۱۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۲۸

به قلم مرتضی بریری؛

«معاصریت تاریخ» منتشر می‌شود/ فهمی مساله‌مند از تاریخ اسلام

«معاصریت تاریخ» منتشر می‌شود/ فهمی مساله‌مند از تاریخ اسلام

کتاب «معاصریت تاریخ» نوشته مرتضی بریری توسط موسسه نشر و تحقیقات ذکر منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «معاصریت تاریخ: یادداشت‌هایی پیرامون تاریخ اسلام و تاریخ ایران معاصر» نوشته مرتضی بریری به زودی توسط موسسه نشر و تحقیقات ذکر منتشر می‌شود. یکی از مقدمه‌های کتاب به قلم آیت‌الله محمدجواد مروجی طبسی، استاد حوزه علمیه قم و پژوهشگر و نویسنده آثاری مهم در تاریخ اسلام است.

کتاب دو فصل دارد: در فصل نخست کتاب یادداشت‌های پیرامون تاریخ اسلام منتشر شده است و در فصل دوم کتاب یادداشت‌هایی پیرامون برخی از رخدادهای تاریخ ایران معاصر. نویسنده در یادداشت‌های هر دو فصل کتاب رویکردی مسئله محور داشته و بر اساس موضوعات تاریخی به شرح یکی از مشکلات فرهنگی جامعه فعلی پرداخته است.

«مامون عباسی؛ شیعه امام کش»، «ضرورت دفاع از ایمان ابوطالب (ع)»، «محمد بن ابی‌بکر، مصر و حقوق بشر»، «ماجرای حکمیت صفین و مصائب نشناختن ولایت»، «ماجرای مرگ عمروعاص؛ نسبت ما با حاکم بر حق چیست؟»، «اربعین نبود، عاشورا فراموش می‌شد» و «ماجرای مرگ عمروعاص؛ نسبت ما با حا کم بر حق چیست؟» عناوین شماری از مباحث مطرح شده در فصل نخست کتاب است.

همچنین عناوین بخشی از مباحث مطرح شده در یادداشت‌های فصل دوم کتاب نیز به این شرح است: «چرا توهین مکرون به پیامبر اکرم (ص) نقض حقوق بشر است؟»، «تاملاتی پیرامون فلسفه تشکیل بسیج»، «غرب و مساله پیشرفت تسلیحاتی ایران؛ در فضیلت فخری زاده بودن»، «نقش رسانه‌ها در مساله‌مند کردن مکتب سلیمانی»، «معارف صیاد؛ چه معرفتی از پیروز میدان‌های بزرگ نبرد داریم؟»، «استخراج نظامنامه آزادی مطبوعات از اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب» و «کنکاشی در روایت مقدس و کارکرد تئولوژیک خواندن».

در بخشی از پیشگفتار نویسنده بر این کتاب آمده است: «تاریخ، علمی مهم و یکه است؛ از همین روی نیز هماره در تمامی قرون و اعصار مدنظر اندیشمندان علوم انسان بوده است. برخی در باب ارزش و اهمیت این علم تا جایی پیش رفتند که در نظام فکری‌شان هستیِ «هستی» در «تاریخ هستی» خلاصه می‌شود.

مهمترین دلیل ارج و ارزش نهادن بر آن و نظریه پردازی پیرامون این علم به جهت مسئله معاصریت بوده و هست؛ مثلاً به باور میشل فوکو ماهیت هر پدیده تاریخ آن پدیده است. به واقع تاریخ باید بتواند به تبیین لحظه کنونی ما بپردازد در غیر این صورت صرفاً دانشی است که به کار گذران وقت و تفریح می‌آید.

قطعاً مطالعه علمی قرون گذشته، کشف قوانین حاکم بر تاریخ معاصر را در پی دارد؛ به عبارتی، برای ریشه‌یابی مشکلات فعلی باید به مطالعه علمی اعصار پیشین پرداخت.»

بریری کارشناس ارشد حقوق و فعال فرهنگی است. او هم اکنون مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران است. او همچنین یکی از مولفان کتاب «فهم کرونا» است.

کد خبر 5323996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha