۱۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۰۳

توسط انتشارات سوره مهر؛

مجموعه‌اشعار مقبل اصفهانی منتشر شد/شعرهای موسس واقعه‌سرایی

مجموعه‌اشعار مقبل اصفهانی منتشر شد/شعرهای موسس واقعه‌سرایی

کتاب «وحی بر توفان» شامل اشعار مقبل اصفهانی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «وحی بر توفان» شامل اشعار مقبل اصفهانی به‌کوشش امیرحسین مدرس، به‌تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب دربردارنده اشعار آقامحمد شیخا معروف به مقبل اصفهانی یکی از شاعران متعهد و معتقد شیعی قرن دوازدهم و اواخر حکومت صفوی در ایران بوده و مدرس در مقدمه به زندگی و سپس شرح اشعارش پرداخته است. او تمام ۱۵ نسخه موجود از اشعار این‌شاعر را مورد بررسی قرار داده و درنهایت از شعرهای ارائه‌شده هم نسخه مورد وثوقی ارائه کرده است. او درباره انتخاب اشعار مقبل می‌گوید این شاعر پس از محتشم کاشانی پایه‌گذار شیوه‌ای تازه در مرثیه سرایی است که به آن واقعه‌سرایی می‌گویند، اهمیت مقبل در همین کارش است و شاعران بسیاری هم پس از او از شیوه‌اش استقبال کرده و به واقعه‌سرایی پرداخته‌اند.

مدرس، اهمیت اصلی واقعه‌سرایی را در این می‌داند که بخشی از میراث شفاهی ایران در مرثیه هستند و خود مقبل هم در ایام ماه محرم آن‌ها را در مجالس عزاداری امام حسین (ع) می‌خوانده است. با این حساب، «واقعه‌خوانی» را نیز باید در کنار واقعه‌سرایی در نظر گرفت که شاید بتوان آن‌را گونه‌ای از نقالی دانست.

این‌نویسنده و پژوهشگر با تأکید بر این‌که سروده‌های مقبل کاملاً مبتنی بر عواطف و احساسات‌اند، گفت: در شعر مقبل هم مانند دیگر هم‌عصرانش احساسات بر بعد حماسی کار غلبه دارد، چراکه روزگار گذشته، عزاداری عاشورا مبتنی بر روایت احساسی و برانگیختن عواطف بوده است. «وحی بر توفان» را کتابی است که می‌تواند هرکسی را که دوستدار شعر فارسی و شعر مذهبی است راضی کند. مخاطبان این‌کتاب دانشگاهیان و غیردانشگاهیان هستند و هر دو گروه می‌توانند به‌شرط علاقه به شعر فارسی و مذهبی از آن لذت ببرند، البته طبیعی است که خواندن «وحی بر توفان» برای آنان که انس و آشنایی بیشتری با شعر دارند، حظّ دیگری دارد. اما در شرح و توضیح اصطلاحات و عبارات، سعی شده ساده‌ترین بیان به کار برود تا هرکسی با هرسطح دانش، بتواند معنا را دریابد.

این‌کتاب با ۵۸۰ صفحه، شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه و قیمت ۱۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5297665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha