۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۰۸

مدیر کل بیمه سلامت خراسان جنوبی:

اجرای کامل طرح نسخه نویسی الکترونیک از دی ماه در خراسان جنوبی

اجرای کامل طرح نسخه نویسی الکترونیک از دی ماه در خراسان جنوبی

بیرجند- مدیر کل بیمه سلامت خراسان جنوبی از اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیک در استان از اول دی ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اربابی ظهر سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: همه زیر ساخت‌های لازم برای اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیک فراهم شده اما بعضی از پزشکان در این باره اقدام لازم را انجام نداده‌اند که در آینده در پرداختی‌ها با مشکل مواجه خواهند شد.

وی بیان کرد: پزشکانی که در سامانه مربوط تاکنون عضو نشده‌اند با مراجعه به این اداره کل می‌توانند از امکان دسترسی برای نسخه نویسی الکترونیک بهره مند شوند.

به گفته وی با الکترونیکی شدن نسخه نویسی، تجویز دارو و خدمات پا را کلینیک علمی می‌شود که در کاهش هزینه‌های مربوط به درمان بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: از حدود ۴۹۰ هزار بیمه شده بیمه سلامت استان حدود ۵۰ هزار نفر در صندوق بیمه سلامت همگانی قرار دارند که مشمول اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده می‌شوند.

به گفته وی از اول آذر ماه ۱۴۰۰ طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در شهرستان‌های فردوس و طبس شروع شد و در شهرستان‌های بیرجند و قائنات هم این طرح هم اکنون در حال اجرا است.

۵۰ هزار نفر مشمول طرح ارجاع

وی ادامه داد: از حدود ۵۰ هزار نفر در استان که مشمول اجرای این طرح می‌شوند حدود ۳۰ هزار نفر در شهرستان بیرجند، ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در قائنات، ۴ هزار نفر در طبس و ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در شهرستان فردوس هستند.

وی تصریح کرد: از پزشکان عمومی دارای مطب در این شهرستان‌ها دعوت به کار شد و کارگاه‌های آموزشی برای توجیه پزشکان شرکت کننده در این طرح در باره چگونگی اجرای آن برگزار شد.

اربابی با اشاره به اینکه بیشتر جمعیت بیمه شده در حاشیه شهرها هستند، اضافه کرد: اجرای طرح پزشک خانواده محدودیت نمی‌باشد بلکه فرصت خوبی برای استفاده از خدمات درمانی است.

به گفته وی هرچند پزشکانی که در اجرای این طرح مشارکت دارند خدمات درمانی را باید در مطب خود به بیمه شده ارائه کنند اما بیمه شدگان می‌توانند با تماس تلفنی از پزشک خانواده خود مشاوره دریافت کنند و در هر بار مراجعه به پزشک خانواده فقط ۶ هزار تومان پرداخت کنند.

اجرای پزشک خانواده در ۸۶ درصد استان

مدیر کل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اعلام اینکه پالایش همپوشانی بیمه‌ای برای جمعیت بیمه شده خراسان جنوبی انجام شده است، تصریح کرد: به علت انجام پایش جمعیت هدف، اطلاع رسانی، آموزش پزشکان و کنترل تجهیزات آنها اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده مرحله‌ای انجام می‌شود و تاکنون به طور میانگین در ۸۶ درصد استان این طرح اجرا شده است.

به گفته اربابی با اجرای این طرح ارجاع بیماران بر اساس نیاز آنها انجام می‌شود و با توجه به اینکه پزشکان عمومی بسیاری از درمان‌ها را می‌توانند ارائه کنند از هزینه‌های بیشتر برای درمان جلوگیری می‌شود و در مواردی که بیمه شده به خدمات سطح بالاتر نیاز داشته باشد، توسط پزشک خانواده به پزشک مورد نظر ارجاع داده می‌شود.

وی درباره میزان پرداختی‌های بیمه سلامت به مراکز درمانی استان اظهار کرد: مطالبات مربوط به داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها تا پایان مهر ماه پرداخت شده است.

وی ادامه داد: با مؤسسات درمانی سرپایی تا پایان مهر ماه، در بخش بستری و بیمارستانی با بیمارستان‌های غیر دولتی تا پایان شهریور ماه و با بیمارستان‌های دولتی تا پایان مرداد ماه تسویه حساب شده است.

اربابی بیان داشت: پرداخت‌های صندوق بیمه روستایی و عشایری هم به روز است و تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ مطالبات آنها پرداخت شده و پایش ۶ ماهه اول سال هم در این باره واریز شده است.

پرداخت ۹۰ درصد هزینه‌های نازایی

وی ادامه داد: خدمات ارائه شده به بیمه شدگان استان رو به گسترش است تا بیمه شدگان برای دریافت خدمات نیاز به مراجعه به استان‌های دیگر نداشته باشند و با توجه به ابلاغیه رهبری در زمینه فرزند آوری، سازمان‌های بیمه گر علاقمند هستند تا هزینه‌های مربوط به نازایی را در حد توان خود پرداخت کنند.

وی گفت: بر این اساس دستورالعمل خرید خدمت نازایی چند روز پیش ابلاغ شد که در بر دارنده بسته‌های خوبی در این خصوص است تا نگرانی‌های مردم در این باره بر طرف شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس ۹۰ درصد هزینه‌ها مورد نظر را بیمه سلامت پرداخت می‌کند و بیمه شده تنها ۱۰ درصد هزینه خدمات را پرداخت می‌کند.

به گفته وی بیمه شدگان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم رایگان می‌توانند از این خدمات استفاده کنند اما باید برای دریافت خدمات نازایی، بیمه شدگان از طریق نظام ارجاع مراجعه کنند و همه فرآیندهای آن از طریق ساختارهای الکترونیکی انجام شود.

وی بیان کرد: به همه پزشکان زنان استان و دیگر مراکز درمانی که خدماتی در این ارتباط ارائه می‌کنند نیز اطلاع رسانی لازم صورت گرفته است.

کد خبر 5364540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha