۱ مهر ۱۴۰۰، ۸:۲۵

مهر گزارش می دهد؛

رفع عقب ماندگی ها با استاندار جهش آفرین/ گلستان محل کارآموزی نیست

رفع عقب ماندگی ها با استاندار جهش آفرین/ گلستان محل کارآموزی نیست

گرگان- اهالی گلستان از فعالان سیاسی و مجمع نمایندگان انتظار دارند که در معرفی افراد برای تصدی کرسی استانداری از سیاسی کاری پرهیز کرده و فردی توانمند را برای این پست پیشنهاد کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: گلستان با وجود برخورداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متعدد تاکنون نتوانسته به جایگاه واقعی خود در سطح کشور برسد.

یکی از عناصر اثرگذار در توسعه در هر استان، بدون تردید استانداران هستند که به عنوان نماینده ارشد دولت با چینش نیروی انسانی و بکارگیری همه توان و استعدادهای بومی می‌توانند زمینه پیشرفت استان را رقم بزنند.

با روی کار آمدن دولت جدید تکاپو برای انتخاب استاندار آغاز شده و هر یک از جریانات سیاسی همسو با دولت در تلاش هستند تا افراد مورد نظر خود را بر کرسی استانداری گلستان بنشانند.

با توجه به اینکه استاندار به عنوان اصلی ترین پارامتر تعیین کننده در توسعه بوده، نباید در پروسه تعیین آن تعلقات سیاسی، حزبی و احیاناً سهم خواهی‌های جناحی مدنظر قرار گیرد.

البته اینکه فرد انتخابی باید از گروه‌های همسو با دولت باشد تا تضارب بین رویکردهای دولت و مقامات استانی ایجاد نشود امری قابل پذیرش است اما در این موضوع نباید تخصص، مدیریت، پاکدستی و توانمندی مغفول بماند.

گلستان علیرغم ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی، پروژه‌های بر زمین مانده زیادی دارد لذا استاندار گلستان باید ضمن داشتن ویژگی‌های لازم برای این سمت، از توانمندی مطلوبی در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری برخوردار بوده تا بتواند گره‌های اقتصادی این استان محروم را باز کنند.

یکی از ویژگی‌هایی که گروه‌های سیاسی به آن تاکید می‌کنند «بومی بودن» است البته به ظن کارشناسان بومی بودن امری پسندیده است اما نباید این امر سبب شود که مدیران توانمند، کاربلد، دلسوز و متخصص از چرخه انتخاب خارج شوند زیرا بعضاً مشاهده شده کارکرد مدیران بومی و غیربومی تفاوت چندانی با هم ندارد.

رفع عقب ماندگی ها با استانداری جهش آفرین/گلستان محل کارآموزی نیست

نگران بومی و غیربومی بودن استاندار نباشیم

نایب رئیس خانه احزاب گلستان در خصوص انتخاب استاندار به خبرنگار مهر گفت: استاندار باید وزانت و به تعبیر وزیر کشور کفایت اداره استان را داشته باشد.

صاحب حجتی با بیان اینکه استفاده از نیروهای بومی در این سمت مورد تأکید برخی اشخاص است، افزود: اینکه استاندار از بدنه بومی انتخاب شود امر پسندیده‌ای است اما اگر فرد غیربومی و توانمند، انقلابی و دارای سابقه قابل دفاع باشد که بتوان از ظرفیت آن برای پیشبرد اهداف و رفع عقب ماندگی‌ها و جهش و توسعه استان استفاده کرد هم ایرادی ندارد.

وی گفت: ما باید نگران عقب‌ماندگی و توسعه نیافتگی استان بوده و نباید به دنبال این باشیم که استاندار بومی یا غیربومی باشد؛ اگر استاندار بومی انتخاب شود اولی است ولی اگر افراد غیربومی قوی‌تری با شاخصه‌های انقلابی و نگاه ولایی و توان مضاعف انتخاب شوند، قابل پذیرش است.

استانداران برای کارآموزی به گلستان نیایند

حجتی تاکید کرد: استاندارانی که تاکنون به گلستان آمده صرفاً برای کارآموزی بوده و به همین دلیل تغییری در روند استان ایجاد نشده است.

وی گفت: اگر بنا باشد که از نیروهای بومی برای استانداری استفاده شود باید افرادی که در سطح ملی ارتباطات خوبی دارند، انتخاب شوند.

حجتی تصریح کرد: یکی از مشکلات گلستان در حوزه منابع انسانی است و نمایندگان و بزرگان استان تاکنون نتوانسته‌اند ظرفیت سازی کرده و افرادی در تراز وزارت خانه معرفی کنند تا بتوانیم از پتانسیل آنها برای توسعه منطقه استفاده کنیم.

رفع عقب ماندگی ها با استانداری جهش آفرین/گلستان محل کارآموزی نیست

وی اضافه کرد: نمایندگان در انتخاب استاندار نظر مشورتی داشته و رهبر معظم انقلاب هم آن‌ها را از انتخاب استاندار منع کرده است.

حجتی با بیان اینکه معرفی افراد به عنوان استاندار از سوی برخی گروه‌های سیاسی از قبل رواج داشته است، افزود: ضمن احترام به برخی از گزینه‌های پیشنهادی اما عقب‌ماندگی‌های استان به اندازه‌ای است که افرادی فراتر از این نام‌ها را می‌طلبد.

برخی گزینه‌ها برای تصدی استانداری گلستان معرفی شده اما رفع محرومیت‌ها، افرادی فراتر از این نام‌ها را نیاز دارد وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های جوانان گفت: رئیس جمهور چند روز گذشته تاکید کرد که باید فضا برای حضور جوان‌ها آماده شود لذا ما می‌توانیم به جای معرفی افرادی که بازنشسته شده و تحرک لازم را ندارند از نیروهای جوان و انقلابی استفاده کنیم.

حجتی با تاکید بر اینکه هیئت حاکمه استان مهم است، افزود: اگر استاندار انتخاب شد افرادی که هم اکنون به عنوان گزینه‌های استانداری مطرح هستند باید هم فکری کرده و برای توسعه استان تلاش کنند.

وی گفت: تیم استانداری باید مقتدر، توانمند، با برنامه، با انگیزه دارای روحیه جهادی، حساس در برابر فساد و دارای کفایت لازم برای ایجاد جهش در استان باشد.

حجتی افزود: هم اکنون گروه‌های سیاسی باید تفاهم نانوشته بین خودشان داشته باشند و هر اتفاقی که افتاد با نگاه بازتر و با شرح صدر بیشتر برخورد کرده تا تحول در استان رقم بخورد.

افراد توانمند بومی فراوان داریم

یکی از گروه‌هایی که افرادی را برای سمت استانداری گلستان معرفی کرده، شورای هماهنگی ستادهای انتخاباتی مردمی رئیسی در استان است؛ رئیس این شورا به خبرنگار مهر گفت: انتخاب استاندار حق وزیر کشور بوده اما عرف است که بعد از انتخابات، فعالان سیاسی، احزاب و نمایندگان مجلس در این زمینه پیشنهادات خود را مطرح می‌کنند.

رفع عقب ماندگی ها با استانداری جهش آفرین/گلستان محل کارآموزی نیست

حجت الاسلام سیدعلی طاهری افزود: این بار هم چنین اتفاقی افتاده و شورای ائتلاف که جزو ستادهای فعال رئیسی در گلستان بود با هم اندیشی، افرادی را به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی استانداری گلستان معرفی کرده است.

طاهری اضافه کرد: هیئت مؤسس شورای ائتلاف تشکیل جلسه داد و پس از بررسی ابعاد مختلف موضوع، اسامی سه نفر به وزارت کشور اعلام شد.

وی گفت: وجه مشترک این فعالیت‌ها این است که انتظار داریم استاندار گلستان بومی باشد زیرا افراد توانمند بومی چه در داخل استان و چه در خارج استان فراوان داریم.

این فعال سیاسی، ضمن احترام به تمام استانداران غیربومی گلستان افزود: این توان در بین بومیان استان وجود دارد که بتوانند استان را اداره کرده و امیدواریم دولت آیت الله رئیسی به این خواسته هم استانی‌ها توجه کند.

طاهری، انقلابی، جهادی، عدالت محور، فسادستیز و توانمند بودن را از ویژگی‌های استاندار برشمرد و گفت: استاندار منتخب باید برای توسعه استان برنامه ریزی کرده و پیگیر موضوعات و مطالبات و خواسته‌های مردم باشد.

وی با اشاره به محرومیت‌های استان، افزود: عدالت ایجاب می‌کند که گلستان در رقم بودجه نویسی نسبت به بقیه استان‌ها ویژه‌تر دیده شود و استاندار می‌تواند با تعامل و ارتباط با وزارتخانه‌های مختلف این امر را محقق کند.

استاندار توانایی جذب منابع را داشته باشد

دبیر مجمع نمایندگان گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: استاندار، رئیس جمهور یک کشور کوچک بوده و انتخاب وی از اهمیت بالایی برخوردار است لذا فردی که انتخاب می‌شود باید چهره توانمند و به تناسب این مأموریت خطیر توان اجرایی بالا داشته باشد.

رفع عقب ماندگی ها با استانداری جهش آفرین/گلستان محل کارآموزی نیست

غلامرضا منتظری ادامه داد: استاندار باید روحیه جهادی داشته و استان را بشناسد و ترجیحاً بومی توانمند و نه بومی به هر قیمتی باشد.

وی افزود: با توجه به شرایط خاص گلستان، استاندار باید دغدغه توسعه داشته باشد زیرا استان ما در بسیاری از حیطه‌ها عقب ماندگی معنادار و محسوسی دارد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، قدرت ارتباطی بالا را از دیگر ویژگی‌های استاندار برشمرد و گفت: استاندار باید بتواند منابع و اعتبارات مالی خوبی برای استان جذب کند.

برنامه محوری، مردمی بودن و با لایه‌های مختلف مردم در ارتباط بودن از دیگر ویژگی‌هایی بود که منتظری برای استاندار برشمرد.

منتظری در خصوص مهم‌ترین نیازهای گلستان هم گفت: مباحث اقتصادی و نیازهای معیشتی به ویژه کالاهای اساسی و ایجاد فرصت شغلی از مهم‌ترین نیازهای استان است که اگر اشتغال در استان شکل بگیرد بیکاری و بالتبع آن آسیب‌ها کاهش یافته و زمینه رضایت‌مندی و تقویت امید در بین مردم فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: استانی با وضعیت کشاورزی و قطب صنایع غذایی هستیم که باید به طور ویژه به بحث کشاورزی و صنایع تبدیلی آن توجه شده و از کشاورزان حمایت شود.

منتظری تأکید کرد: ایجاد زنجیره دام و طیور، احیای پنبه کاری و منطقه آزاد اینچه برون باید در اولویت برنامه‌های استاندار باشد.

در روزهایی که به انتخاب استاندار نزدیک می‌شویم گمانه زنی‌ها در خصوص برخی چهره‌ها در فضای حقیقی و مجازی قوت گرفته و با توجه به اینکه استاندار نقش محوری در ایجاد همگرایی بین مسئولان و بهره گیری از ظرفیت‌های ملی و استانی دارد لذا باید فردی انتخاب شود تا به فکر منافع و مصالح استان و مردم بوده و زمینه توسعه را رقم بزند.

کد خبر 5311496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha