۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۱

مشاور ستاد علوم شناختی:

جایگاه نخست ایران بین کشورهای منطقه در حوزه علوم اعصاب

جایگاه نخست ایران بین کشورهای منطقه در حوزه علوم اعصاب

مشاور ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ایران گفت: ایران، در حوزه دانش علوم اعصاب و اعصاب شناختی در جایگاه نخست کشورهای منطقه قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، دکتر محمدتقی جغتایی گفت: بر اساس بررسی و ارزیابی نهادهای علمی بین المللی، ایران در زمینه دانش علوم اعصاب و اعصاب شناختی با تلاش دانشمندان، محققان، متخصصان و دانشجویان در رتبه نخست کشورهای منطقه جای دارد.

وی با اشاره به اینکه کشورمان با پست سر گذاشتن دیگر کشورهای منطقه از جمله ترکیه در حوزه علوم اعصاب و علوم شناختی پیشتاز است، گفت: ایران در حال حاضر رتبه نوزدهم جهانی در حوزه علوم اعصاب را به خود اختصاص داده است و در گرایش علوم اعصاب رفتاری در جایگاه سیزدهم ، در حوزه سلولی و مولکولی در ردیف هفدهم و نیز در حوزه هوش مصنوعی و علوم اعصاب دوازدهم جهانی قرار گرفته است.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با اشاره به برگزاری بزرگترین رویداد هم اندیشی علمی کشور در حوزه علوم اعصاب با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در اول دیماه امسال در بستری مجازی در تهران، افزود: این کنگره با هدف توسعه و گسترش همکاری های تحقیقاتی، آموزشی و تخصصی و نیز انتقال تجارب و یافته های علمی با شرکت دانشمندان علوم اعصاب، متخصصان علوم پایه و بالینی، دانشجویان دکتری و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رزیدنت ها برگزار می شود.

رئیس این همایش علمی خاطر نشان کرد: در این رویداد مهم علمی ، متخصصان، صاحبنظران و اندیشمندان در حوزه های علوم اعصاب پایه و بالینی آخرین یافته های تخصصی و پژوهشی درحوزه های علوم اعصاب ، علوم اعصاب شناختی، نقشه برداری از مغز، علوم اعصاب محاسباتی و نوروتکنولوژی را به اشتراک می گذارند.

وی خاطر نشان کرد: در دهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی مباحث و موضوعاتی همچون نقشه برداری مغز، علوم اعصاب محاسباتی، بیماری صرع، تحریکات مغزی، نوروتکنولوژی ، اختلالات ناشی از ضایعات مغزی، نوروژنتیک، توانبخشی شناختی در سالمندان و نیز بیماری کرونا و تاثیر آن بر سیستم عصبی مورد بحث ، تبادل نظر و گفت و گویی قرار می گیرد.

رئیس دهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی تصریح کرد: جنبه های کاربردی و بالینی علوم اعصاب در امرتشخیص، غربالگری و درمان بیماری ها و نیز همکاری و فعالیت بین رشته ای این حوزه برای رفاه و آسایش افراد جامعه در حوزه سلامت از رویگرد های علوم اعصاب می باشد.

وی اضافه کرد: در این همایش دو پنل اختصاصی انجمن منطقه ای در حوزه علوم اعصاب با مشارکت ایران ، ترکیه و گرجستان نیز برگزار می شود.

وی با بیان اینکه علوم اعصاب به عنوان یکی از علوم استراتژیک و راهبردی مطرح است، یادآور شد: در جریان این کنگره علمی همچنین هفتمین دوره جایزه مغز وشناخت اهوازی ویژه پژوهشگران جوان نیز برگزار می شود. این جایزه به یاد پزشک بزرگ ایرانی قرن چهارم هجری بنام جایزه اهوازی نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از اختلالات سیستم عصبی مسائل شناختی و اختلال در عملکردهای شناختی است، گفت: با تشخیص به موقع بیماری ها و توانمندسازی شناختی می‌توان روند توانبخشی بیماران تسهیل شود.

جغتایی اضافه کرد: این رویداد علمی اول تا سوم دی ماه امسال برگزار و تمامی سخنرانی ها و ارائه مقالات در کنگره در بستر فضای مجازی صورت می گیرد.

کد خبر 5378242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha