرگردانی رانندگان در مرز

مرادعلی تاتار فرماندار شهرستان قصرشیرین در روزهای گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تجمع کامیون‌ها در مرز خسروی، اظهار کرد: صادرات میوه و تره‌بار از مرز پرویزخان در یک فصل از سال و از مرز خسروی در فصل دیگری از سال صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از نظر قانونی صادرات تره‌بار از مرز خسروی امکان پذیر است، افزود: با توجه به عدم پذیرش طرف عراقی هم اکنون مرز خسروی بسته بوده و برخی تجار به این موضوع توجه نکرده و بارهای خود را به سمت این مرز ارسال می‌کنند که سبب سرگردانی رانندگان در پشت مرز خسروی شده است.

فرماندار شهرستان قصرشیرین تصریح کرد: مذاکرات با مسئولین عراقی برای صادرات میوه و تره‌بار از طریق مرز خسروی در حال انجام است و به محض دریافت مجوز باز شدن مرز این اقدام از سمت طرف ایرانی صورت خواهد گرفت.

لزوم ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی از مرزهای کرمانشاه

تاتار افزود: جایگاه صادرات میان تجار محصولات کشاورزی همچنان پیدا نشده و صادرات محصولات کشاورزی به کشور عراق به صورت میدان باری انجام می‌گیرد.

مشکل صادرات تره‌بار از مرز خسروی برطرف شد

محسن کریمی مدیر گمرک خسروی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تاکید بر حل مشکل صادرات از مرز خسروی بیان کرد: هفته گذشته تعدادی از تجار بدون توجه به این موضوع که هنوز مجوز واردات تره‌بار از مرز خسروی به عراق از طرف دولت مرکزی این کشور صادر نشده اقدام به ارسال تره‌بار به سمت مرز خسروی کردند که این موضوع باعث تجمع کامیون‌ها در مرز شد.

وی افزود: پس از پیگیری‌ها در این زمینه، اواخر هفته گذشته دولت مرکزی عراق مجوز واردات تره‌بار از مرز خسروی به این کشور را صادر کرده و روز پنجشنبه گذشته ۳۰۰ کامیون تره‌بار وارد کشور عراق شد.

کریمی با بیان اینکه ظرفیت تردد مرز خسروی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کامیون در روز است، گفت: صادرات کالا از مرز خسروی به صورت حمل یکسره و تخلیه و بارگیری در خاک عراق انجام می‌شود.

کریمی افزود: اگر طرف عراقی سرعت پذیرش بار را بالا ببرد آمادگی از طرف گمرک خسروی وجود دارد که در اسرع وقت نسبت به انجام تشریفات گمرکی و تخلیه بار کامیون‌هایی که پشت مرز مانده اقدام شود.

کد خبر 5292240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha