۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۲۰

با اشاره به خروج شتابزده ناتو و آمریکا از افغانستان؛

لاوروف: نباید از سلاح های باقیمانده برای اهداف مخرب استفاده شود

لاوروف: نباید از سلاح های باقیمانده برای اهداف مخرب استفاده شود

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اهمیت تحقق وعده های طالبان مبنی بر مبارزه با تروریسم و تشکیل دولت فراگیر، تاکید کرد از تسلیحات باقیمانده ناتو و آمریکا نباید جهت اهداف مخرب استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز سه شنبه در نشست وزرای خارجه در کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (CICA)، بر اهمیت جلوگیری از استفاده از سلاح ها و تجهیزات نظامی باقیمانده در افغانستان پس از خروج ناتو به رهبری آمریکا برای اهداف مخرب، تاکید کرد.

لاوروف در این باره تصریح کرد: خروج شتابزده ناتو شبکه تناقضات افغانستان را بیشتر آشفته کرده است. سلاح ها و تجهیزات نظامی زیادی در این کشور باقی مانده است. این بسیار مهم است که از آنها برای اهداف مخرب استفاده نشود.

وی همچنین افزود: طالبان اعلام کرده است که قصد دارد با قاچاق مواد مخدر و تروریسم مبارزه کند، بی ثباتی در کشورهای همسایه ایجاد نکند و برای ایجاد دولت فراگیر تلاش کند. تحقق همه این وعده ها بسیار مهم است.

لاوروف پیشتر نیز در نیویورک اعلام کرده بود: امیدواریم که طالبان به وعده های خود عمل کند. از عزم طالبان برای مبارزه با (گروهک تکفیری- تروریستی) داعش در افغانستان استقبال می کنیم. وضعیت کنونی مانع تماس های روسیه و طالبان نمی شود. تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد چنین تماس هایی را ممنوع نمی کند.

وی همچنین هشدار داد که روسیه شاهد تلاش های هدفمندی برای تضعیف وضعیت امنیتی در آسیا است زیرا ائتلاف ها و بلوک های نظامی محدود سیاست مهار کردن را دنبال می کنند.

لاوروف در همین رابطه گفت: متاسفانه وضعیت ژئوپلیتیک منطقه ای آسان تر نمی شود که همین مسئله مانع انتقال به چارچوب همکاری و یکپارچگی همه جانبه می شود. ما شاهد تلاش های هدفمند برای «تشدید» وضعیت (موجود) و تضعیف مکانیسم های فعلی تعامل بین کشورها هستیم. ساختارهای با قالب ضعیف از ترکیب منحصر به فرد و بلوک های نظامی که از منطق جنگ سرد و سیاست مهار استفاده می کنند، در این مسئله نقش دارند.

وی همچنین گفت که ناتو پس از خروج از افغانستان قصد دارد نیروهای خود را در آسیای مرکزی، جنوبی و جنوب شرقی مستقر کرده و جریان مهاجران افغان را به آنجا هدایت کند.

وزیر خارجه روسیه افزود: این ائتلاف از مسئولیت ناتو در قبال عواقب آزمایش های ۲۰ ساله خود فرار می کند. جامعه بین المللی و در درجه اول همسایگان افغانستان برای حل مشکلات پیشنهاد می شود.

کد خبر 5325691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha