۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۳۹

در توئیتی؛

کروز: این سنا است که باید برجام را تایید کند

کروز: این سنا است که باید برجام را تایید کند

«تد کروز» سناتور پرحاشیه و تندروی آمریکایی ضمن لفاظی های همیشگی درباره برجام، گفت تا موقعی که سنای آمریکا این مسئله را تایید نکند، تضمینی در قبال توافق هسته ای با ایران وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «تد کروز» سناتور جمهوری خواه تندروی ایالت تگزاس در سنای آمریکا ضمن اشاره به گزارش بلومبرگ به مسئله خواست ایران مبنی بر تضمین جهت عدم خروج مجدد آمریکا از برجام، واکنش نشان داد و به لفاظی پرداخت.

کروز در همین رابطه در توییتی که منتشر کرد، نوشت: علیرغم خیالات آنها (ایران)، تنها راه برای تحقق این مسئله طبق قانون اساسی (آمریکا) این است که آن را به عنوان یک معاهده برای تایید سنا ارائه کنند و این کاری است که بایدن از انجامش واهمه دارد.

پیشتر «علی باقری کنی» معاون وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با روزنامه انگلیسی «گاردین» که بامداد جمعه منتشر شده است، گفته بود که: ایران نیازمند تعهد است که آمریکا دوباره از توافق هسته‌ای امضا شده با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ خارج نشود.

باقری کنی افزوده بود که مذاکرات در وین بین ایران و سایر امضاءکنندگان برجام در مورد ابزاری برای تأیید اینکه تحریم‌های آمریکا هم لغو شده و هم تأثیر عملی بر تجارت با ایران داشته باشد، به توافق منجر نشده است.

وی در ادامه تصریح کرده بود: ما به راستی آزمایی نیاز داریم و این موضوع حل نشده باقی مانده است. این یکی از موضوعاتی است که هنوز نهایی نشده است. این کافی نیست که جوهر روی توافقنامه زده شود.

گاردین همچنین نوشت که باقری در دفاع از موضع خود مبنی بر ضمانت آمریکا برای پایبندی به توافق گفت: این یک توافق است نه یک سیاست. اگر قرارداد صلح بین دو کشور حاصل شود، آن قرارداد اثر قانونی یک معاهده را خواهد داشت. این قانون بین المللی است. هدف این نیست که قوانین داخلی ایالات متحده بر یک توافق بین المللی غلبه داشته باشد. این خلاف قوانین بین المللی است.

ایران اخیراً با آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در شهر وین، موافقت کرده است حال آنکه تاکید می‌کند که هدف مذاکره، حرف زدن محض نیست، بلکه حصول توافقی ملموس و احترام به منافع متقابل است.

کد خبر 5350304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha