۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۵

توسط وزارت فرهنگ دولت شارجه؛

«دایرةالمعارف نخبگان بیداری فکری و ادبی در فلسطین» منتشر شد

«دایرةالمعارف نخبگان بیداری فکری و ادبی در فلسطین» منتشر شد

وزارت فرهنگ دولت شارجه سه جزء از «دایرةالمعارف نخبگان بیداری فکری وادبی و پرچم‌های آن در فلسطین» نوشته جهاد احمد صالح، مورخ فلسطینی را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، وزارت فرهنگ دولت شارجه، امارات متحده عربی، سه جزء (قسمت هفتم، هشتم و نهم) از «دایرة المعارف نخبگان بیداری فکری و ادبی و پرچم‌های آن در فلسطین» نوشته جهاد احمد صالح نویسنده و مورخ نامدار فلسطینی را منتشر کرده است.

این‌آخرین جزء از بخش اول دایرةالمعارف است و شامل تولد نخبگانش بین سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۹۳۰ میلادی است که در آن نویسنده درباره این موضوعات نوشته است: زندگینامه‌اش و آثاری که مترجم روی آنها کار کرد، محیط اجتماعی که در آن زندگی می‌کرد، آثار فکری، ادبی و هنری که در آنها شرکت داشت و آثار خلاقانه‌ای که به فرهنگ عربی اهدا کرد.

جهاد احمد صالح نویسنده این‌اثر در گفت‌وگویی با رسانه‌ها با اشاره به انتشار دایره المعارف گفت: از جناب شیخ سلطان القاسمی حاکم شارجه، برای حمایت از دایرةالمعارف تشکر و قدردانی می‌کنم. سپس از وزارت فرهنگ دولت شارجه تشکر می‌کنم که دایرةالمعارف را به این شکل قابل توجه که ۹ جزء آن شامل زندگینامه و مسیر فکری ۱۴۶ نفر از نخبگان فلسطینی است، تهیه کرد.

وی افزود: من کسانی را انتخاب کردم که در همه شاخه‌های بیداری فکری و هنر و اندیشه اعم از شعر، داستان، رمان، نقد، پژوهش، هنرهای مختلف، روزنامه نگاری و تاریخ نقش برجسته‌ای داشتند. آنان کسانی هستند که همواره بیداری عربی را که از اواسط قرن نوزدهم شروع شد دنبال کردند و پل فرهنگی محکم تمام جنبه و سنگ بنای اصلی برای حفظ اصالت میهن فلسطین را تشکیل دادند و تمامی درآوردهای خلاقانه خود را پلی برای گذر نسل‌های بعدی قرار دادند.

کد خبر 5362481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha