۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۵۲

گروه طالبان:

درج اعضای کابینه افغانستان در فهرست سیاه، نقض توافقنامه دوحه است

درج اعضای کابینه افغانستان در فهرست سیاه، نقض توافقنامه دوحه است

گروه طالبان با صدور بیانیه ای نسبت به اقدام اخیر آمریکا مبنی بر درج نام برخی اعضای کابینه جدید افغانستان در فهرست سیاه خود هشدار داد و آن را نقض توافقنامه دوحه دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، گروه طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که قرار دادن نام برخی از اعضای کابینه جدید افغانستان و شبکه حقانی در فهرست سیاه آمریکا، نقض آشکار توافقنامه دوحه محسوب می‌شود.

این گروه افزود: از واشنگتن می‌خواهیم که نام اعضای کابینه جدید افغانستان و شبکه حقانی را از فهرست سیاه خود خارج کند. شبکه حقانی بخشی از امارت اسلامی است و شاحه جدایی از گروه طالبان نیست.

بیانیه طالبان در حالی منتشر شده است که در کابینه جدید افغانستان نام ۴ نفر از اعضای خانواده حقانی قرار دارد و این افراد تحت تعقیب و تحریم‌های آمریکا هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن از سوابق و وابستگی برخی از افراد معرفی شده در کابینه دولت موقت طالبان، نگران است.

مطابق با اعلامیه‌ای که طالبان چند روز پیش در مورد اعضای دولت جدید افغانستان صادر کرد؛ «ملا محمدحسن آخوند» به عنوان نخست وزیر موقت افغانستان معرفی شده است. وی پیش از تجاوز نظامی آمریکا به افغانستان و در دور اول حکومت طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، سمت معاون نخست وزیر را عهده دار بود.

شبکه خبری سی ان ان نیز در گزارشی در همین رابطه مدعی شد که مجموعه افراد انتخاب شده برای پست‌های ارشد در دولت جدید طالبان که شامل زندانیان سابق گوانتانامو، اعضای یک گروه تروریستی مشخص شده از سوی آمریکا و مشمولان فهرست تحریم‌های بین المللی است، اولین تصویر از نحوه شکل گیری رهبری طالبان در افغانستان را ارائه می‌دهد.

سی ان ان در ادامه نوشت که ملا محمدحسن آخوند تحت تحریم‌های سازمان ملل است.

دو تن از اعضای ارشد شبکه حقانی که یک گروه تروریستی تعیین شده از سوی آمریکا همراستا با طالبان و القاعده است، نیز در دولت موقت حضور خواهند داشت و هر دو مورد از سوی سازمان ملل و آمریکا تحریم شده‌اند. اشاره سی ان ان به سراج الدین حقانی سرپرست وزارت کشور افغانستان و خلیل حقانی وزیر امور پناهندگان است.

کد خبر 5300683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha