۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۴۳

 چهارشنبه بیست و هشتم مهرماه:

بررسی نقش علمی شیعه در برنامه تلویزیونی زاویه

بررسی نقش علمی شیعه در برنامه تلویزیونی زاویه

در سیزدهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه، حجت الاسلام محمد تقی سبحانی به گفتگو درباره موضوع «نقش علمی شیعه و مسائل ما» می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیزدهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه، به موضوع «نقش علمی شیعه و مسائل ما» اختصاص دارد.

عطاءالله بیگدلی مجری برنامه در این قسمت به‌دنبال انتشار و رونمایی از دوره ۱۷جلدی آثار کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی سبحانی دربارۀ «نقش علمی شیعه و مسائل ما» گفت‌وگو خواهد کرد.

کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در سال ۱۳۹۷ برپا شد، با طرح بحث از علم و نقش شیعه در پیدایش علوم اسلامی و طبیعی، بنا داشت که به‌دنبال وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و تعارف و شناخت متقابل گروه‌ها و فرق اسلامی از یکدیگر باشد.

بحث از نقش علمی شیعه البته می‌توانست امتداد نزاع‌های مدرن و اثبات فرقه‌ای مقابل سایر فرق باشد اما حتی نامگذاری این کنگره، یعنی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» نشان می‌دهد ایفای نقش شیعه در «علوم اسلامی» مد نظر است، علومی که متعلق به امت واحده اسلامی است.

غیر از اینکه بررسی‌های تاریخی و پژوهش سوابق هرگز از اهمیت خالی نیست و موجب خودآگاهی است؛ جهت‌گیری‌های علمی اگر با دقت نظر و توجه به وضع و مسائل ما همراه شود، می‌تواند مؤثر و رو به جلو باشد و از علم نیز این توقع می‌رود که مشکلات را به مسائل بدل کرده و چاره‌اندیشی کند لذا باید دید نقشی که شیعه سابقاً در پیدایش و گسترش علوم اسلامی داشته است، چه امکاناتی فراهم می‌آورد تا مشکلات مبتلابه ما به‌صورت مسئله صورتبندی شود و نیز تا کجا حل آن مسائل را تمهید می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی سبحانی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی و نیز رئیس انجمن کلام حوزه علمیه قم است.

سیزدهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه چهارشنبه بیست و هشتم مهرماه، ساعت ۲۲ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

کد خبر 5332340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha