۲۱ مرداد ۱۳۸۶، ۱۵:۳۹

عملکرد وزارت صنایع و معادن در دولت نهم منتشر شد

عملکرد وزارت صنایع و معادن در دولت نهم منتشر شد

بهره برداری از 163 هزار میلیارد ریال طرح سرمایه گذاری با ایجاد 320 هزار شغل، پیشتازی در اصل 44 ، اختصاص 8 / 3 میلیارد دلار از حساب ذخیره به صنعت و تصویب 4 / 6 میلیارد دلار فاینانس و 11.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی بخشی از عملکرد دوساله وزارت صنایع و معادن در دولت نهم است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی وزارت صنایع و معادن، این آمارعملکرد وزارت صنایع و معادن در دوره زمانی شهریور سال 84 تاکنون بوده است که براساس آن طی این مدت تعداد 92 هزار و 579 فقره جواز تاسیس صنعتی صادر شده که نسبت به دور مشابه قبل 3 / 61 درصد رشد نشان می‌دهد.

همچنین با توجه به پیش‌بینی نرخ رشد 1/ 17 درصدی سرمایه‌گذاری بخش صنعت در سالهای برنامه چهارم توسعه ؛  طی دوره سرمایه‌گذاری واحد‌های به بهره‌بردباری رسیده، مبلغ 163 هزار و1 / 873 میلیارد ریال است که با احتساب سرمایه‌گذاری ناشی از طرح بنگاه‌های کوچک و زودبازده نسبت به دوره مشابه قبل 9 / 130 درصد رشد یافته است. بدون بنگاه‌های زود بازده رشد سرمایه‌گذاری انجام شده نسبت به مدت مشابه دوره قبل 3 / 82 درصد است.

در بخش توسعه و اکتشاف و معدن طی دوره شهریور ماه سال 84 تا کنون تعداد هزار و 67 فقره گواهی کشف صادر شده که حاکی از 17 درصد رشد است و در زمینه بهره‌برداری از معادن نیز هزار و 180 فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

طی دوره زمانی مذکور از محل حساب ذخیره ارزی به 306 طرح به مبلغ 3 میلیارد 9 / 831 میلیون دلار تخصیص ارز صورت گرفته و 262 فقره طرح به مبلغ 2 میلیارد و 5 / 586 میلیون دلار گشایش اعتبار شده است.

در زمینه تسهیلات اعتباری خارجی طی بیست و چهار ماه تعداد 29 طرح به مبلغ 6 میلیارد و 483 میلیون دلار مصوب و به بانکهای عامل معرفی شده است. همچنین 13 طرح به مبلغ 4 میلیارد و 385 میلیون دلار برای صدور گواهی مسدودی ارزی به بانک مرکزی معرفی شده است.

این گزارش طرح‌های پتروشیمی امیرکبیر، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی فجر، پتروشیمی ابوعلی سینا، شرکت مجمع فولاد گیلان، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، پتروشیمی زاگرس، توسعه نیشکر و صنایع جانبی سلمان فارسی، صنایع آلومینیوم هزار، سیمان فارس نو، شرکت صنعتی نوید زرشیمی، مجتمع پتروشیمی رجال، مجتمع نورد و فولاد کسری اراک، شرکت کویر تایر، سیمان تهران (جایگزین) سیمان فراز فیروزکوه، سیمان فیروزکوه، آریان فولاد شمال، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر، مجتمع صنعتی لاستیک کرمان، شرکت مجموعه‌های پرسی ایران خودرو، سیمان کویر کاشان، شرکت ذوب آهن اردبیل، شرکت خودروسازی زاگرس، سیمان لارستان، مجتمع فولاد شاهین بناب، سیمان قشم، سهند جام تبریز، شرکت فولاد زاگرس، شرکت کالسیمین، شرکت گاز سوزان ، بهینه‌سازی سیمان خاکستری زنجان، گروه صنعتی ارکان،بهینه‌سازی سیمان ارومیه، بهینه‌سازی سیمان نی ریز، همگام خودرو آسیا و شرکت سیمان سفید ساوه را از جمله مهمترین طرحهای به بهره برداری رسیده از شهریور ماه سال 84 تا کنون عنوان می کند. بر اساس این گزارش اجرای این 37 طرح در مجموع 15 هزار و 583 اشغالزایی را به همراه داشته است.

طی این دوره تعداد 108 طرح با حجم سرمایه‌گذاری 2/11 میلیارد دلار در بخش صنعت و معدن مصوب و تحت قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفته است که نسبت به دوره قبل به مراتب از نظر تعداد 4/57 و از لحاظ مقدار 5/733 درصد رشد داشته است.

تولید محصولات عمده صنعتی و معدنی رشد بسیار مناسبی داشته است که مقادیر چند محصول استراتژیک عبارت است از استخراج 370 میلیون تن مواد معدنی که رشد 5/14 درصد را نشان می‌دهد، تولید بیش از 4/20 میلیون تن فلزات اساسی با رشد 4/11 درصد و 07/70 میلیون تن سیمان با رشد 2/12 درصد و 2 میلیون دستگاه خودرو سواری با رشد 24 درصد.

طی شهریور ماه سال 84 تا کنون ارزش صادرات کالاهای صنعتی و معدنی کشور به میزان بیش از 3/22 میلیارد دلار بوده که 4/76 درصد از کل صادرات غیرنفتی را شامل می‌شود. این رقم نسبت به دوره قبل 7/136 درصد افزایش را نشان می‌دهد. پیش بینی رشد متوسط صادرات در برنامه چهارم توسعه 8/14 درصد است.

گزارش عملکرد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز حاکی است : این سازمان هم‌اکنون دارای 5 / 20 میلیارد دلار طرح سرمایه‌گذاری است که از این تعداد 38 طرح با سرمایه‌گذاری 7 /  6 میلیارد دلار در دست اجراست و 35 طرح با سرمایه‌گذاری کل 11 میلیارد دلار در مرحل گشایش اعتبار اسنادی یا انتخاب پیمانکار و 17 طرح نیز با سرمایه گذاری کل 8 / 2 میلیارد دلار در دست مطالعه است.

براساس این گزارش 53 درصد از سهم بخش مناقصه و گشایش اعتبار اسنادی، ناشی از حجم فعالیت سازمان در دولت نهم است که بر اساس مصوبات استانی هیات دولت و تاکید وزارت صنایع در رشد سریع بخش معادن و صنایع معدنی کشور و تحقق چشم‌انداز 20 ساله برنامه‌ریزی شده است.

همچنین طی 2 سال گذشته بسیاری از طرح‌های صنعتی و معدنی که اجرای آن در مرحله سکون بوده، مانند طرح 6 / 2 میلیون تنی گندله سازی سنگان، طرح 5 / 1 میلیون تنی فولاد هرمزگان، طرح آلومینیوم هرمزال، طرح 110 هزار تنی جدید آلومینیوم اراک، طرح آند خام آلومینیوم المهدی ، طرح توسعه ذوب آهن اصفهان (توازن)، طرح الکترود گرافیتی، طرح نفلین سینیت آْذرشهر ، اجرایی شده و یا سرعت گرفته‌اند.

از شهریور ماه 84 تا مرداد 86 تعداد 7 طرح عمده مرتبط با صنایع معدنی به ارزش 3 / 1 میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است و این آمار از شهریور 82 تا مرداد 84 نیز حاکی از اجرای 7 طرح به ارزش 3 / 1 میلیارد دلار بوده است.

عملکرد سازمان توسعه معادن در طرح‌های سرمایه‌گذاری در سال 84 حدود 7 هزار و 938 میلیارد ریال بوده که در سال 85 با افزایش 40 درصدی به 11 هزار میلیارد ریال رسیده است. ضمن آنکه عملکرد هزینه در سال 83 حدود 7 هزار و 248 میلیارد ریال بوده است .

این گزارش می افزاید : سازمان گسترش و نوسازی صنایع در حوزه " توانمند کردن بخش خصوصی" اقدامات مختلفی را به انجام رسانده که بدین شرح است : "راه‌اندازی 10 طرح سرمایه‌گذاری با اعتباری بالغ بر 4 / 962 میلیارد ریال (پرس 6 هزار و 300 تنی و ذوب مجتمع صنعتی اسفراین، تولید واگن‌های مسافری و باری، چاپ سیلک روی چینی، مدار ماسه و فاز اول تولید شیشه اوپال و پیرکس)."

"در دست اجرا بودن 26 طرح سرمایه‌گذاری با اعتبار 9 هزارو 5 / 710 میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی (طرح‌های تولید پلی استایرن انبساطی و پلی استایرن معمولی و مقاوم، تولید الیاف شیشه، تولید شیشه اوپال _ پیرکس، تولید قطعات بدنه خودرو، تولید الیاف شیشه مرند و ...) و 12 طرح سرمایه‌گذاری با اعتباری بالغ بر هزار و 3 / 896 میلیارد ریال از منابع سازمان ، شرکت‌های تحت پوشش (طرح های توسعه شناوه و شناور دو منظوره کروبوت کشتی‌سازی اروندان ، طرح ERP مجتمع صنعتی اسفراین، ماهیچه سازی ریخته‌گری تراکتور‌سازی و ...)."

"تصویب 26 طرح با حجم سرمایه‌گذاری 16 هزار و 2 / 898 میلیارد ریال، تعداد 23 طرح از کل مصوبات با حجم سرمایه‌گذاری 16 هزار و 2 / 299 میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی است."

"توسعه صنایع پیشرفته و فناوری‌های نوین " دیگر محور فعالیت سازمان گسترش بوده است که در این راستا اقدامات زیر صورت گرفته است:

"راه‌اندازی 13 طرح سرمایه‌گذاری با اعتباری بالغ بر 7 / 266 میلیارد ریال (شخصی سازی کارت ، مفتول مغزدار و سرامیک‌های مغناطیسی، کلونایزر و سیستم پیام‌دهی SMS)."

"در دست اجرا بودن 21 طرح سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرفت با اعتباری بالغ بر 28 / 1252 میلیارد ریال از جمله تولید بانک خون بند ناف و سلول‌های بنیادی قلب، تولید سیستم هوشمند کیسه هوا، سیستم‌های مراقبتی و حفاظتی هوشمند، تولید لنت‌های کامپوزیتی و ..."

و " تصویب 15 طرح با اعتباری بالغ بر 5 / 504 میلیارد ریال در حوزه‌های مختلف صنایع پیشرفته شامل طرح‌های تولید نانو الماس و تولید گازهای مبرد به همراه ایزو بوتان با مشارکت شرکتهای خارجی، سیستم مدیریت ناوگان (FMS)، تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی و مخازن داده‌ها و کسب و کار هوشمند."

در این گزارش فعالیت‌های پژوهشی سازمان گسترش نیز به این شرح اعلام شده است : "انعقاد قرارداد تامین، نصب و بهره‌برداری 5 هزار دستگاه ATM بانک صنعت و معدن توسط شرکت گسترش انفورماتیک ایران، انعقاد قرارداد تامین Airbag خودروی سمند با شرکت ساپکو به مبلغ 514 میلیارد ریال و انعقاد قرارداد تامین Immobilizer با شرکت‌های ساپکو و سازه گستر."

"دریافت گواهی ثبت اختراع «ساخت کاتالیست گاما آلومینا» و «دستگاه اکسیژن سازی تمام اتوماتیک و فیلتر جدا کننده مواد مذاب» توسط صنایع نفت و گاز سرو."
"انجام مطالعه امکان سنجی تاسیس مرکز انتقال تکنولوژی اکو و اخذ مصوبه برای تاسیس این مرکز."
"تبدیل 9 طرح پژوهشی به طرح سرمایه‌گذاری از جمله طرح‌های ارایه خدمات اینترنت پر سرعت ADSL، تولید کلونایزر، ایجاد بانک خون بند ناف و تولید سلولهای بنیادین به منظور پیوند قلب و ..."
"انعقاد قرارداد جهت 62 پروژه پژوهشی با اعتباری بالغ بر 48 / 82 میلیارد ریال در زمینه‌های کارآفرینی، نوآوری، ارتقای R&D در شرکتهای تحت پوشش و پروژه‌ها در مراکز SBDC."

گزارش وزارت صنایع و معادن درخصوص"اجرا و مدیریت پروژه‌های بزرگ صنعتی " نیز حاکی است:اهمیت حضور پیمانکاری‌های عمومی در افزایش توان اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی، به کارگیری ظرفیت‌های خالی کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی از یک سو و محدود بودن تعداد شرکت های پیمانکاری عمومی در کشور از سوی دیگر، موجب شد سازمان ایجاد و توانمند کردن شرکت‌های پیمانکاری عمومی با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های معتبر خارجی را در زمره مهمترین اهداف خود قرار دهد.

اهم فعالیت‌های انجام شده در زمینه اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی نیز به شرح زیر است:
"امضاء قرارداد بخش خشکی و Offshore فازهای 17 و 18 میدان گازی پارس جنوبی، جوشکاری لوله‌های فاز 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی، بخش توسعه فازهای 7، 6 و 8 میدان گازی پارس جنوبی، احداث میترینگ شماره 2 میدان گازی پارس جنوبی، احداث خط لوله 32 اینچ بین فاز 1 و فاز 6، 7 و 8 میدان گازی پارس جنوبی و ایستگاه تقویت فشار گاز ساوه جمعا به ارزش 34/1450 میلیون دلار."

"امضا قرارداد طرح اکتشاف طلای کوهیان، تعیین محل دفن پسمانهای هسته‌ای، سیلوهای الکترولیت آلومینیوم اراک، تهیه نقشه زمین‌شناسی علی‌آباد، احداث ساختمان بانک صادرات مشهد، عملیات خاکی و سیویل نیروگاه چابهار، تعیین محل دفن پسمان‌های هسته‌ای در ناحیه مرکزی ایران، طرح توسعه کارآفرینی به عنوان عامل چهارم، طرح‌های پی‌جویی سنگهای تزئینی، ساختمان تجاری اداری ACO1 محوطه‌سازی کارخانه آلومینیوم اراک، مطالعات بازار و اقتصاد مالی طرح سیلیکون متال، اکتشاف نیمه تفصیلی مواد معدنی در شهرستان سرایان، عملیات لرزه‌نگاری میدان نفتی زیلویی و احداث سالن دو میدانی و دوچرخه‌سواری شیراز جمعا به ارزش 54 / 62 میلیون دلار."
"انجام فعالیت‌های مرتبط با پروژه فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی به مبلغ 1 میلیارد و 500 میلیون دلار و راه‌اندازی بخش Early Production."

فرصتهای شغلی ایجاد شده از محل طرحهای راه اندازی شده طی دوره مورد بررسی تعداد 320705 (ضریب هم ترازی منظور شده) نفر و برآورد اشتغال جدید ایجاد شده از محل پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای دارای پروانه بهره برداری 23 هزارو 500 نفر است.

همچنین از محل اعتبارات بنگاههای اقتصادی زودبازده تعداد 110 هزارو 913 فرصنت شغلی در دوران بهره برداری ایجاد شده که حدود 70 درصد از آن طی دوره عملیاتی شده است. بدین ترتیب مجموعا بیش از 8 / 421 هزار نفر فرصت شغلی جدید در بخش ایجاد شده است.

در زمینه توسعه زیرساختها نیز در ابتدای برنامه سوم و پس از تصویب قانون تجمیع وزارتخانه‌های صنعتی، سازمان صنایع کوچک ایجاد شد که با گذشت 2 سال و پس از تصویب شورای عالی اداری با شرکت شهرکهای صنعتی ایران (اوایل سال 1384) ادغام شد . در این راستا اقدامات قانونی مانند "تصویب ادغام سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعی در شورای عالی اداری"،"تصویب اساسنامه سازمان در شورای نگهبان"،"پیگیری زمینه‌های اجرای قانون الحاق نواحی صنعتی روستایی وزارت جهاد کشاورزی به سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران" ، "پی‌گیری تشکیل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک" صورت گرفته است.

این گزارش با اشاره به زیرساختهای فن آوری می افزاید : شهرکهای فن آوری، مجموعه‌ای از خدمات نرم‌افزاری (مشاوره، r&d، بازاریابی و ...)، آزمایشگاه مرجع و مراکز رشد است که در عرصه مستقل و با بودجه عمومی دولت برای ارایه خدمات به واحد‌های تولیدی و صنعتی ایجاد می‌شود و شامل خدمات فناوری و کسب و کار است که مالکیت آن در اختیار شرکت استانی باقی خواهد ماند، سایر عرصه‌های آن شهرک با تسهیلات و شرایط خاص در اختیار متقاضیان برای مقاصد مذکور واگذار می‌گردد شهرکهای فناوری مصوب از سال 1378 تا پایان سال 1385 عبارتند از شهرکهای فناوری تهران، مشهد، تبریز و اصفهان، شهرک فناوری الکترونیک ارومیه، شهرک برق و الکترونیک خمینی شهر اصفهان، شهرک فناوری صنایع نوین در استان قم، شهرک فناوری شیمیایی فارس.

در سال 1384 سه شهرک فناوری صنایع غذایی و بیولوژیکی خراسان رضوی، قطعات صنعتی تبریز و برق و الکترونیک ارومیه در مرحله ساخت و ساز بوده‌اند که در این رابطه در مقطع تهیه گزارش دو شهرک فناوری صنایع غذایی و بیولوژیکی مشهد و قطعات صنعتی تبریز به بهر‌ه‌برداری رسیده‌اند و عملیات اجرایی شهرک فناوری ارومیه ادامه دارد و سه شهرک جدید در استان تهران، اصفها ن و فارس در دست مطالعه است.

گزارش مذکور همچنین به تشکیل مجمع‌های فناوری اطلاعات (IT) و خدمات نرم‌افزاری اشاره کرده و یادآور می شود: به منظور پشتیبانی نرم‌افزاری از صنایع کوچک تا کنون سه مجتمع فناوری و خدمات نرم‌افزاری در شهرهای تهران (سهند)، اهواز و تبریز آماده بهره‌برداری شده است که مقدمات واگذاری آنها به شرکتهای خدمات مشاوره در دست اقدام است. این مجتمع‌ها با اولویت خدمت‌رسانی و مشاوره فناوری و صنعتی به واحد‌های تولیدی مستقر در شهرهای بزرگ به ویژه در مراکز استانها با هدف توسعه IT و خدمات نرم‌افزاری ایجاد می‌شود، مالکیت این واحد‌ها قابل انتقال است.

این گزارش همچنین شکل گیری مراکز خدمات فناوری و کسب و کار در شهرکهای صنعتی را یاد آور شده و توضیح می دهد: این مراکز در داخل شهرکهای صنعتی بزرگ و شهرکهای فناوری برای ارایه خدمات نرم‌افزاری به واحد‌های تولیدی و صنعتی با اولویت واحد‌های مستقر در شهرکهای صنعتی ایجاد می‌شوند. مالکیت این مراکز همواره متعلق به سازمان (شرکت استانی) خواهد بود. تا کنون ساخت و ساز مراکز خدمات فناوری و کسب و کار شهرکهای اشتهارد، عباس‌آباد، شمس‌آباد تهران، اردبیل و شکوهیه قم به بهره‌برداری رسیده و مراکز آمل و علی‌آباد تهران در دست اجرا هستند.

براین اساس همچنین اهم اقدامات در جهت توسعه بازار صنایع کوچک  "همکاری با سازمان jetro در زمینه توسعه بازار محصولات صنایع غذایی ایران در کشور ژاپن"، "همکاری با مرکز انتقال تکنولوژی آسیا و اقیانوسیه"،"تهیه تفاهم‌نامه همکاری با کشورهای اندونزی، مالزی، ترکیه، ونزوئلا و سازمان اکو" و "تهیه طرح توسعه بازار صنایع کوچک و متوسط در افغانستان" عنوان شده است .

کمک‌های فنی و اعتباری به صنایع کوچک غیردولتی بخشی دیگر از این گزارش است که یادآور می شود: در سال 1385 جمعا مبلغ 180 میلیارد ریال به صنایع کوچک غیردولتی اختصاص یافت که در سال 1386 اعتبار مذکور به مبلغ 210 میلیارد ریال افزایش یافته است.

درخصوص تشکیل توسعه خوشه‌های صنعتی هم یادآور شده است: تاکنون مطالعات 9 خوشه صنعتی به اتمام رسیده که خوشه قطعات پلاستیکی و پلیمر دوریکا (مشهد) به بهره‌برداری رسیده و 8 خوشه (خوشه‌های ادوات کشاورزی جویبار مازندران، خرمای خوزستان، سفال و سرامیک لالجین، چرم و مصنوعات چرمی تهران، نساجی یزد، قطعات صنعتی و خودروی تبریز، چرم و مصنوعات چرمی تبریز، قطعات لاستیکی رزن همدان) در دست اجرا و 17 خوشه در دست مطالعه هستند.

ایجاد و توسعه شهرکهای صنعتی محور دیگری است که عنوان می کند: طی دوره مورد بررسی تعداد 375 شهرک و ناحیه صنعتی تصویب و تعداد 39 شهرک جدید و 28 تصفیه‌خانه و تعداد 809 کارگاه به طرح‌های زود بازده اشتغال‌زا و کارآفرین واگذار شده است. همچنین تعداد 11200 قرارداد واگذاری زمین منعقد و 5 مرکز کسب و کار و خدمات فناوری واگذار گردیده است. طراحی و ایجاد شهرکها و نواحی صنعتی جدید با 312 درصد رشد در دولت نهم حدود 76 درصد از کل تعداد شهرکها و نواحی ایجاد شده از زمان تاسیس آن شرکت را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش درخصوص عملکرد اجرایی اصل 44 اعلام شده است : در اجرای بند «ج» سیاست‌های کلی اصل 44 واگذاری بخشهایی از سهام شرکت‌های ملی مس ایران، فولاد مبارکه، آلومینیوم ایران، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان در قالب سهام عدالت تعیین شد و در همین راستا 4 هزار و 288 میلیارد ریال از سهام شرکت ملی صنایع مس و 9 هزار و 64 میلیارد ریال از سهام فولاد مبارکه در چارچوب سهام عدالت واگذار شد.

همچنین 39/11 درصد سهام شرکت ملی مس به ارزش 2 هزار و 412 میلیارد ریال، 38/8 درصد فولاد مبارکه به ارزش 2 هزار و 430 میلیارد ریال و 74/9 درصد آلومینیوم ایران به ارزش 148 میلیارد ریال در چارچوب مقررات خصوصی‌سازی در بورس عرضه خواهد شد.

همچنین اقدامات لازم برای پذیرش سهام شرکت ذوب آهن اصفهان در دست پیگیری است و پس از پذیرش نهایی سهام شرکت در بورس و راه‌اندازی طرح‌های توسعه شرکت تا پایان سال جاری بالاخص واحد‌ طرح توازن که موجب افزایش ظرفیت تولیدی شرکت به میزان هزار و 400 هزار تن می‌شود، عرضه سهام این شرکت در سال آینده شروع خواهد شد.

تا پایان تیر سال 86 نیز در چارچوب مقررات خصوصی سازی واگذاری بخش‌هایی از سهام سیمان هرمزگان، سیمان داراب، سیمان زابل، صنایع فولاد کرمان، سیمان دشتستان از طریق بورس‌ها مزایده و بخشهایی از سهام گل‌گهر، چادر ملو، سیمان داراب، سیمان دشتستان و فولاد آلیاژی در چارچوب سهام عدالت انجام شده است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند: در دولت نهم یکی از آرزوهای استراتژیک مردم در جهت صادرات محصولات صنعتی به ثمر نشست و ایران خودرو در مناطق مختلف جغرافیایی جهان شامل مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا، CIS، شرق دور، آفریقا و آمریکای جنوبی سایتهای تولید خودرو را احداث کرد.

ایجاد خط مونتاژ تراکتور تک و دو دیفرانسیل در تاجیکستان با حجم سرمایه‌گذاری 3/10 میلیون دلار و ظرفیت هزار و 100 دستگاه که 49 درصد آن سهم سرمایه‌گذاری کشور هدف بوده است نیز در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
عملکرد شرکت دخانیات نیز طی دوره‌ مذکور حاکی است جمع تولید سیگار کشور 2/45 میلیارد نخ و جمع واردات 4/45 میلیارد نخ سیگار بوده است. طی این دوران کشفیات قاچاق 46/0میلیارد نخ با منفی 47 درصد رشد بوده است.

طی دوره مورد بررسی تعداد هزارو 700 فقره استاندارد ملی تدوین و تجدید‌نظر شده و تعداد 3 هزارو 900 فقره پروانه‌های کاربرد علامت استاندارد جدید صادر شده است. تعداد مجوزهای وارداتی 106 هزار فقره، گواهینامه صادراتی 62 هزار فقره و تعداد 295 هزار نمونه از واحد‌های تولیدی، عرضه، کالاهای وارداتی و صادراتی مورد آزمون قرار گرفته است.

در طول عملکرد دولت نهم تعداد 3 هزارو 219 طرح با استفاده از تسهیلات بانک صنعت و معدن به بهر‌ه‌برداری رسیده‌اند. برای این طرح‌ها بالغ بر 6 هزارو 323 میلیاردریال تسهیلات پرداخت شده است که برای 28 هزارو 735 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

فعالیت‌های صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک از ابتدای سال 1384 لغایت خردادماه 1386 در خصوص حمایت از سرمایه‌گذاری ریسک پذیر و خدمات کارشناسی، صدور ضمانت‌نامه و حمایت مالی و اعتباری از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در بخش خصوصی و تعاونی به صورت تسهیلات با نرخ ترجیحی و یا اعطای کمک‌های بلاعوض به افراد حقیقی و یا حقوقی بوده است. میزان سرمایه صندوق بر اساس اساسنامه 500 میلیارد ریال که در پایان سال 1385 میزان سرمایه رقم 313 میلیارد ریال است. هزینه طرح در سال 1386 مبلغ 50 میلیارد ریال بوده و طی دوره مورد بررسی عملکرد ضمانت‌نامه‌های صندوق جهت 122 طرح به مبلغ 812/51 میلیارد ریال است.

بر اساس این گزارش شناسایی محیط‌های زمین‌شناسی و تهیه نقشه‌های وابسته در مقیاس‌های گوناگون یکی از اصلی‌ترین اهداف حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی است. در این راستا در مدت ذکر شده فعالیت‌های زیر انجام شده است.
"تکمیل نقشه‌های زمین‌شناسی 1:100000  از میزان 98 درصد مناطق اولویت‌دار به 100 درصد رسیده است.

آغاز برداشت نقشه‌های زمین شناسی کاربردی در مقیاس 1:25000 برای نخستین بار در کشور از سال 1384، این گونه نقشه‌ها در مراکز جمعیتی، صنعتی و معدنی با هدف ایجاد بستر اطلاعاتی مناسب کاربری زمین و با دیدگاه دستیابی به توسعه پایدار و با استفاده از دانش و فناوری جدید تهیه می‌شود. این نقشه‌ها در شش لایه اطلاعاتی مختلف (زمین‌شناسی اقتصادی، مهندسی، مخاطرات، زیست میحطی، آب‌شناسی و زمین‌ ریخت‌شناسی) تهیه می‌شوند."

"از سال 84 تاکنون بررسی‌های زمین‌شناسی کاربردی در 200 محدوده آغاز شده که پیشرفت فیزیکی معادل 75 نقشه را داشته است."
"حیطه مطالعات زمین‌شناسی پایه در سطح کشور بالغ بر 10000 لایه اطلاعاتی تعیین شده است که در یک فوریت چند ساله هزار لایه آن در اولویت قرار گرفت. این حجم فعالیت قابل مقایسه با دهه‌های قبل نبوده و در دنیا نیز در مقایسه با سازمانهای زمین‌شناسی مشابه از جایگاه ویژه برخوردار است.

در زمینه پیشنهاد قوانین و مقررات تسهیل‌کننده کسب و کار صنعتی هم این گزارش تقویت بانک تخصصی صنعت و معدن را مورد اشاره قرار داده و راهکارهایی چون "افزایش سرمایه بانک به میزان دو میلیارد دلار" و " تخصیص بخشی از حساب ذخیره ارزی (3 میلیارد دلار) به صورت سپرده‌گذاری نزد بانک صنعت و معدن برای طرح‌های بزرگ صنعتی" را ارایه می دهد.

این گزارش همچنین "تدوین و ارایه لایحه حمایت از فعالیت‌های تحقیق و توسعه در صنایع کشور"،"تدوین و ارایه لایحه نظام مهندسی صنعت"،" تدوین و تصویب آئین‌نامه حل مشکلات واحد‌های تولیدی دارای بدهی معوق به نظام بانکی کشور در هیات وزیران" ،" پیشنهاد بند‌های 35 و 36 در لایحه اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، ناظر بر تقویت بخش غیردولتی در سرمایه‌گذاری‌های تولیدی و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته" ، " طرح تامین وثایق قابل قبول بانکها برای اعطای تسهیلات به طرح‌های صنعتی با همکاری نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی" ، " طرح رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری" و" ارایه لایحه کاهش عوارض دریافتی از تولید (اصلاح قانون تجمیع عوارض) را به عنوان عملکرد وزارت صنایع در حوزه مقررات مورد اشاره قرار می دهد.

تدوین اسناد ملی توسعه بخش صنعت و معدن نیز در گزارش وزارت صنایع مورد توجه قرار گرفته و به فعالیتهایی چون،"بازنگری و اصلاح سند راهبردی توسعه صنعتی و معدنی"،"تدوین سند توسعه اشتغال بخش صنعت و معدن در برنامه چهارم توسعه" ،"بازبینی و انجام اصلاحات در سند ملی توسعه بخش صنعت و معدن" و" بازبینی و انجام اصلاحات در سند آمایش سرزمین" اشاره دارد.

کد خبر 533257

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha