۱۳ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۰۳

یادداشت مهمان؛

۱۷شاخص شهید دوران و میدان/نگاهی به «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی»

۱۷شاخص شهید دوران و میدان/نگاهی به «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی»

نویسنده کتاب معتقد است، حاج قاسم سلیمانی، با مکتب خود توانست پرچم گروه آمریکایی- صهیونیستی داعش را در منطقه غرب آسیا پایین بکشد و پایان سیطره آن شجره خبیثه ملعونه را اعلام کند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» نوشته حجت‌الاسلام علی شیرازی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران پاییز سال ۹۹ توسط انتشارات خط مقدم منتشر و رونمایی شد. این‌کتاب به‌زبان روسی هم ترجمه و منتشر شده است.

این‌کتاب با ۱۳۶ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان به‌تازگی با نوبت چاپ صدونوزدهم عرضه شده است. علی‌الله سلیمی نویسنده و روزنامه‌نگار در یادداشت کوتاهی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته، به این‌کتاب پرداخته که همزمان با سالروز شهادت سردار سلیمانی منتشر می‌شود.

مشروح متن این‌یادداشت را در ادامه می‌خوانیم؛

تعداد انسان‌های بافضیلت که صاحب مکتب فکری باشند و ولی‌امرِ زمان، منظومه فکری آنها را به عنوان یک «مکتب» تایید و به پیروانش هم این ویژگی ممتاز را سفارش کند، نادر و کمیاب است. با این حال، شهیدِ بزرگ دوران ما، حاج قاسم سلیمانی به این صفت عالی آراسته شد و امام خامنه ای، دو هفته پس از شهادت سردار سلیمانی در ۲۷ دی ۱۳۹۸ و در خطبه های نماز جمعه تهران فرمودند: «ما به حاج قاسم سلیمانی، شهید عزیز، به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به چشم یک مکتب نگاه کنیم. سردار شهید عزیز ما را به چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس‌آموز، با این چشم نگاه کنیم.»

در تعریف «مکتب» به عنوان یک منظوم فکری، تفاسیر مختلفی از سوی مفسران بنامِ عصر ما ارائه شده که یکی از جامع‌ترین آنها، متعلق به استاد شهید مرتضی مطهری است که در تعریف«مکتب» می گوید: یک تئوری کلی و یک طرح جامع و هماهنگ و منسجم است که هدف اصلی کمال انسان و تأمین سعادت همگانی است و در آن خطوط اصلی و روش‌ها، بایدها و نبایدها ،خوب‌ها و بدها، هدف‌ها و وسیله‌ها، نیازها و دردها و درمان‌ها، مسئولیت‌ها و تکلیف‌ها مشخص است و منبع الهام تکلیف‌ها و مسئولیت‌ها برای همه افراد می‌باشد.» در راستای این تعریف از «مکتب»، شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی، ظرفیت های جامع و کاملی از یک انسان متعالی در عصر ما دارد که می توان درباره تک تک این ویژگی ها قلمفرسایی کرد و کتاب‌ها نوشت.

حجت‌الاسلام علی شیرازی، همرزم و یار دیرین شهید حاج قاسم سلیمانی در این راه پرافتخار قدم گذاشته و سلسله آثاری در تبیین شخصیت و جایگاه شهید سلیمانی به عنوان یک انسان کامل با منظومه فکری منسجم و متعالی و دارای مکتب تالیف و منتشر می کند. او در اولین کتاب خود در این بخش، با عنوان «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» کوشیده است با تعریف مکتب، لازمه های رسیدن به مکتب شهید سلیمانی را برشمارد. حجت‌الاسلام علی شیرازی در ابتدا به تشریح مکتب اسلام و در ادامه مکاتب منشعب از آن می پردازد و می نویسد:«اسلام، یک مکتب است. مکتب اسلام، تئوری پیروزی انسانیت بر حیوانیت، علم بر جهل، عدالت بر ظلم، مساوات بر تبعیض، فضیلت بر رذیلت، تقوا بر بی‎بندباری، توحید بر شرک است. اسلام عزیز، با چنین جهان‌بینی‌ای، مکتبی‌ست جامع و واقع‌گرا. در این مکتب، به تمام جوانب نیازهای بشری، اعم از دنیایی، آخرتی، جسمی یا روحی، عقلی یا فکری، احساسی و عاطفی، فردی و اجتماعی توجه شده است. مکتب امام حسین(ع)، مکتب امام صادق(ع) و مکتب امام خمینی(ره)، همه از مکتب اسلام الهام گرفته اند. ما مکتب امام خمینی(ره) را شعبه ای از مکتب امام حسین(ع) می دانیم. مکتب شهید سلیمانی نیز شعبه ای از مکتب امام خمینی(ره) است.» به اعتقاد نویسنده کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی»، برای تبیین مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی باید اول مکتب اسلام را بشناسیم. پس از آن، سراغ تشریح مکتب پیامبر(ص) و اولیای الهی برویم و مکتب حضرت سیدالشهدا(ع) را دقیق و عمیق بشناسیم. آن زمان است که مکتب امام خمینی(ره) نمود پیدا می کند. با شناخت مکتب خمینی کبیر، شاخص های مکتب شهید سلیمانی هم شناخته شده است.

حجت‌الاسلام علی شیرازی کوشیده پس از اشاره کلی به مکتب اسلام ناب محمدی(ص) و به مکتب امام حسین(ع)، شاخص های مکتب امام خمینی(ره) را بیان کند و ضمن تبیین هر شاخص از مکتب امام بزرگوارمان، شاخص های مکتب شهید سلیمانی را با مکتب امام خمینی(ره) تطبیق دهد.

او همچنین سعی کرده برای بیان شاخص های مکتب امام خمینی(ره)، از گفتار امام خامنه ای بهره بگیرد تا علاوه بر اتقان استدلال ها، مکتب امام خامنه ای هم تبیین شده باشد و برای خواننده روشن‌تر شود که شاگرد مکتب دو امام انقلاب اسلامی، مکتبی در امتداد رهبران انقلابش پایه‌گذاری کرده است که همه شاخص هایش با اسلام ناب محمدی(ص) مطابقت دارد. نویسنده در ادامه از سخنان حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنه ای کمک می‌گیرد تا شناخت مخاطب از مکتب حضرت امام خمینی(ره) بیش از پیش افزایش یابد و با این مقدمه به تعریف شاخص های مکتب شهید سلیمانی می پردازد و می نویسد مکتب شهید سلیمانی، مکتبی است که شهید سلیمانی و خط سرخ شهادت، به آن زنده است؛ ولایت فقیه، با آن ماندگار است؛ جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت، به آن پا برجاست؛ امید دنیای اسلام، به آن متصل است؛شکست جبهه جهانی استکبار و صهیونیسم، با آن امکانپذیر است؛ جامعه جهانی و جببه مقاومت، به آن نیازمند است؛ شکل‌دهی به امت واحده و تمدن نوین اسلامی، در پرتو آن ممکن و شدنی است؛ تسلیم‌ناپذیری و ایستادگی جبهه مقاومت، با آن امکانپذیر است؛ پدیده‌ای نو در جهان است و کهنه نمی شود و جبهه مقاومت و مظلومان و مستضعفین جهان را به عدالت و عزت و پیشرفت می رساند.

نویسنده معتقد است، حاج قاسم سلیمانی، با مکتب خود توانست پرچم گروه آمریکایی- صهیونیستی داعش را در منطقه غرب آسیا پایین بکشد و پایان سیطره آن شجره خبیثه ملعونه را اعلام کند. او در ادامه، شاخص های اصلی شهید سلیمانی را بر می شمارد و درباره هر یک از آنها به طور مفصل توضیح می دهد.

شاخص اول، «توحید» است؛ سخنانی از حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه ای و همچنین شهید سلیمانی پیرامون توحید آورده می شود که وجوه مشترک این سخنان برای خواننده معلوم می شود. شاخص بعدی، «عشق به اسلام ناب محمدی(ص)» است. نویسنده در این بخش معتقد است: پیروی از اسلام ناب محمدی(ص)، بزرگترین پیام مکتب سلیمانی است. پیروی از اسلام حقیقی، تبعیت از امام خمینی(ره) و امام خامنه ای نیز هست. از سومین شاخص مکتب سلیمانی با عنوان«ارادت به اهل بیت(ع)» نام برده شده است. همچنین شاخص بعدی، «معنویت» است که نویسنده در این فصل هم با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) و امام خامنه ای و همچنین برخی از سرداران دوران دفاع مقدس که در مقاطعی همرزم شهید سلیمانی بودند، وجوه این ویژگی را برمی شمارد و نسبت ها را توضیح می دهد. شاخص پنجم، «دنیاگریزی» اعلام شده که مصداق های آن هم در کتاب شرح داده شده است. حجت‌الاسلام شیرازی در ادامه شاخص های دیگر شهید سلیمانی را بر می شمارد و درباره هر یک از آنها توضیح می دهد. این شاخص ها عبارتند از: «تلفیق معنویت و سیاست»، پای بندی به تکلیف شرعی»، «عقلانیت»، «اعتقاد صادقانه به نقش مردم»، «پاسداری از ارزش ها»، «عدالت اجتماعی»، «جاذبه و دافعه»، «دشمن‌شناسی»، «نگاه جهانی»، «مقاومت و ایستادگی»، «عشق به کتاب و مطالعه» و «جان نثاری و روحیه شهادت‌طلبی».

همه این شاخص ها با آوردن مصداق‌هایی از سخنان حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه ای و همچنین شهید سلیمانی و در مواردی هم روایت و خاطره ای که شاخص مورد نظر را تایید می کند، ارائه شده و برای مخاطب تصویر روشنی از شخصیت شهید سلیمانی و همچنین سلوک رفتاری این شهید بزرگوار را بازنمایی می کند.

کد خبر 5390830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha