۲۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۰۱

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی

برگزیدگان جایزه کتاب سال اردبیل معرفی شدند

برگزیدگان جایزه کتاب سال اردبیل معرفی شدند

اردبیل- همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی چهارمین دوره انتخاب کتاب سال استان اردبیل و تجلیل از برترین‌ها در اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که ظهر پنجشنبه با حضور اهالی فرهنگ و هنر در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: هفته کتاب فرصت مناسبی است تا ما از فعالان این عرصه به ویژه نویسندگان پرتلاش که در طول سال برای تولید آثار ارزشمند در بخش‌های تاریخی، فرهنگی و ادبی تلاش کردند، تجلیلی شایسته داشته باشیم.

پروانه رضاقلیزاده به برگزیده شدن محفل شمس عطار به عنوان محفل ادبی برگزیده کشوری اشاره کرد و گفت: به رغم شرایط کرونایی ما به صورت مجازی و گاه حضوری این محافل را با حضور ادبا، شعرا و نویسندگان برگزار کردیم تا محفلی ترغیب‌انگیز برای فعالان این عرصه باشد.

وی تصریح کرد: ما در این محفل از حضور شعرا و نویسندگان کشورهای همسایه به ویژه آذربایجان و ترکیه نیز استفاده کرده و شاهد برپایی محافلی سودمند در مسیر ارتقا ادبیات، شعر و نویسندگی استان بودیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل افزود: کتابخانه‌های عمومی تنها پایگاه عرضه کتاب نیست بلکه محفل فرهنگی و ادبی است تا شعرا، ادبا و نویسندگان از ظرفیت این محافل در جهت ارائه توانمندی‌های خود استفاده کنند.

در این مراسم نماینده هیئت علمی جشنواره کتاب سال استان اردبیل نیز با بیان اینکه نوشتن کتاب روشنایی و ارتقا ذهن در عصر معاصر است، خاطر نشان کرد: قطعاً با نگارش نگرش انسان‌ها به جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، تغییر پیدا می‌کند.

بهنام صحرانورد ضرورت اقتدار فرهنگی و ادبی را با بها دادن به فعالان این حوزه یادآور شد و اضافه کرد: قطعاً نویسندگان در تغییر سبک زندگی و همچنین اصلاح برخی از کجی‌ها و ناراستی‌ها گامی مؤثر و قابل تحسین برداشتند.

وی بیان کرد: در ۴ دوره برگزاری این رویداد فرهنگی سعی شده تا بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ اثر تولید شده در استان مورد ارزیابی کمی و کیفی قرار گیرد که قطعاً در سال‌های آینده بر توانمندی‌های این عرصه افزوده شده و آثار ارزشمندی را نیز شاهد خواهیم بود.

نماینده هیئت علمی جشنواره کتاب سال استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما سعی کردیم در ۳ حوزه کتاب‌های رسیده به جشنواره را بر اساس قواعد کتاب‌نویسی نگارش، ویراس‌داری و محتوای کتاب مورد ارزیابی قرار دهیم تا با پرهیز از کتاب‌سازی بتوانیم به تقویت بنیه‌های علمی و عقلانی تولید کتاب در استان کمک کنیم.

صحرانورد تصریح کرد: علاوه بر کمیته داوری در استان، کمیته مستقر در تهران نیز در ارزیابی کتاب‌ها نظراتی ارائه کردند ولی انتظار می‌رود با توجه به شرایط بومی و فرهنگی منطقه بیشترین امتیاز در تشخیص کتاب‌های استانی به داوران برگزیده هر استان اعطا شود.

وی گفت: انتظار می‌رود از بین آثار برگزیده استانی در جشنواره سراسری و کتاب برتر سال کشور نیز از استان اردبیل نماینده‌ای شایسته داشته باشیم تا زمینه برای ارتقا فرهنگی و حوزه کتاب مهیا شود.

به گزارش خبرنگار مهر در این مراسم و در حوزه‌های تاریخ، ادبیات، داستان و شعر کتاب‌های علوم کاربردی و حوزه دفاع مقدس در بخش شایسته تقدیر و برگزیده با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

در این جشنواره هیئت داوران از بین ۹۰۰ عنوان کتاب ارسال شده به دبیرخانه در گام اول ۱۵۰ کتاب و در گام نهایی ۳۴ کتاب منتخب را مورد ارزیابی قرار داده تا ۵ کتاب به عنوان برگزیده و ۹ عنوان کتاب به عنوان شایسته تقدیر مورد تجلیل و تکریم قرار گیرد.

در بخش برگزیدگان چهارمین جشنواره کتاب برتر سال استان اردبیل در بخش پزشکی «ابزار دقیق» ترجمه بابک رضایی افشار، حوزه علوم کاربردی «رشد گیاهان» نوشته کامران مرادی، بخش ادبیات و نثر معاصر کتاب شعر حسین قربانزاده و در بخش ادبیات ترکی و شعر معاصر ترکی نیز کتاب‌های رضا کاظمی و رسول‌زاده به عنوان آثار برتر مورد تجلیل و تکریم قرار گرفت.

همچنین در این مراسم از خدمات و زحمات ۳۰ ساله یاسر محمدپور به عنوان چهره فرهنگی و علاقه‌مند به حوزه کتاب تجلیل شد.

کد خبر 5354972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha