مهر بررسی کرد؛

تخلیه پایگاه آمریکایی «عین الأسد»؛ از حفظ راهبرد تا تغییر تاکتیک

تخلیه پایگاه آمریکایی «عین الأسد»؛ از حفظ راهبرد تا تغییر تاکتیک

علیرغم اینکه بغداد از تخلیه پایگاه «عین الأسد» به عنوان بارزترین نشانه پایان حضور نیروهای رزمی آمریکا در عراق یاد می کند اما شواهد نشان می دهد که واشنگتن تنها دست به تغییر تاکتیک زده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق روز گذشته اعلام کرد که نیروهای رزمی آمریکایی خروج خود از پایگاه هوایی عین الأسد در استان الانبار را تکمیل کرده‌اند. وی در همین ارتباط تصریح کرد: «همه نیروهای رزمی آمریکایی از پایگاه عین الأسد خارج شده‌اند و تنها مستشاران باقی مانده‌اند که نقش‌شان مشورت‌دهی به نیروهای عراقی است».

این شخصیت نظامی عراقی یادآور شد: «درخصوص پایگاه الحریر در اربیل، به زودی یک هیأت امنیتی ویژه به این پایگاه خواهد رفت تا روند خروج نیروهای رزمی آمریکایی از آنجا را پیگیری کند». این اظهارنظر پس از آن مطرح شد که چندی پیش «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق پایان مأموریت نیروهای رزمی ائتلاف آمریکایی در کشورش را رسماً اعلام کرد.

همزمان شدن تخلیه پایگاه آمریکایی «عین الأسد» با وقوع حوادث تروریستی در نقاط مختلف عراق نمی‌تواند تصادفی باشد الاعرجی در این زمینه گفت: «ما آخرین مرحله از گفتگو با ائتلاف آمریکایی را که سال گذشته آغاز کرده بودیم، به پایان رساندیم. بنابراین، اکنون می‌توانیم رسماً پایان مأموریت رزمی نیروهای ائتلاف آمریکایی و خروج آنها از عراق را اعلام کنیم».

وی عنوان کرد: «روابط عراق با ائتلاف بین‌المللی در زمینه آموزش، مشاوره نظامی و توانمندسازی یگان‌های نظامی، ادامه خواهد یافت». اعلام پایان مأموریت رزمی نیروهای آمریکایی در عراق و نیز تخلیه پایگاه عین الأسد درحالی است که شواهد و قرائن حاکی از تداوم حضور نظامی آمریکا در خاک این کشور است.

واقعیت این است که تخلیه پایگاه عین الأسد با وقوع سلسله اقدامات تروریستی و خرابکارانه در عراق همزمان شده است. بدون شک، این همزمانی نمی‌تواند تصادفی باشد. بسیاری از کارشناسان و ناظران مسائل سیاسی و امنیتی معتقدند که ایالات متحده آمریکا در پشت پرده نا امنی‌های اخیر در عراق قرار دارد تا از این رهگذر بتواند ضمن القای وجود شکاف امنیتی در این کشور، بقای نظامی خود در آنجا برای یک مدت زمان طولانی‌تر را تضمین کند.

تخلیه پایگاه آمریکایی «عین الأسد»؛ از حفظ راهبرد تا تغییر تاکتیک

حدود ۲ هفته پیش بود که تروریست‌های تکفیری داعش به منطقه مخمور واقع در اربیل یورش بردند. به دنبال این حمله تروریستی ۳ نفر کشته و ۱۰ تَن دیگر زخمی شدند. چندی پیش نیز عراق شاهد وقوع ۲ انفجار تروریستی بود. انفجار اول در استان بصره به وقوع پیوست و طی آن شماری از غیر نظامیان عراقی کشته و زخمی شدند. انفجار دوم در استان کرکوک اتفاق افتاد. به دنبال این انفجار نیز ۲ غیر نظامی عراقی کشته و شماری دیگر به شدت زخمی شدند.

آمریکایی‌ها قصد دارند با القای وجود شکاف امنیتی در عراق، مدت زمان بقای نظامی خود در این کشور را طولانی‌تر سازند بر این اساس، ناگفته پیداست که وقوع این اقدامات تروریستی و خرابکارانه درست در آستانه تخلیه پایگاه عین الأسد نه به صورت اتفاقی که طبق یک برنامه از پیش طراحی شده اتفاق افتاده است. در همین ارتباط، «هیثم خزعلی» کارشناس امور امنیتی عراق تصریح می‌کند: «ایالات متحده آمریکا پشت پرده حوادث تروریستی اخیر در عراق قرار دارد. در واقع، آمریکایی‌ها می‌خواهند از این حوادث برای تداوم حضور نظامی در خاک عراق بهره برداری کنند».

این کارشناس امنیتی عراق در ادامه نیز می‌افزاید: «آمریکایی‌ها به دنبال دور زدن مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه هستند. این امکان وجود دارد که آمریکایی‌ها به بهانه وجود شکاف‌های امنیتی در عراق، حضور نظامی خود در این کشور را تداوم بخشند». از سوی دیگر، «سعد المطلبی» عضو ائتلاف «دولت قانون» عراق نیز در همین زمینه تأکید می‌کند: «آمریکایی‌ها به بهانه وخامت اوضاع امنیتی در عراق تلاش خواهند کرد تا مدت زمان بیشتری را در خاک این کشور باقی بمانند».

تخلیه پایگاه آمریکایی «عین الأسد»؛ از حفظ راهبرد تا تغییر تاکتیک

بر اساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که تخلیه پایگاه هوایی عین الأسد در استان الأنبار به مثابه پایان حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در خاک عراق نیست. آمریکایی‌ها با این اقدام خود تنها تغییر تاکتیک داده‌اند تا بدین ترتیب از شدت اعتراضات از سوی مردم و گروه‌های مقاومت علیه خود بکاهند. این بدان معناست که واشنگتن ضمن حفظ راهبردِ بقای نظامی طولانی مدت در خاک عراق، به منظور کنترل اعتراضات نسبت به خود در این کشور، دست به تغییر تاکتیک زده است.

دولت «بغداد» به ریاست «مصطفی الکاظمی» تاکنون کوچک‌ترین گامی برای خارج ساختن نیروهای نظامی آمریکا از خاک این کشور، برنداشته است در این میان، حتی خود فرماندهان نظامی ایالات متحد هم تأکید دارند که خاک عراق را ترک نخواهند کرد. در همین ارتباط، ژنرال «فرانک مکنزی» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به «سنتکام» در جدیدترین مواضع خود اعلام کرد واشنگتن ۲۵۰۰ نیروی کنونی در عراق را در این کشور نگاه خواهد داشت.

نکته قابل تأمل این است که دولت بغداد به ریاست «مصطفی الکاظمی» نیز هیچ اقدامی عملی برای خارج ساختن نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا از خاک عراق صورت نداده است.

این درحالی است که یکی از اصلی و اساسی‌ترین شروط نخست وزیری موقت وی در عراق فراهم کردن زمینه برای خروج نیروهای آمریکایی بوده است. با این حال، الکاظمی نه تنها کاری برای خارج ساختن آمریکایی از عراق انجام نمی‌دهد بلکه بعضاً به مواجهه با گروه‌هایی می‌پردازد که خروج نظامیان آمریکا را خواستار هستند.

مقامات دولت بغداد در پاسخ به انتقادات در خصوص عدم برداشتن گام‌های کافی برای اخراج نظامیان آمریکایی عنوان می‌کنند که مأموریت این نظامیان از «رزمی» به «مستشاری» تغییر کرده است. این درحالی است که چنین بهانه‌ای تنها برای مشروعیت بخشیدن به تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق مطرح می‌شود. در همین راستا، «هیثم الخزعلی» کارشناس امور امنیتی عراق می‌گوید: «تغییر مأموریت آمریکایی‌ها از رزمی به مستشاری هیچ تغییری در غیرقانونی بودن حضور آنها در خاک عراق ایجاد نمی کند».

بر اساس تمامی آنچه که گفته شد، به نظر می‌رسد که ایالات متحده آمریکا هیچ جدیتی برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از خاک عراق ندارد و در این میان، دولت بغداد نیز با اتخاذ موضع منفعلانه در این زمینه، عملاً راه را برای واشنگتن جهت بقای طولانی مدت در آنجا هموار ساخته است.

کد خبر 5380609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha