۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۸:۴۳

مهر گزارش می‌دهد؛

نهم ربیع الاول نقطه امتداد غدیر و تجدید بیعت با منجی عالم بشریت

نهم ربیع الاول نقطه امتداد غدیر و تجدید بیعت با منجی عالم بشریت

قم- نهم ربیع الاول سرآغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) را بی‌شک باید امتداد غدیر دانست و باید تا هنگامه ظهور منجی عدالت گستر این روز بزرگ را جشن گرفت.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: بعد از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام در دوران آشفته و خفقان سیاسی حکومت عباسیان، زمینه امامت حضرت مهدی (عج) فراهم شد. نهم ربیع‌الاول را باید امتداد غدیری دیگر و اتمام نعمت امامت و ولایت برای شیعیان دانست و تا هنگامه ظهور این منجی عدالت‌گستر، این روز بزرگ را جشن برپا کرد و گرامی داشت.

اگر روز غدیر از منظر قرآن روز اکمال و اتمام نعمت است نهم ربیع‌الاول نیز روز اکمال و اتمام ولایت خواهد بود نهم ربیع‌الاول آغاز ولایت آخرین ذخیره الهی را از منظری همانند عید غدیر مولای متقیان امام علی علیه السلام است چرا که در عید غدیر بود که ولایت امام علی علیه السلام اعلام شد امامت امام عصر در عصر غیبت با وجودی که ایشان از نظرها غایب هستند اما ولایت علمی و تکوینی ایشان هم چنان پا برجا است.

نهم ربیع‌الاول سرآغاز امامت امامی است که مستضعفان جهان لحظه به لحظه در انتظار ظهور او و برای حکومت عدالت گسترش لحظه شماری می‌کنند

نهم ربیع‌الاول عید واقعی شیعه در عصر حاضر است چرا که این آغاز به گونه‌ای انجام شد که بر خلاف دیگر آغازها و هم چون عید غدیر خطر هجوم و نابودی از سوی جبهه باطل برای همیشه از امام معصوم دور شد حال امام دوازدهم ما حاضر و عهده دار زمامداری و رهبری بشریت در عصر حاضر است پس باید در این روز بزرگ جشن برپا و با این امام تجدید بیعت و عهد کنیم.

اما نهم ربیع‌الاول سرآغاز امامت امامی است که مستضعفان جهان لحظه به لحظه در انتظار ظهور او و برای حکومت عدالت گسترش لحظه شماری می‌کنند حکومتی که مبتنی بر آیه ۵ سوره قصص قرآنی است که «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» ما می‌خواستیم بر مستضعفین زمین منّت گذاریم و آنها را پیشوایان و وارثین زمین قرار دهیم که دلالت بر امامت و ظهور منجی عالم بشریت دارد. منجی که در دیگر ادیان هم به او عقیده دارند و معتقد هستند که فردی با مشیت الهی ظهور و عصر کنونی که پر از ظلم و ستم است را با عدل و داد خود نجات خواهد داد.

نهم ربیع‌الاول امتداد عید بزرگ غدیر است و تا لحظه و هنگامه ظهور حجت ادامه دارد و همه شیعیان و آزادگان عالم باید این روز را گرامی بدارند چون روزی منجی عالم بشریت ظهور و دیدگان به دیدن روی پر مهرش روشن خواهد شد.

تفاوت عید غدیر و عید ۹ ربیع‌الاول

یک کارشناس مذهبی در ارتباط با اینکه ۹ ربیع‌الاول را باید امتداد عید غدیر دانست می‌گوید: هرچند عید نهم ربیع‌الاول در امتداد عید غدیر جشن امامت امام علی علیه السلام است ولی تفاوت اساسی با عید غدیر دارد و آن اینکه نهم ربیع‌الاول عید واقعی شیعه در عصر حاضر است چرا که این آغاز به گونه‌ای انجام شد که بر خلاف دیگر آغازها و همانند عید غدیر خطر هجوم و نابودگری از سوی جبهه باطل را برای همیشه از امام معصوم دور کرد.

سید رضا رکن آبادی در گفتگو با مهر می‌افزاید: در بیان تفاوت دیگر روز امامت امام مهدی (عج) و این عید بزرگ با عید غدیر اینکه نهم ربیع‌الاول به عنوان لحظه امامت امام عصر دارای مرتبه و جایگاهی ویژه در تاریخ آغاز امامت معصومین است زیرا در این آغاز که آخرین آغاز نیز خواهد بود شاهد انتقال میراثی عظیم از سراسر تاریخ پیامبران و امامان به آخرین امام و شاهد تحقق اراده الهی برای ایجاد حاکمیت عدل الهی در سراسر گیتی و جهان خواهیم بود.

این پژوهشگر و کارشناس دینی در پاسخ به این سوال که چرا باید در این روز جشن گرفت بیان می‌کند: فرهنگ سازی برای شادی و سرور در اعیاد بزرگ اسلامی و مذهبی مانند عید غدیر و مبعث و یا ولادت‌های امامان ریشه در سیره فرهنگی اهل بیت علیه السلام دارد پس شایسته است همانگونه که در عید غدیر جشن می‌گیریم در سالروز آغاز امامت حضرت امام عصر اروحنا له الفدا هم جشن و شادی نمائیم از سویی امام عصر ما امامی حی و زنده است و هم اکنون زمام امور ما در دست ایشان است و با توجه به اینکه از سوی دشمنان در عصر حاضر نسبت به وجود آن حضرت تشکیک و شبهاتی هم وجود دارد لذا تا لحظه ظهور باید این روز را گرامی بداریم.

امید مستضعفان عالم به ظهور منجی

سید رضا داوودی، پژوهشگر علوم اسلامی نیز با بیان اینکه ایمان به منجی و پیروزی مستضعفین از بشارت‌های ظهور حجت است، در گفتگو با مهر بیان می‌کند: با توجه به روایات که در ذیل آیه شریفه ۵ سوره قصص آمده می‌توان دریافت که این آیه بشارتی است به مستضعفان که سرانجام، روزی مهدی آل محمد ظهور خواهد کرد و همراه با مبارزه و جهاد مستضعفان بنیاد ستمکاران و ظالمان ریشه کن خواهد شد و مستضعفان عزت خود را باز خواهند یافت و نجات پیدا کرده و حکومت عدل جهانی در سراسر گیتی گسترده می‌شود.

وی عنوان می‌کند: رأی همه انسان‌های آزاده و عدالت خواه که پیروزی نهایی از آنِ محرومان و مستضعفان و مظلومان است و سنت خداوند بر این تعلق گرفته است که فرزندی از سلاله پاک رسول الله ظهور کند و با همراهی یارانی توانمند و بی همتا جهان را متحول سازد و همه ظلم‌ها، تبعیض‌ها را از ریشه بر کند.

به گفته داوودی؛ اعتقاد به ظهور منجی آخرالزمان، عقیده‌ای است که در کیش‌های آسمانی زرتشت، یهود و مسیحیت و مدعیان نبوت عموماً و دین مقدس اسلام خصوصاً، به مثابه یک اصل مسلم مورد قبول واقع شده است.

نهم ربیع الاول نقطه امتداد غدیر و تجدید بیعت با منجی عالم بشریت

مهدی موعود در روایات اهل تسنن

اعتقاد به ظهور منجی آخرالزمان، عقیده‌ای است که در کیش‌های آسمانی زرتشت، یهود و مسیحیت و مدعیان نبوت عموماً و دین مقدس اسلام خصوصاً، به مثابه یک اصل مسلم مورد قبول واقع شده است. شور و التهاب انتظار موعود آخرالزمان در تاریخ پر فراز و نشیب این ادیان موج می‌زند.

با جستجوی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید تشیع پی می‌بریم که حتی اهل تسنن هم در روایاتی بر وجود منجی عقیده دارند.

آیت الله مکارم شیرازی در این باره می‌گوید: روایات اهل تسنّن درباره مهدی غالباً کلّی است؛ تنها از کسی از دودمان پیامبر با لقب «مهدی» و با نام «محمّد» (همانند نام پیامبر اسلام) سخن می‌گوید؛ به استثنای چند روایت که تمام مشخّصات پدر یا اجداد او را نقل می‌کند و با عقیده شیعه انطباق دارد.

به گفته این مرجع عالی قدر تشیع؛ شیخ سلیمان قندوزی» که از علمای اهل سنّت است در کتاب معروف «ینابیع المودّة» از کتاب «فرائد السّمطین» از ابن عباس نقل می‌کند که مردی یهودی به خدمت پیامبر (ص) آمد و سوالات فراوانی کرد و پس از دریافت پاسخ خود نور ایمان در قلبش درخشید و مسلمان شد؛ از جمله پرسید؛ وصیّ تو کیست؟ زیرا هر پیامبری باید وصی داشته باشد، همانگونه که پیامبر ما موسی (علیه السلام) «یوشع بن نون» را وصی (و جانشین) خود قرار داد..».

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه بیان می‌کنند: پیامبر (ص) در پاسخ این سوال فرمود: وصی من علیّ بن ابی طالب و پس از او دو فرزند زاده من حسن و حسین هستند و پس از حسین ۹ امام از نسل حسین خواهند بود؛ هنگامی که حسین در گذرد فرزندش علی؛ و هنگامی که علی در گذرد فرزندش محمّد؛ و هنگامی که محمّد در گذرد، فرزندش جعفر؛ و هنگامی که جعفر وفات کند، فرزندش موسی؛ و هنگامی که موسی از دنیا برود، فرزندش علی؛ و هنگامی که علی دیده از جهان فرو بندد، فرزندش محمّد؛ و هنگامی که محمّد رحلت کند، فرزندش علی؛ و هنگامی که علی به جهان دیگر بشتابد، فرزندش حسن؛ و هنگامی که حسن با دنیا وداع گوید، فرزندش الحجّة محمّد المهدی جای او را خواهد گرفت؛ اینها دوازده نفرند.

این مرجع عالم تشیع در ادامه این روایت می‌افزاید: در تکمیل این روایت که مرد یهودی در ادامه از نحوه مرگ و شهادت آنها می پرسد و پیامبر در پاسخ می‌فرمایند؛ دوازدهمین فرزند من پنهان می‌گردد و دیده نمی‌شود و زمانی برای پیروان من فرا می‌رسد که از اسلام جز نام و از قرآن جز خطوط باقی نمی‌ماند؛ در این هنگام، خداوند تبارک و تعالی به او اجازه قیام و خروج می‌دهد و اسلام را به وسیله او آشکار و تجدید می‌کند.

گفتنی است؛ مستحب است در این روز برادران مؤمن را اطعام کرده و یکدیگر را خشنود سازید. همچنین جامه نو پوشیده و شکر پروردگار را به جای آورید چرا که در این روز غم‌ها برطرف گشته و اوقات آن بسیار شریف است.

کد خبر 5328238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha