۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۰

مطالبات مردم یزد از دولت-۱۱

چوب بانک‌ها لای چرخ صنایع یزد/مصوبات ستادتسهیلات روی زمین می‌ماند

چوب بانک‌ها لای چرخ صنایع یزد/مصوبات ستادتسهیلات روی زمین می‌ماند

یزد- صنایع یزد در دوران تحریم و سپس کرونا، خسارت‌های زیادی متحمل شدند و چرخ بسیاری از کارخانه‌ها از حرکت ایستاد و اکنون هزینه‌های بالای تولید، برخی دیگر از واحدها را نیمه فعال کرده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: ستاد تسهیل راهکاری بود که دولت قبل برای حل مشکلات صاحبان صنایع در استان‌ها تشکیل داد تا در راستای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و ایجاد بیکاری در استان گام بردارد، اما در این میان هماهنگی لازم بین دولت و بانک‌ها وجود نداشت.

بانک‌ها ساز خودشان را می‌زدند و بسیاری از مصوبات این ستاد اجرا نشده، به حال خود رها شد در حالی که تولیدکننده چشم امید داشت که با این کار، باری از دوشش برداشته شده و می‌تواند خود را سرپا نگه دارد.

۴۰ درصد جمعیت یزد به طور مستقیم در بخش صنعت مشغول به کارند

یزد، پنجمین استان صنعتی کشور است و بیش از ۴۰ درصد از جمعیت استان به صورت مستقیم در بخش صنعت مشغول کار هستند و مشکلات که سر راه صنایع قرار می‌گیرد، معیشت بسیاری از یزدی‌ها را با مشکلات عدیده روبرو خواهد کرد پس آنچه در واقع در ستاد تسهیل خاج می‌شد، گامی در جهت تسهیل زندگی مردم بود که همواره تحقق نیافت.

بانک‌ها که عمدتاً دولتی یا غیردولتی هستند، زیر بار مصوبات ستاد تسهیل نرفتند و سنگ‌های بزرگی را جلوی پای صنعتگری که کمرش از فشار اقتصادی خم شده است، نهادند که امیدها را به یاس تبدیل کرد انگار که این ستاد، تسهیلی در بر نداشت.

چوب بانک‌ها لای چرخ صنایع یزد/مصوبات ستادتسهیلات روی زمین می‌ماند

صاحبان صنایع یزدی اگرچه از همراهی نکردن بانک‌ها گلایه دارند، اما گلایه‌های دیگری هم وجود دارد که آنها را نسبت به فعالیت در استان دلسرد کرده است. آنها از مالیات‌هایی که در این دوران رکود و مشکلات اقتصادی، باید بپردازند، راضی نیستند و همواره مطالبه خود را به صورت جدی مطرح کرده اند که اخیراً اقداماتی صورت گرفته اما هنوز با مالیاتی که به طور متوسط از صاحبان صنایع در کشورهای دیگر دریافت می‌شود، فاصله بسیار دارد.

وقتی یک دست صدا ندارد

آنها که با روحیه سنتی یزدی‌ها که آب را از دل زمین بیرون کشیده و کویر را آباد کردند، در برابر همه مشکلات ایستادگی کردند تا زحماتی که برای ایجاد یک واحد صنعتی، خرید ماشین آلات، نیروی انسانی و سایر اقدامات برای تولید انجام شده است، نابود نشده و شخصی بیکار نشود اما از قدیم گفته اند که یک دست صدا ندارد.

عمده صنایع استان صنایع فولادی و صنایع کاشی و سرامیک هستند و در همین ایام با همه مشکلات برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه و بیکار شدن کارگران، به تولید ادامه دادند اما همین افراد گلایه دارند که چرا شرکت‌های صنعتی و معدنی بزرگ استان در شرایطی که امکان صادرات برای تولیدکنندگان فراهم نیست، مصالح مورد نیاز خود را از خارج استان تأمین می‌کنند.

گلایه از شرکت‌ها صنعتی و معدنی بزرگ در همه زمینه‌ها با توجه به برداشت‌های آنها از منابع استان و کمترین سود برای یزدی‌ها، وجود دارد اما در این قسمت هم باید توجه کرد که تولیدکننده یزدی، با توجه به از دست دادن مشتریان خارجی خود، باید بازار داخل را جذب کند و در صورتی که در همین استان، به محصول این کارخانه نیاز است، این محصول از کارخانه‌های خارج از استان خریداری می‌شود.

یزدی‌ها چرخ صنعت را در هر شرایطی چرخانده‌اند

صنعتگران دل پری از همه شرایطی که آنها را احاطه کرده و سعی در تعطیلی واحدهای صنعتی دارند، ناراضی‌اند اما روحیه غیور یزدی‌ها باعث شده که هر طور شده خود را سرپا نگه دارند تا شاید چرخ اقتصاد بچرخد و بتوانند مانند قبل به فعالیت خود ادامه دهند.

بسیاری از آنها در حال حاضر با ضرر در حال تولید هستند و حمایت‌های دولتی نیز کم و بیش در این زمینه مؤثر بوده است اما اینکه از ۵ هزار واحد صنعتی استان در حال حاضر نزدیک به ۲ هزار واحد آن سرانجام خوبی نداشتند است، یعنی سرمایه استان در حال نابودی است و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

چوب بانک‌ها لای چرخ صنایع یزد/مصوبات ستادتسهیلات روی زمین می‌ماند

تعطیلی یک کارخانه تنها گریبانگیر صاحب آن نیست بلکه بیکاری، از بین رفتن ماشین آلات، مستهلک شدن ساختمان و تأسیسات، سرمایه هنگفتی را نابود خواهد کرد و صنعتگران انتظار دارند که دولت به این بخش هم توجه کرده و چراغ کارخانه‌ها را باز روشن کند.

صدای صنایع یزد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به دلگیری صنایع از بانک‌ها و بی توجهی آنها به مصوبات ستاد تسهیل در شرایطی که دولت می‌تواند آنها را به رعایت این مصوبات ملزم کند، از رئیس جمهور خواست با توجه به پیگیری‌های دوران ریاست قوه قضائیه درباره ترک فعل و استنکاف مصوبات در دولت، دستور قاطع و فوری در این زمینه صادر شود.

سیدعلی اکبر کلانتر اضافه کرد: ستاد تسهیل، شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی و کارگروه‌های بسیاری در دولت قبل برای حل مشکلات صاحبان صنایع و جلوگیری از تعطیلی آنها تشکیل شد اما بانک‌ها زیر بار نرفتند.

وی ادامه داد: باید استقلال عمل بیشتری به رؤسای بانک‌ها داده شود چرا که عمده بانک‌ها یا دولتی یا نیمه دولتی هستند و دولت اجازه دارد که آنها را به رعایت مصوبات برای تسهیل فعالیت صنایع ملزم کند و در صورتی عدم رعایت این مصوبات، آن را جرم تلقی کرده و با متخلفان برخورد کند. با توجه به اینکه یزد، پنجمین استان صنعتی و معدنی کشور است، انتظار می‌رود نگاه ویژه ای از دولت معطوف یزد باشد چرا که با افزایش نرخ ارز، نقدینگی واحدها بسیار کاهش و نیاز به تسهیلات افزایش یافته است

وی افزود: با توجه به اینکه یزد، پنجمین استان صنعتی و معدنی کشور است، انتظار می‌رود نگاه ویژه ای از دولت معطوف یزد باشد چرا که با افزایش نرخ ارز، نقدینگی واحدها بسیار کاهش و نیاز به تسهیلات افزایش یافته است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد تاکید کرد: سهم استان یزد از تسهیلات باید افزایش یابد و دید دولت در این زمینه به جا مساوات باید عادلانه باشد.

وی اعلام کرد: اشتغال ۴۶ درصد از جمعیت استان یزد به صورت مستقیم از ناحیه صنعت است، از این رو باید با حمایت بیشتر و در نظر گرفتن امتیازات ویژه، سقف تسهیلات و اختیارات بانک‌ها در پرداخت تسهیلات افزایش یابد.

کلانتر با اشاره به اینکه ۴۰ درصد اشتغال بخش صنعت استان سرریزبیکاران استان‌های همجوار و مهاجران هستند، اظهار داشت: ما جور تنبلی استان‌های دیگر را در ایجاد شغل می کشیم و این مهاجران کارگران ساده هستند و پولی که به دست می‌آورند را برای تأمین معاش خانواده‌ها به شهر خود می‌فرستند.

وی ادامه داد: دولت باید زمانی که بار اشتغال استان‌های دیگر به دوش یزدی‌ها است، متناسب با آن بودجه و تسهیلات بانکی لحاظ کند و استان را متفاوت در برنامه‌ها و بودجه‌های سالانه ببیند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان با اشاره به اینکه ۴۰ درصد درآمد و ۶۰ درصد مالیات استان از دو بخش صنت و معدن است، اضافه کرد: تکمیل طرح‌های نیمه تمام و راه اندازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل یکی از مطالبات جدی صاحبان صنایع، از دولت است، در حال حاضر ۹۰۰ واحد صنعتی استان که نیمی از آنها بازار هم دارند، بر اثر کمبود نقدینگی و عدم ثبات اقتصادی تعطیل هستند. دولت باید زمانی که بار اشتغال استان‌های دیگر به دوش یزدی‌ها است، متناسب با آن بودجه و تسهیلات بانکی لحاظ کند و استان را متفاوت در برنامه‌ها و بودجه‌های سالانه ببیند

وی بر لزوم حمایت از این واحدها هم در راستای تولید و هم جلوگیری از بیکاری تاکید کرد و افزود: بسیاری از طرح‌های نیمه تمام می‌تواند با بها دادن به فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار، راه بیفتد. دولت باید سوبسیدهای برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در نظر گرفته بگیرد تا آنها بتوانند با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، سهم بیشتری در تولید و اشتغال داشته باشند و نرخ بیکاری استان را کاهش دهند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد درباره مالیاتی که صاحبان صنایع و معادن پرداخت می‌کنند، گفت: بیشترین مالیات یزد از صنعت دریافت می‌شود از این رو پیشنهاداتی برای کاهش به دولت ارائه شد که در نهایت به کاهش ۵ درصد از ۲۵ درصد مالیات سهم صاحبان صنایع کم شد اما هنوز هم این مالیات در مقایسه با سایر کشورها سنگین است.

وی ادامه داد: به لحاظ تعداد صنایع سرانه صنعتی استان یزد برای هر ۳۰۰ نفر، یک صنعت است که سرانه بالایی است و وقتی مالیات می‌گیرند، در نهایت فشار به معیشت مردم است. اینجا نیز مساوات جواب نمی‌دهد و باید عدالت باشد.

۱۹۰۰ پروانه بهره‌برداری صنعتی در یزد طی یک دهه اخیر باطل شد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با اشاره به اینکه یزدی‌ها نیاز به حمایت دارند، بیان کرد: ۵ هزار واحد صنعتی در استان پروانه بهره برداری دارند که ۱۹۰۰ پروانه آن در ۶ دهه اخیر ابطال شده است در صورتی که در دنیا عمر بعضی از صنایع بالای ۱۰۰ سال است و ابطال پروانه این واحدها به منزله از بین رفتن سرمایه‌ها است.

چوب بانک‌ها لای چرخ صنایع یزد/مصوبات ستادتسهیلات روی زمین می‌ماند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد در برابر مطالبه صنعتگران از شرکت‌های صنعتی ومعدنی بزرگ، این مطالبه را به حق دانست و گفت: بسیاری از محصولات، مواد مصالح مورد نیاز این شرکت‌ها در استان تولید می‌شود اما خرید آنها از واحدهای صنعتی خارج از استان است.

انتظار صنعتگران و سرمایه گذاران یزد از دولت

وی افزود: ما نیز در این زمینه مطالبه گر هستیم چرا که این شرکت‌ها از منابع استان استفاده می‌کنند، اما واحدهای صنعتی استان در فعالیت آنها نقش بسیار کمرنگی دارند، دولت می‌تواند در قبال مصوبه‌ای این شرکت‌ها را ملزم کند که از تولیدات داخل استان خریداری کنند و به مسئولیت اجتماعی و اقتصادی خود جامه عمل بپوشند.

صاحبان صنایع یزد با روحیه سخت کوشی، کمر همت بسته اند که کارخانه‌ها تعطیل نشوند چرا که تعطیلی کارخانه‌ها به منزله بیکاری، پایین آمدن توان اقتصادی مردم، مشکلات معیشتی و به دنبال معضلات اقتصادی و اجتماعی بسیار است و با این شرایط انتظار آنها از دولت این است که به این استان صنعتی و معدنی به چشم سایر استان‌ها نگاه نکنند و مصوبات و تسهیلات ویژه ای را برای آنها در نظر بگیرند تا کارخانه‌ها سرپا بمانند و تولید از رونق بیفتد.

کد خبر 5376895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha