۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۵۱

اشکان رهگذر:

رسیدن به یک کتاب خوب ماحصل معاشرت با انسان‌های خوب است

رسیدن به یک کتاب خوب ماحصل معاشرت با انسان‌های خوب است

کارگردان انیمیشن کشورمان در گفتگو با مهر درباره سه نفر از افرادی که او را با پدیده کتاب و کتابخوانی آشنا کردند سخن گفت و اشاره کرد: رسیدن به یک کتاب خوب ماحصل معاشرت با انسان‌های خوب است.

به گزارش خبرنگار مهر، از دو روز دیگر یعنی روز ۲۴ آبان ماه هفته کتاب آغاز می‌شود، به همین بهانه با اشکان رهگذر، نویسنده و کارگردان انیمیشن درباره سه نفر از کسانی که کتابهای با ارزشی به او معرفی کردند گفتگو کردیم.

وی در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه رسیدن به یک کتاب خوب ماحصل معاشرت با انسان‌های خوب است، گفت: کسانی که کتاب می‌خوانند، کتاب را دوست دارند و با شور و اشتیاق کتاب‌ها را به دیگران معرفی می‌کنند. اولین شخصی که در زندگی من را با پدیده کتاب آشنا کرد پدرم بود، من کودکی خود را در کتابخانه پدرگذراندم و آنجا محل بازی‌های کودکانه‌ام بود، تصویر و بوی کتاب در کتابخانه ایشان برای همیشه در ذهنم جا خوش کرد و چه بسیار کتبی که ایشان به من معرفی نکرده‌اند. یکی از آخرین کتاب‌هایی که توسط پدر به من معرفی شد کتاب «قبله عالم»، نوشته عباس امانت و ترجمه حسین کامشاد از انتشارات کارنامه بود، این کتاب اساس تفکر من را نسبت به دوران قاجار و به‌خصوص دوره ناصری تغییر و کمک شایانی در مسیر ساخت اثر بعدی‌ام انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» بود. اگرچه مطالعات پدر در زمینه قاجار پیش‌ازاین چراغ راه این پروژه بود.

وی افزود: نفر بعدی بهزاد نعلبندی، همکار و دوستی است که من را با آثار جوزف کمبل آشنا کرد و از همه مهم‌تر کتاب «قدرت اسطوره» او که ترجمه استاد عباس مخبر است از انتشارات مرکز. با خواندن این کتاب و آثار دیگر جوزف کمبل دریافتم که چگونه اساطیر می‌توانند این‌چنین در باورها و زندگی روزمره ما، نقش پیدا کنند و چگونه برای نوشتن به شناخت اسطوره‌ها نیاز است. این کتاب را همواره معرفی می‌کنم و هر از چند گاهی به سراغش می‌روم، چراکه هر بار با درک جدیدی که از زندگی زیسته‌ام پیدا می‌کنم تأثیر شگرفت اسطوره‌ها و دانش بسیار مهم اسطوره‌شناسی را در خود و پیرامونم وا می‌کاوم.

رهگذر درباره سومین نفری که او را با کتاب و کتابخوانی آشنا کرد توضیح داد: نفر سوم استاد گران‌قدرم، امید ابراهیم است که دریکی از کلاس‌های کارشناسی ارشد ما را تشویق به خواندن کتاب «انسان و سمبل‌هایش» نوشته کارل گوستاو یونگ و ترجمه دکتر محمد سلطانیه از انتشارات جامی کردند. بعد از شناخت اسطوره‌ها آشنا شدن با یونگ و آثار او دریچه‌ای شگرف در مقابلم گشوده شد، دریافتم که اسطوره‌ها چگونه از دریچه کهن‌الگوها در ناخودآگاه ما ریشه دارند و چگونه تأثیرات روانی ما را حادث می‌شوند.

وی در پایان اضافه کرد: در پایان می خواهم دو کتاب که بسیار جالب هستند و شاید خواندن آن‌ها برای هر ایرانی واجب است را پیشنهاد دهم، کتاب‌های «ما چگونه ما شدیم» و «غرب چگونه غرب شد»، هر دو از صادق زیباکلام و از انتشارات روزنه، خواندن این دو کتاب را به این دلیل پیشنهاد می‌کنم که شاید یکی از سؤالاتی که در ذهن هر ایرانی شکل می‌گیرد این است که چرا فلان کشور در غرب فلان جایگاه را دارد و ما فلان جایگاه! صدالبته که نظرات مختلفی در خصوص این دو کتاب موجود است ولی برای بنده که هیچ نگرشی به علوم سیاسی و یا ژئوپلیتیکی ندارم پر از دریچه‌های جدید و آموزه‌هایی بود که جذابیت‌های خاص خود را داشت.

کد خبر 5350598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha