پس از برقراری روابط سیاسی؛

چین با نیکاراگوئه معاهده همکاری‌های گسترده امضا کرد

چین با نیکاراگوئه معاهده همکاری‌های گسترده امضا کرد

پس از برقراری روابط سیاسی و تعمیق روابط دو جانبه، نیکاراگوئه و چین معاهده همکاری‌های گسترده را امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، یک ماه پس از اینکه نیکاراگوئه به رسمیت شناختن دولت چین را از تایپه به پکن تغییر داد، دو کشور چندین توافقنامه کلیدی امضا کردند که زیربنای روابط سیاسی جدیدشان است.

تعدادی از معاهده‌ها روز دوشنبه توسط نمایندگان دو کشور در ماناگوا، پایتخت نیکاراگوئه و پیش از تحلیف «دانیل اورتگا»، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه برای چهارمین دوره ریاست‌جمهوری، امضا شد.

این اسناد شامل توافقنامه مشاوره سیاسی، معاهده همکاری و دیپلماسی دوجانبه، یادداشت تفاهم همکاری در چارچوب طرح یک کمربند و یک جاده و همکاری دریایی و لغو روادید متقابل برای شهروندان چینی و نیکاراگوئه ای بود.

«کائو جیان مینگ»، نایب رئیس کمیته دائمی مجلس ملی خلق چین در این ارتباط گفت: «ما برای تقویت روابط با کشورهای برادر اهمیت زیادی قائل هستیم. بنابراین، از تصمیم دولت اورتگا برای افزایش همکاری‌ها استقبال می‌کنیم.»

اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه نیز اعلام کرد که کشورش از نزدیک دستاوردهای حزب کمونیست چین را در قرن گذشته از جمله ایجاد یک جامعه نسبتاً مرفه، ریشه کن کردن فقر مطلق، و برگزاری موفقیت آمیز ششمین جلسه عمومی نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین را دنبال می‌کند.

ماه گذشته، دولت اورتگا بیشتر از واشنگتن دور شد و از سازمان کشورهای آمریکایی تحت سلطه ایالات متحده خارج گردید و روابط خود را با تایوان کنار گذاشت.

در ۱ ژانویه امسال نیز، چین سفارت جدید خود را در ماناگوا افتتاح کرد و از نیکاراگوئه دعوت کرد تا در هرچه زودتر به طرح «یک کمربند و جاده» بپیوندد. این پروژه عظیم زیرساختی به تأمین مالی ساخت جاده‌ها، راه‌آهن‌ها، بنادر، بزرگراه‌ها و سایر خدمات شهری در کشورهای شریک چین در جهان کمک می‌کند.

کد خبر 5397726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha