۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۲۷

مهر گزارش می‌دهد؛

عطش باغات انگور در دیار خوشه‌های طلایی/۱۲۵هزار تن محصول ازبین رفت

عطش باغات انگور در دیار خوشه‌های طلایی/۱۲۵هزار تن محصول ازبین رفت

تبریز- سرما زدگی و عطش باغات انگور در دیار خوشه‌های طلایی، منجر به از بین رفتن ۱۲۵ هزار تن انگور شده و در حال حاضر شهرستان ملکان در انتظار تکمیل بزرگ‌ترین شهرک صنعتی صنایع تبدیلی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: شهرستان ملکان، دیار خوشه‌های طلایی انگور است که به قطب تولید انگور در استان آذربایجان شرقی شهرت یافته و از سویی شهرستان ملکان با داشتن ۱۱ هزار هکتار باغات انگور، مقام اول را در تولید این محصول رقم زده است.

اما متأسفانه عوامل متعددی از جمله خشکسالی، بارش تگرگ، کم آبی، سرمازدگی و سیراب نشدن باغات انگور در شهرستان ملکان، منجر به کاهش ۸۰ درصدی این محصول در قطب تولید انگور شده است.

کاهش تولید انگور به دلیل سرمازدگی در شهرستان ملکان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: سطح زیر کشت و تولید محصول انگور در باغات غیر بارور ۵۲۳ هکتار و در باغات بارور، ۱۷ هزار هکتار است.

اکبر فتحی ادامه داد: براساس برآوردهای اولیه میزان تولید انگور در سال جاری بیش از ۳۰۵ هزار تن تولید می‌گردید که در اثر سرمازدگی و تگرگ حدود ۱۲۵ هزار تن از محصول از بین رفته است و میزان تولید انگور در سال جاری ۱۸۰ هزار تن می‌باشد.

عطش باغات انگور در دیار خوشه‌های طلایی/ ۱۲۵هزارتن محصول ازبین رفت

وی افزود: حدود ۱۵ درصد تولید معادل ۲۷ هزار تن به صورت تازه خوری و مصارف محلی اعم از غوره و دوشاب مصرف می‌شود و ۸۵ درصد بقیه معادل ۱۵۳ هزار تن به کشمش کالیفرنی و تیزابی تبدیل گشته و متوسط عملکرد انگور در استان ۱۸ تن در هکتار می‌باشد.

انگور و فرآورده‌ای آن از اقلام صادراتی کشور است

فتحی ادامه داد: انگور و فرآورده‌های آن از جمله سبزه و کشمش یکی از اقلام صادراتی کشور محسوب می‌شود و خوشبختانه استان آذربایجان شرقی از نظر سطح زیرکشت تولید انگور و فرآورده‌ای آن جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

انگور و فرآورده‌های آن از جمله سبزه و کشمش یکی از اقلام صادراتی کشور محسوب می‌شود و خوشبختانه استان آذربایجان شرقی از نظر سطح زیرکشت تولید انگور و فرآورده‌ای آن جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد

وی گفت: حدود ۹۰ درصد تولید سال جاری معادل ۳۹ هزار تن به کشمش کالیفرنی و حدود ۱۰ درصد ۵ هزار تن به کشمش تیزابی و آفتابی تبدیل که مجموع کشمش فرآوری شده اعم از کالیفرنی وتیزابی ۴۴ هزار تن می‌باشد و غالباً به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه و روسیه و برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بیان کرد: فعالان بخش کشاورزی استان علاوه بر فرآوری انگور تولیدی استان بخشی از تولید استان‌های همجوار را خریداری و به محصول صادراتی تبدیل می‌کنند.

وی افزود: رقم بی دانه (کشمشی) ۹۰ درصد سطح زیر کشت باغات استان را تشکیل می‌دهد و ۱۰ درصد بقیه ارقام دیگری از قبیل، فخری، عسگری، حسینی، صاحبی، دسته چین، شاهانی، قو را شیرین یا تبرزه، قره ازوم، خلیلی می‌باشد.

فتحی در پایان گفت: شهرستان ملکان با تولید ۹۵ هزار تن، شهرستان بناب ۵۰ هزار تن و شهرستان مراغه ۱۷ هزار تن به ترتیب مقام اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

عطش باغات انگور در دیار خوشه‌های طلایی/ ۱۲۵هزارتن محصول ازبین رفت

وجود ۵۶ واحد صنایع تبدیلی انگور در استان آذربایجان شرقی

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: ۵۶ واحد صنایع تبدیلی انگور در سطح استان آذربایجان شرقی وجود دارد که به صورت تخصصی و حرفه‌ای در حال فعالیت هستند.

شهرستان ملکان رتبه اول را از حیث کارخانه‌های فرآوری در حال ساخت به خود اختصاص داده است که در این میان، ۹۰ درصد محصولات تبدیلی کارخانه‌ها به دنیا صادر می‌شود

ایاز برنو ادامه داد: شهرستان ملکان رتبه اول را از حیث کارخانه‌های فرآوری در حال ساخت به خود اختصاص داده است که در این میان، ۹۰ درصد محصولات تبدیلی کارخانه‌ها به دنیا صادر می‌شود.

وی از تبدیل شدن بزرگ‌ترین شهرک صنعتی ملکان به صنایع تبدیلی انگور خبر داده و افزود: در حال حاضر، این شهرک در حال ساخت است که در آینده‌ای نزدیک به بزرگ‌ترین شهرک فرآوری انگور در کشور معرفی خواهد شد.

برنو با اشاره به وجود ۱۷ واحد صنایع تبدیلی در شهرستان ملکان گفت: با اتمام بزرگ‌ترین شهرک صنعتی ملکان به صنایع تبدیلی انگور، فرآوری تمام محصولات باغات انگور در ایران به بزرگ‌ترین شهرک صنایع تبدیلی ارسال خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملکان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در حالت نرمال و ایده‌آل و هم‌چنین در شرایط آب و هوایی مناسب، میزان تولید انگور در شهرستان از ۱۱ هزار هکتار باغ، حدود ۲۷۰ هزار تن می‌باشد.

عطش باغات انگور در دیار خوشه‌های طلایی/ ۱۲۵هزارتن محصول ازبین رفت

آبیاری باغات انگور به حد کافی نبوده است

یوسف جعفری ادامه داد: تعداد واحدهای فرآوری در شهرستان ملکان در حالت فعلی کافی است اما با توجه به حوادث غیرمترقبه ناشی از تنش خشکی و کم آبی و تگرگ میزان عملکرد باغات انگور به میزان ۸۰ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: تأمین آب برای آبیاری مزارع انگور از سد شهید کاظمی کافی نبوده است به گونه‌ای که از حقابه ۶۴ میلیون متر مکعبی، فقط ۱۲ میلیون متر مکعبی آب، به باغات انگور شهرستان ملکان رسیده است و تمامی این عوامل دست به دست هم داده است تا تولید انگور ۸۰ درصد کاهش یابد.

عطش باغات انگور در دیار خوشه‌های طلایی/ ۱۲۵هزارتن محصول ازبین رفت

سرمازدگی محصول باغ را کاهش داد

یک باغ دار ملکانی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: برداشت انگور در باغ ۱۲ هکتاری، تا زمانی که خبری از آفت نبود از هر هکتار، حدود ۸۰ تا ۱۰۰ تن انگور بود اما حالا به علت سرمازدگی، میزان برداشت محصول کاهش یافته است.

منصور حاجیلو ادامه داد: محصول باغ را در شهرستان ملکان به فروش می‌رسانیم و قرار بر این شده است که بزرگ‌ترین شهرک در شهرستان ملکان به صنایع تبدیلی تبدیل شود اما سال‌ها طول می‌کشد تا این وعده محقق شود.

این باغ دار ملکانی بیان کرد: مشکلات در حوزه کشاورزی بسیار زیاد است و همواره در تهیه سم، با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنیم چرا که اغلب سم‌های فروخته شده تقلبی است.

افزایش قیمت سم و ورود سم‌های تقلبی به بازار

وی ادامه داد: در اغلب موارد، برخی از سم‌های موجود تقلبی است و متأسفانه کشاورزان نیز از این موضوع اطلاعی ندارند و قادر به تشخیص سم اصل با سم تقلبی نیستند.

این باغ دار ملکانی به افزایش قیمت سم اشاره کرده و افزود: قیمت سم در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۰ برابر افزایش یافته است.

حالا قطب تولید انگور در استان آذربایجان شرقی حال و روز خوبی ندارد و سرمای زمستان، تگرگ، خشکسالی، جای خالی خوشه‌های طلایی انگور را در فصل برداشت نمایان خواهد کرد.

کد خبر 5309543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha