خالد قدومی در گفتگو با مهر مطرح کرد:

مقاومت نظامی یک حق برای ملت تحت اشغال است

مقاومت نظامی یک حق برای ملت تحت اشغال است

خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران اقدام اخیر انگلیس علیه این جنبش را محکوم و اعلام کرد که مقاومت نظامی یک حق برای ملت تحت اشغال است.

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: «پریتی پاتل» وزیر کشور انگلیس روز جمعه تمامیت جنبش حماس را یک سازمان تروریستی اعلام کرد. انگلیس از سال ۲۰۰۱، تنها شاخه نظامی حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کرده بود اما اکنون شاخه سیاسی این جنبش را نیز به این فهرست اضافه کرده است.

این اقدام انگلیس با واکنش‌های متعددی مواجه شد. در همین ارتباط، جنبش جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ما این تصمیم را در راستای خدمت به اشغالگری می‌دانیم. جبهه مردمی هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: انگلیسی‌ها با تروریستی خواندن حماس مشروعیت مقاومت را هدف قرار داده‌اند. جنبش مجاهدین فلسطین نیز بیانیه‌ای را صادر کرد. این جنبش در بیانیه خود آورده است: اقدام انگلیس علیه حماس به مثابه تعرض به ملت و مقاومت فلسطین است.

حماس یک جنبش مشروع، ملی و بخش جدایی ناپذیر از ملت فلسطین بوده و جنبشی است که در مسیر مبارزاتی ملت فلسطین پیشگام است در همین رابطه خبرنگار مهر گفتگویی را با «خالد قدومی» نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» در تهران انجام داده است. قدومی ضمن محکوم کردن اقدام اخیر دولت انگلیس علیه جنبش حماس، تأکید کرد: جنبش حماس نماینده، منتخب و بخش جدایی ناپذیر مردم فلسطین است که از حقوق مشروع آنها حمایت و دفاع می‌کند. درباره تصمیم ظالمانه انگلیس علیه ملت فلسطین و جنبش قهرمان آن یعنی جنبش مقاوم حماس می‌خواهم به اختصار چند نکته بگویم.

نخست، حکومت انگلیس علت اصلی فاجعه انسانی پیش آمده برای ملت فلسطین از زمان اعلامیه شوم بالفور در سال ۱۹۱۷ است؛ آنگاه که فلسطین تحت اشغالگری انگلیس قرار داشت و این اعلامیه از سوی طرفی که هیچ مالکیتی نداشت برای طرف ثالثی که هیچ حقی در این سرزمین مطهر نداشت، صادر شد. متأسفانه تصمیم اخیر انگلیس، تجدید و احیای دیدگاه استعماری در جهان کنونی است که در آن دم از مذاکره و گفتگوی تمدن‌ها می‌زنند ولی در عین حال دولت استکباری انگلیس تلاش می‌کند بار دیگر اعلامیه عصر حجری، ظالمانه، مجرمانه و استعماری خود را احیا و این رژیم ظالم و جنایتکار را تثبیت کند.

دوم، دولت فعلی انگلیس و به ویژه وزیر کشور آن، پیشینه موضع گیری های سیاسی دارند و شرم و هراسی ندارند که اعلام کنند این تصمیم، سیاسی بوده است. رئیس کمیته دفاع پارلمان انگلیس هم در این خصوص گفت جنبش حماس باید وارد برنامه سیاسی شود. از این رو تصمیم اخیر لندن، صرف نظر از اینکه حماس جنبشی تروریستی هست یا خیر، یک تصمیم سیاسی است و داستان دیگری دارد. این یک تصمیم سیاسی است و ارتباطی به این ندارد که جنبش حماس جنبشی دموکراتیک، منتخب و نماینده اکثریت آرای ملت فلسطین است و در جهان عرب و اسلام حامیانی دارد. جنبش حماس گروه مقاومتی است که بر اساس ادیان آسمانی و قوانین انسانی فعالیت می‌کند و با اشغالگران مقابله می‌کند. این تصمیم، باج خواهی سیاسی است و هیچ ارتباطی با منشور و رویکرد حماس ندارد.

مسئله سوم، این تصمیم در چارچوب اعمال فشار بر ملت فلسطین و در راستای مجازات دسته جمعی این ملت اتخاذ شده است که جنبش حماس را نماینده خود می‌دانند. ما به عنوان گروه‌های فلسطینی، وزارت خارجه فلسطین، جنبش حماس، جهاد اسلامی و همه گروه‌های مبارز فلسطینی با اطمینان اعلام می‌کنیم این تصمیم را نمی‌پذیریم و آن را محکوم می‌کنیم زیرا حماس یک جنبش مشروع، ملی و بخش جدایی ناپذیر از ملت فلسطین بوده و جنبشی است که در مسیر مبارزاتی ملت فلسطین پیشگام است. این تصمیم، دیکته خواسته‌ها و تمایلات اسرائیل است. شاهد مدعا هم این است که نفتالی بنت، نخست وزیر راستگرای افراطی این رژیم از این تصمیم مجرمانه استقبال کرد.

قدومی ادامه داد: موضوع دیگری که می‌خواهم مطرح کنم این است که آیا دولت کنونی انگلیس عملاً خواهان برقراری امنیت و ثبات جهانی است؟ اگر چنین است چرا به صادرات سلاح برای رژیم صهیونیستی و فروش سلاح به این رژیم و حمایت نظامی از آن برای کشتار فرزندان، جوانان و کودکان ما ادامه می‌دهد؟

مسئله دیگر، آیا دموکراسی فقط برای آنها جایز است و برای ما نیست؟ آیا جنبشی که در چارچوب دموکراتیک پیروز شده است را می‌توان تروریست دانست؟ برعکس، جنبش حماس نمونه متکاملی از مقاومت را با ادغام مقاومت سیاسی، دیپلماتیک، رسانه‌ای و ستون فقرات همه اینها یعنی مقاومت نظامی ارائه داده است. مقاومت نظامی، حق است زیرا فلسطین کشوری است که تحت اشغال رژیم صهیونیستی است و ملتش حق مقاومت دارند.

مقاومت نظامی، حق است زیرا فلسطین کشوری است که تحت اشغال رژیم صهیونیستی است و ملتش حق مقاومت دارند وی تصریح کرد: این وزیر انگلیسی از چه تروریسمی سخن می‌گوید و جنبشی مثل حماس را به چه تروریسمی متهم می‌کند؟ دولت کنونی انگلیس نباید با این تصمیم موافقت کند، بلکه مطلوب این است که به حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی ادامه ندهد و دیکته‌های این رژیم را نپذیرد. از این رو باید دید مجلس عوام انگلیس روز جمعه چه تصمیمی می‌گیرد و آیا در کنار قربانی یعنی ملت فلسطین می‌ایستد یا در کنار جلاد یعنی رژیم صهیونیستی؟

نماینده حماس در تهران در پایان سخنانش گفت: باید دید آیا موضع تاریخی و منفور دولت انگلیس که باعث فاجعه انسانی در فلسطین شده است، امروز با صدور اعلامیه بالفور جدید از سوی دولت کنونی انگلیس که آشکارا از رژیم صهیونیستی جانبداری می‌کند، تکرار می‌شود؟ ما امروز در جهانی هستیم که در آن گفتگوی تمدن‌ها مطرح است و از حقوق و مرجعیت‌ها سخن گفته می‌شود. اگر سازمان ملل از تصمیم اخیر انگلیس اعلام نارضایتی کرده و گفته است این تصمیم در روند ارتباط ما با ملت فلسطین و اقشار مختلف آن تغییری ایجاد نمی‌کند، پس دولت استعماری و مجرم انگلیس در این تصمیم خود و حمایت از رژیم مجرم صهیونیستی به چه مرجعی استناد می‌کند؟

کد خبر 5358376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha