۸ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۴۱

مهر گزارش می دهد؛

بن بست وام ودیعه مسکن پیش روی مستاجران در همدان

بن بست وام ودیعه مسکن پیش روی مستاجران در همدان

همدان- اگرچه همدان در لیست کلانشهرها قرار نگرفته است و وام ودیعه مسکن برای این شهر ۲۵ میلیون تومان شد اما همین میزان اندک هم به بن بست خورد و عاید مستأجران نشد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: با تصویب نشست ۲۳ خرداد امسال ستاد ملی مقابل با کرونا، ثبت‌نام از متقاضیان وام کمک ودیعه مسکن از ۲۶ خرداد آغاز شده بود و تا ساعت ۲۴ آخرین روز پاییز (۳۰ آذر ۱۴۰۰) ادامه پیدا کرد. روندی که بار دیگر چراغ امید را در دل مستأجران روشن کرد. رقم تسهیلات ودیعه مسکن بدین صورت بود که برای تهران، ۷۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۳ درصد و بازپرداخت ۵ ساله، برای ۸ کلانشهر کرج، کرمانشاه، قم، اهواز، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز بالغ ۴۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۳ درصد و بازپرداخت ۳ ساله و برای سایر شهرها، بالغ بر ۲۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود.

متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متأهل یا سرپرست خانوار بودند و البته دارای اجاره نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری که تاریخ انعقاد اجاره‌نامه واحد مسکونی باید مربوط به ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ بود.

اگرچه همدان که تنها نام کلانشهری را سال‌ها است یدک می‌کشد، از این غافله عقب ماند و نامش در لیست کلانشهرهای ۴۰ میلیون تومانی قرار نگرفت؛ اما همین ۲۵ میلیون تومان هم عائد مستأجران نشد؛ روندی که به بن بست خورد و دستان مستأجران از آن خالی ماند.

بن بست وام ودیعه مسکن پیش روی مستاجران در همدان

پرونده مان در سیستم بانکی مسکوت مانده است

یکی از جوانان همدانی در این راستا به خبرنگار مهر گفت: چند هفته است که به صورت جدی پیگیر دریافت ودیعه مسکن هستم اما تاکنون نتوانسته ام به نتیجه برسم.

وی با بیان اینکه متأسفانه در مراجعه به بانک‌ها با موضوع نبود اعتبار روبرو شده ام، مطرح کرد: در جوابم تنها این را شنیده ام که اعتبار نیست و حال پرونده مان در سیستم بانکی مسکوت مانده است.

وی ضمن ابراز ناراحتی عنوان کرد: آنقدر از گرفتن این وام دلسرد شدیم که در نهایت، طلاهای عروسی مان را به بانک سپردیم و وام ۲۰ میلیون تومانی گرفتیم.

صاحبخانه ام به سختی بپذیرد که کد رهگیری دریافت کنیم

دیگر جوان همدانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۲۵ میلیون تومان دردی را از ما دوا نمی‌کند، گفت: اما با این حال می‌توانست حداقل در حد یک مُسکن باشد اما همین هم محقق نشد.

وی با بیان اینکه یکی از شروط دریافت این ودیعه داشتن اجاره نامه دارای کد رهگیری بود، مطرح کرد: همین موضوع باعث شد که صاحبخانه ام به سختی بپذیرد که کد رهگیری دریافت کنیم.

وی ادامه داد: صاحبخانه های بسیاری از این موضوع سر باز زدند و نگران دریافت مالیات بودند، صاحبخانه من راضی شد این کار را انجام دهیم و هزینه‌هایی را در بین متحمل شدم، اما حال در سیستم بانکی کارم گیر کرده و هنوز هم نتوانسته ام وامی دریافت کنم.

بن بست وام ودیعه مسکن پیش روی مستاجران در همدان

بانک‌های دولتی و خصوصی موظف به پرداخت ودیعه مسکن

حال در این راستا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت پرداخت ودیعه مسکن در استان همدان گفت: تاکنون در این زمینه چندین بار مکاتباتی با بانک‌ها داشته و جلساتی برگزار کرده ایم و تاکید شد تا در این مسیر به نحو مناسب وارد کار شوند.

ظاهر پورمجاهد ادامه داد: سال گذشته تعدادی در بحث ودیعه مسکن ثبت نام کردند که به آنها نیز پرداخت شد اما به تعداد نفراتی که این ودیعه پرداخت نشد، آنها را وارد سال ۱۴۰۰ کردند.

وی به ابلاغ اصلاحیه آئین نامه‌ای از سوی وزارت مسکن و شهرسازی اشاره کرد و افزود: در این راستا هم بانک‌های دولتی و هم بانک‌های خصوصی موظف شدند که وام ودیعه مسکن را پرداخت کنند.

پورمجاهد خاطرنشان کرد: تعدادی از بانک‌ها پرداخت در این عرصه را با سهولت انجام نمی‌دادند و عنوان می‌شد که سهمیه نداریم و گاه نبود منابع را در بیان علت این موضوع، عنوان می‌کردند.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع نیز سایت و دامنه‌های بانک‌ها اجازه ثبت نام نمی‌داد، گفت: همه این موارد را با اداره کل راه و شهرسازی و وزارت مربوطه مکاتبه کرده ایم و طی ۱۰ تا ۱۵ روز اخیر شکایتی در این عرصه شاهد نیستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با اشاره به اینکه نداشتن شکایت در این عرصه دلیلی نمی‌شود که بگوییم کار متقاضیان به راحتی در حال انجام است، عنوان کرد: وزارتخانه نسبت به این موضوع حساس بود و دیگر استان‌ها نیز نسبت به روند اعطای ودیعه مسکن معترض بودند، بدین ترتیب شاهدیم که وضعیت پیش روی این طرح بهتر شده است.

پورمجاهد خاطرنشان کرد: مشکلی که در برخی از بانک‌های استان مانند بانک ملی و ملت با آن روبرو هستیم، این است که از بانک‌های مرکزی شأن در تهران به آنها اعلام شده چون مصارفتان یعنی پرداختی‌های وام در بانکتان بیش از منابع تان بوده و درصد مورد نظر بانک مرکزی را رعایت نکرده اید، مقداری باید پرداخت‌ها کند شود.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌های ملی و ملت دو بانک بزرگ و صاحب منابع مناسبی در استان هستند، اما این فرآیند مقداری مشکل در پرداخت‌های وام ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: با تهران در این راستا صحبت کرده ایم و قرار شد تا به زودی، این وضعیت برطرف شود.

بن بست وام ودیعه مسکن پیش روی مستاجران در همدان

خردادماه سال جاری بود که بانک مرکزی در بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ تمدید می‌شود. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف هستند حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری تسهیلات مذکور را پرداخت کنند.

اما آن چه که شاهد هستیم، نه تنها این موضوع تا پایان آذرماه به انجام نرسید بلکه باید مستأجران برای این وام ۲۵ میلیون تومانی کفش‌های آهنین به پا کنند.

همدان نه تنها در لیست کلانشهرها قرار نگرفت و ودیعه مسکن برای این شهر ۲۵ میلیون تومان بود بلکه همین میزان اندک هم به بن بست خورد و عائد مستأجران نشد.

استان همدان به ویژه در شهرستان همدان در وضعیت تورم ملک و زمین و البته اجاره بها همواره رکوردار کشور بوده و حال همین ۲۵ میلیون تومان می‌تواند بخشی از این روزهای سخت را برای مستأجران جبران کند.

کد خبر 5387120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha