۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۹:۱۲

فرماندار ویژه آمل:

قله دماوند در مسیر ثبت جهانی است/ رکابزنی دوچرخه سواران

قله دماوند در مسیر ثبت جهانی است/ رکابزنی دوچرخه سواران

آمل - فرماندار ویژه آمل گفت: کوه و قله دماوند یکی از گزینه های طبیعی و ملی ایران در مسیر ثبت جهانی قرار دارد و باید از آن صیانت شود.

علیرضا شریعت در حاشیه پویش مردمی و اقدام فرهنگی و ورزشی و رکابزنی ۲۵ دوچرخه سوار از دامنه‌های بلندترین قله ایران در بخش کوهستانی لاریجان شهرستان آمل در گفتگو با خبرنگار مهر ازاین اقدام گروه جوان و دوچرخه سواران این شهرستان در قالب راه اندازی پویش مردمی برای معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مهم قله دماوند را ارزشمند توصیف کرد.

شریعت افزود: متأسفانه درچند سال اخیر برخی افراد و گروه‌ها بدون شناخت که عمدتاً اقدام آنها از روی ناآگاهی بوده در نسبت دادن کوه وقله دماوند به شهر دماوند واستان تهران باعث ناراحتی و خشم مردم شهرستان آمل و مازندران شده بودند.

وی ادامه داد: کوه وقله دماوند بر اساس تقسیمات جغرافیایی وزارت کشور در چند ده کیلومتری با شهر دماوند واقع شده و در حوزه سرزمینی بخش لاریجان وشهرستان آمل در استان مازندران و مهمتر آنکه متعلق به کل ایران است.

اقدام ملی برای ثبت جهانی اثر دماوند

معاون استاندار مازندران و فرماندار ویژه شهرستان آمل، با اشاره به اینکه درسال های گذشته گام نخست برای حراست و معرفی کوه و قله دماوند با ثبت آن به عنوان اثر طبیعی و ملی برداشته شده است، گفت: کوه و قله دماوند یکی از گزینه‌های مهم آثار طبیعی و ملی ایران در ثبت جهانی قرار دارد و از همین رو باید اقدام‌های ملی در این زمینه صورت بگیرد.

شریعت ادامه داد: شهرستان آمل در راستای مسئولیت خودش برای احیا ونیز توقف فعالیت‌های معدنی در ارتفاعات پایین دست قله و نیز حفظ رویش گونه‌های گیاهی انجام داده است.

وی ادامه داد: حتی استاندار مازندران هم با مکاتباتی که با وزارت میراث فرهنگی داشته، برای زیرساخت‌های لازم برای ثبت جهانی دماوند انجام داده تا این اثر مهم طبیعی و ملی در فهرست آثار جهانی به عنوان نماد ایران جهانی شود.

فرماندارآمل از قله وکوه دماوند به عنوان یک ظرفیت بسیار مهم کشورمان در حوزه گردشگری یاد کرد.

دماوند را جهانی خواهیم کرد

سرپرست تیم دوچرخه سواری پویش مردمی قله دماوند نیز گفت: این برنامه به عنوان نخستین گام درجهت شناساندن دماوند به عنوان یکی از بلندترین قله‌های مرتفع ایران در شهرستان آمل به مردم کشور ونیز کل جهان صورت گرفت.

شیرازی افزود: خوشبختانه با پس از اعلام این موضوع دوچرخه سواران وحتی حامیان قله دماوند استقبال بسیار خوبی در سطح شهر آمل داشتند و قطعاً این طرح را ادامه خواهیم داد.

وی یادآورشد، برنامه بعدی این گروه پاکسازی و حراست از جنگل‌های هیرکانی هست که بزودی اجرایی خواهد شد.

کد خبر 5370405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha